Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Informació verificada sobre els treballadors de Metro amb afectacions relacionades amb l’amiant
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
13.03.2019
Premsa TMB

Informació verificada sobre els treballadors de Metro amb afectacions relacionades amb l’amiant

Fins al moment el programa de vigilància de la salut no ha detectat cap cas d'asbestosi, només de manifestacions pleurals que no requereixen tractament mèdic

Imatge
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
< >TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB

La Direcció de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ressalta que fins al moment al programa de vigilància de la salut del personal de Metro que al llarg de la seva vida professional hagi pogut estar en escenaris de potencial exposició a les fibres d’amiant ha identificat alguns casos de manifestacions pleurals però cap cas d’asbestosi ni d’altres patologies greus relacionades amb l’amiant. El cas exposat avui en una conferència informativa convocada per un sindicat i un despatx d’advocats correspon a un dels treballadors de l’àrea de Manteniment i Projectes a qui en l’examen mèdic s’han trobat alteracions d’aquest tipus que, en la normativa vigent, no estan considerades malaltia professional.

Com s’ha informat anteriorment, els exàmens de salut que s’estan realitzant a Metro de Barcelona des del novembre del 2018 consten d’un TAC d’alta resolució, una tècnica de diagnòstic per la imatge més sensible que la radiografia, que permet diagnosticar lesions toràciques de forma precoç. A continuació, si es detecten anomalies radiològiques, es concerta una visita en què l'especialista en pneumologia en fa una valoració i després, si s’escau, proposa les mesures específiques de seguiment dins del protocol de vigilància individual de la salut.

Fins ara han passat una primera fase de l'examen 715 treballadors dels més de 1.000 que formen els col·lectius potencialment exposats. A partir de la valoració dels especialistes, s’han comprovat, a data 4 de març, 22 casos de manifestacions pleurals en què s’ha documentat la seva possible relació amb l'exposició a l’amiant: 19 són d’engruiximents pleurals, 2 de plaques pleurals no calcificades i 1 de placa pleural calcificada. Cap d’aquestes afectacions es pot considerar una patologia greu i no ha requerit tractament mèdic, només s’ha recomanat un control mèdic periòdic més freqüent dins del programa de vigilància del col·lectiu.

Aquestes dades han estat comunicades avui als membres del Comitè de Seguretat i Salut i del Comitè d’Empresa de Metro, com es fa regularment. També se’ls ha informat que el Servei de Prevenció de TMB iniciarà amb cadascuna d’aquestes persones estudis higiènics industrials individualitzats. L’objectiu és confirmar que no existeix cap tipus d’exposició indirecta a materials amb contingut d’amiant en el seu entorn de treball que poguessin influir negativament a les afectacions pleurals actuals. En funció dels resultats dels estudis, s’adoptaran les mesures addicionals de prevenció necessàries.

A més, també s’ha informat que dues persones no incloses en aquest grup de 22 se’ls notificarà la seva incapacitat temporal en període d’observació per malaltia professional, ja que no podran treballar durant un període de temps en el qual, una vegada han passat una part del reconeixement mèdic específic, requereixen tractament mèdic mitjançant procediments quirúrgics i terapèutics. Una vegada finalitzades aquestes intervencions i estudis, es podran confirmar o no com a malalties professionals a efectes de la seva notificació oficial. 

Informació actualitzada al web

Les revisions mèdiques se seguiran duent a terme al llarg de tot el 2019 i la informació sobre la possible aparició de nous casos amb manifestacions de qualsevol tipus confirmades per la seva relació amb l’exposició a l’amiant, una vegada informats els interessats i el Comitè de Seguretat i Salut, s’actualitzaran periòdicament al web monogràfic orientat a mantenir la plantilla i l’opinió pública constantment informada.

Metro de Barcelona desenvolupava el programa de vigilància de la salut específic per la possible exposició a l’amiant des de l’any 2002 per tal de fer el seguiment del personal del qual, en el seu moment, ja es coneixia la seva potencialment exposició a materials amb contingut d'amiant.

Condicions ambientals segures

L'ampliació i acceleració d'aquest programa de salut laboral, així com les mesures de detecció, anàlisi, retirada o neutralització dels elements afectats en vehicles i dependències, s'emmarquen en la voluntat de tractar de manera responsable, diligent i transparent la problemàtica de l’amiant present a la xarxa de metro de Barcelona. En aquest sentit, els mesuraments ambientals confirmen que en l’actualitat les condicions ambientals de la xarxa són segures per als usuaris i els treballadors.

Recordem que els materials amb contingut d’amiant van ser àmpliament aplicats a Espanya durant força anys de la segona meitat del segle XX en el ram de la construcció i a les infraestructures de transport. A causa dels seus efectes nocius per a la salut de les seves fibres, que poden trigar molt de temps a fer-se evidents, la prohibició de fabricar-ne es va produir el 2000 i la de i vendre’n el 2002.

Actuacions en trens i instal·lacions

Dins del pla de desamiantació de la xarxa de metro, TMB ha iniciat el procés d’adquisició de 42 trens que substituiran els més antics de les línies 1 i 3, en part dels quals s’ha detectat pintura antisoroll amb contingut d’amiant molt difícilment eliminable, per un import estimat de 447 milions d’euros. Una altra actuació programada és la retirada de les planxes de fibrociment que revesteixen la coberta de l’estació de Verneda, de la L2, que s’executarà l’abril vinent.

Tema
Empresa
  • ConceptesLaboralSalutInstitucionsTMBServeiMetroAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf
Descarrega l’arxiu (149.95 KB)
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (58.16 KB)
Media Name: fmb_130319.pdf
Descarrega l’arxiu (149.95 KB)
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (58.16 KB)

També et pot interessar...

  • Tots els empleats de Metro amb manifestacions pleurals treballen o han treballat a manteniment

  • Actualització de la informació sobre el programa de vigilància de la salut dels empleats de Metro

  • TMB inicia l'adquisició de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro

  • TMB marca la ubicació de materials amb amiant al metro com a mesura de prevenció laboral

  • TMB realitza l’encapsulat del fibrociment que cobreix les andanes de l’estació de Verneda

  • Mesures adoptades per TMB en relació amb la presència d'amiant a la xarxa de metro

  • TMB publica el registre de materials amb possible contingut d’amiant trobats en vehicles de Metro

Contingut relacionat

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Visual 'Fem que es reconegui' / (TMB)

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Empresa

Últimes notícies

Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons