Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El Transversal, un metro nonagenari
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.06.2016
Gustau Lamadrid

El Transversal, un metro nonagenari

Imatge
Logotip del Metro Transversal / Arxiu TMB
Logotip del Metro Transversal / Arxiu TMB
< >Logotip del Metro Transversal / Arxiu TMB
Logotip del Metro Transversal / Arxiu TMB

El 10 de juny del 1926, ara fa tot just 90 anys, s'inaugurava el primer tram del Ferrocarril Metropolità de Barcelona, més conegut com el Transversal, que anava des de la Bordeta fins a la plaça de Catalunya.

El Metro Transversal, segon a posar-se en servei després del Gran Metro, que ho va fer dos anys abans, el 1924, va ser concebut amb l'objectiu d'unir el sud-oest i el nord-est de la ciutat amb un enllaç ferroviari subterrani, d'aquí la raó del seu nom. El ramal tenia una longitud de 4,063 km i comptava amb nou estacions: Bordeta (avui desapareguda), Mercat Nou, Sants (avui Plaça de Sants), Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya.

Les estacions del Transversal formen part avui de la línia 1 i, juntament amb l'esmentat tram del Gran Metro, que va de Lesseps a Catalunya i que ara està integrat a la línia 3, són els primers antecedents de l'actual xarxa de metro, l'origen de la qual parteix d'aquestes dues iniciatives empresarials paral·leles desenvolupades als anys 20 del segle passat.

Ample de via ibèric

Una dada que convé destacar del Transversal és que va ser construït amb l'ample de via espanyol o ibèric antic (sis peus castellans o 1.672 mil·límetres, que els enginyers van convertir en cinc peus anglesos i sis polzades, per tant 1.674 mil·límetres), perquè en el projecte inicial havia de servir de pas als trens d'aquesta via d'ample convencional, mentre que el Gran Metro es va projectar i executar amb l'ample de via estàndard (1.435 mm), que és l'habitual a les xarxes de metro tradicionals, també a la de Barcelona.

Tot i la idea que va impulsar la seva realització, el cert és que la línia Transversal no ha servit mai com a enllaç ferroviari regular entre les dues bandes de la ciutat, i ha desenvolupat sempre la seva funció com a metro.

Els cotxes més grans del món

Una altra curiositat del Ferrocarril Metropolità Transversal és que per a la inauguració del primer tram es van encarregar 10 (posteriorment ampliats a 12) automotors elèctrics de grans dimensions a la societat barcelonina Material para Ferrocarriles y Construcciones, S.A. (MFC). Els nous vehicles, de 22 metres de longitud, van ser fins l'any 1962 els cotxes de metro més grans del món.

Durant les dues primeres dècades, el servei de la línia es va donar exclusivament amb aquest material mòbil de la sèrie 100, de manera que circulaven trens d'un sol cotxe a causa de la seva gran capacitat. Igualment, aquesta sèrie va circular per la línia 1 fins als anys 70, al llarg dels quals es va anar retirant del servei.

Imatge
Tren de la sèrie 100 / Foto. Arxiu TMB

El rei Alfons XIII va inaugurar les obres del metro Transversal l'any 1922 / Foto: Arxiu TMB
Darrera modificació
01.03.2017
Tema
Història
  • Conceptes#metrotransversalCuriositatsHistòricInfraestructuraEstacióMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsCatalunyaEspanyaHostafrancsMercat NouPlaça de SantsRocafortUniversitatUrgellServeiL1MetroAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Passeig nocturn en el tren històric del 1924, en record del Transversal

  • Quan Barcelona va imaginar un metro monumental

  • Els 90 anys del Transversal bé es mereixen un homenatge

Contingut relacionat

Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història
Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història

Últimes notícies

A la dreta de la imatge, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, rep el distintiu Queer Destinations Committed que entrega el CEO de Queer Destinations, Edgar Weggelaar / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

El telefèric de Montjuïc rep el distintiu ‘Queer Destinations Committed’

Empresa
Imatge
Un grup de visitants escolta les explicacions del supervisor, amb el Centre de Control de Metro, de fons / Foto: Pep Herrero (TMB)

Obrim el metro: primers visitants a les jornades de portes obertes del Centenari

Empresa
L'andana de Liceu amb la decoració temàtica (any 2008) / Foto Arxiu TMB

Tancament temporal de dos dels accessos de l'estació de Liceu per les obres de restitució dels pinacles

Transport
La presidenta de TMB, Laia Bonet; el conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de bus, Jacobo Kalitovics i la directora d'infraestructures de bus, Natàlia Bigas; posen davant dels nous carregadors al CON de Zona Franca / Foto: Pep Herrero (TMB)

La cotxera d’autobusos de Zona Franca estrena 41 carregadors elèctrics

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons