Header Top menu
Els trens històrics restaurats ja es poden visitar a l’exposició ‘Els trens del centenari. El patrimoni ferroviari del metro de Barcelona’
L’esplanada davant del Centre Cultural La Farinera del Clot acull l’exposició dels cotxes restaurats de les sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000 del metro de Barcelona.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha inaugurat avui, en el marc dels actes commemoratius del Centenari del Metro, l’exposició “Els trens del centenari. El patrimoni ferroviari del metro de Barcelona” a l’esplanada davant del Centre Cultural La Farinera del Clot. A l’exposició es poden visitar, per fora i per dins, els cotxes de les emblemàtiques sèries 100, 300, 400, 1100 i 3000, que des de l’any 1924 i al llarg d’aquest 100 anys d’història han donat servei al subsol de la ciutat. Per tal de poder accedir a l’interior dels cotxes exposats i garantir l’accessibilitat, s’han habilitat escales i rampes a l’altura del terra dels combois. Així com un recorregut de passarel·les entre tren i tren. A més, els panells informatius inclouen codis Navilens -que permeten descarregar el contingut en format àudio en 24 idiomes diferents per a les persones amb discapacitat visual- perquè tothom pugui accedir a la informació. La mostra, d’entrada gratuïta, es pot visitar des d’aquest dissabte i fins al 10 de gener del 2026, de dilluns a divendres de 10h a 18h i els caps de setmana de 11h a 19h. Els dies de Nadal i Cap d’Any l’exposició estarà tancada.
L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha subratllat que el metro és el mitja de transport que “millor garanteix el dret a la mobilitat i el que més democratitza el dret a desplaçar-se”, això he demostra el fet que “l’octubre ha estat el mes amb més validacions de la història del metro: gairebé 46 milions de viatgers”. El metro centenari ha afegit “ens ha cosit els barris i ara ha de continuar cosint l’Àrea Metropolitana”. La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha volgut agrair l’esforç de totes aquelles persones que han fet possible “una exposició única a Barcelona”, tenint en compte “la complexitat que suposa exposar el patrimoni històric de la ciutat fora dels seu espai habitual”.
Treballs previs
Durant el mes d’octubre van començar els treballs per habilitar l’espai on es fa l’exposició. Un equip especialitzat va fixar els carrils a l’esplanada davant del Centre Cultural La Farinera on descansen els 5 cotxes. Allà, s’ha instal·lat una carpa de 1.200 metres quadrats per tal de protegir el patrimoni del clima i altres factors de la intempèrie. Cal recordar que alguns d’ells són centenaris i estan declarats Béns Culturals d'Interès Nacional (BCIN).
La restauració dels 5 trens de l’exposició va començar durant el 2024 en un procés que ha comptat amb l’aprovació de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat. A tots els cotxes se’ls ha fet una neteja interior i exterior acurada, s’han fet reparacions del terra, dels marcs, finestres, portes, panells laterals i altres elements per tal que puguin ser visitats. També s’ha restituït la il·luminació a les zones de passatge i cabina per a disposar de llum ara que estan ubicats a l’espai de l’exposició. A la part exterior s’han reparat desperfectes en xapes i s’han vinilat els trens amb els colors que tenien quan van deixar de prestar servei comercial. Abans de la restauració pròpiament dita també s’ha fet un procés per eliminar l’amiant d’alguns dels elements dels combois. El cost de la restauració ha estat de 2,1 milions d’euros. A l’acte d’inauguració hi ha participat el quartet de saxofonistes BCN Sax Quartet de L'Auditori de Barcelona.
L’esplanada de La Farinera
L’espai on s’ubica la carpa i l’exposició dels trens històrics, davant el Centre Cultural La Farinera del Clot, té un passat ferroviari molt important. Per aquí passaven les vies del tren i molt a prop de l’actual centre cultural hi havia els tallers de la companyia dels ferrocarrils de Tarragona, Barcelona i França (TBF).
L’esplanada havia estat ocupada fins ara per una zona de serveis de les obres que s’han fet a la plaça de les Glòries. En les darreres setmanes s’ha anivellat el terra i s’hi han construït les bases per posar les vies sobre les quals hi ha els trens històrics.

