Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB inicia l'adquisició de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
08.02.2019
Premsa TMB

TMB inicia l'adquisició de 42 trens per substituir els més antics de les línies 1 i 3 de metro

La renovació del material mòbil s'accelera per augmentar la fiabilitat del servei diari i eliminar part de la presència de materials amb contingut d'amiant. Es tracta de la compra de material mòbil més important de tota la història de TMB

Imatge
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
< >TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB

La comissió delegada de contractació del Consell d’Administració de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha aprovat avui iniciar el procés per adquirir 42 trens de cinc cotxes cadascun per a la xarxa de metro, per substituir la totalitat de les sèries 3000 i 4000, que constitueixen la majoria del material rodant de les línies 1 i 3. Amb la retirada d’aquests trens, els més antics del parc mòbil de Metro, s’accelera un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà una part de la presència d’amiant a la xarxa.

El pròxim pas serà la publicació de l’anunci de la licitació, perquè els fabricants preparin i presentin les seves ofertes. El concurs s’ha dividit en dos lots, un de 24 trens d’ample ibèric, per a la línia 1, valorat en 264,6 milions d’euros, i un de 18 trens d’ample internacional, per a la línia 3, valorat en 182,6 milions. Els licitadors podran presentar propostes per a qualsevol lot o bé una oferta integradora dels dos lots, que sumen un import de 447,2 milions d’euros.

En paral·lel TMB gestionarà les operacions de finançament necessàries, a través de les institucions públiques de crèdit i de la banca privada. La previsió és que el concurs es resolgui la tardor vinent i que el lliurament dels trens es desenvolupi entre els 30 mesos i els 48 mesos a comptar des de la signatura del contracte.

Prèviament, el desembre passat, el Consell d’Administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va autoritzar TMB a abordar la renovació dels 42 trens, una operació que, comptant el finançament, suposarà un cost estimat de 555 milions d’euros. L’import de la inversió serà assumit per l’ATM a través de les aportacions de les administracions consorciades els pròxims 20 anys.

Trens estrenats els anys 80

Els 42 nous trens substituiran els 18 de la sèrie 3000 i els 24 de la sèrie 4000, de característiques i antiguitat molt semblants. Els trens 3000 es van posar en circulació a la línia 3 entre el 1986 i el 1988, mentre que els 4000 van entrar en servei a la línia 1 entre el 1987 i el 1990. Tenen per tant uns 30 i anys i són els més veterans del metro de Barcelona. Com és habitual amb el material ferroviari, cap a la meitat de la seva vida útil van ser reformats per actualitzar-ne la tecnologia, elevar-ne la fiabilitat i millorar-ne el confort interior.

En la part final de la seva vida útil, augmenten les necessitats de manteniment dels trens i els costos associats, mentre que disminueix la seva disponibilitat per al servei diari, cosa que en el metro de Barcelona dificulta el compliment de l’oferta programada en moments com els actuals, en què la voluntat de millorar freqüències fa que pràcticament no quedin trens de reserva a l’hora punta.

D’altra banda, amb el descobriment de la presència d’amiant en la pintura bituminosa de part dels trens de les sèries 3000 i 4000, i en alguns components dels seus sistemes elèctrics, el manteniment s’ha complicat. Determinades operacions en aquests trens només les poden fer empreses acreditades amb personal especialitzat i en condicions d’absoluta seguretat ambiental.

Dels 210 cotxes que formen les sèries 3000 i 4000, en 94 s’ha localitzat amiant en baixa proporció i en estat no friable (que no desprèn fibres) com a ingredient de la pintura antisoroll que recobreix les caixes i els bastidors. La pintura està ben conservada, raó per la qual no representa cap perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l’operació, però seria pràcticament inviable retirar-la, per la qual cosa TMB ha optat per accelerar la substitució de tots els trens de la sèrie com a part del pla de desamiantació de la xarxa de metro.

Recordem que el març del 2018 TMB va aprovar la compra de 12 trens per a la xarxa de metro, que incrementaran el material mòbil de les línies 1, 3, 4 i 5. Els trens els estan fabricant CAF i Alstom, amb la previsió que comencin a lliurar-los a finals d’aquest any, i serviran per millorar la prestació del servei en aquestes línies, les de més demanda. La flota està integrada actualment per 171 trens.

Tema
Empresa
  • ConceptesEconomiaMantenimentInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf (català)
Descarrega l’arxiu (178.38 KB)
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (58.16 KB)
Media Name: trens_fmb_080219.pdf
Descarrega l’arxiu (178.38 KB)
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
TMB renovará part del material mòbil de les línies 1 i 3 de metro / Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (58.16 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Usuaris esperant el tren a l'andana de l'estació d'Unviersitat de la L1 de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro i el bus de Barcelona registren el mes de maig amb més passatge de la seva història

Empresa
Imatge
Als extrems, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i la directora d'administració i finances de TMB, Lola Bravo; acompanyats de representants insulars i del Metro de Tenerife al 30ens Comitès Tècnics ALAMYS / Foto: ALAMYS

Destacada presència de TMB en la 30 edició dels Comitès Tècnics d'ALAMYS

Empresa
Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa

Últimes notícies

Imatge d'una edició anterior del festival / Foto: Web Primavera Sound

Transport públic per al festival Primavera Sound 2025

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Chayanne al Palau Sant Jordi

Transport
El Barcelona Bus Turístic, durant un moment del Night Tour / Imatge TMB

El Barcelona Night Tour comença una nova temporada

Transport
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons