Header Top menu
Fa 40 anys la línia 3 de metro s’allargava de Lesseps a Montbau
Tal dia com avui de fa 40 anys, el 6 de novembre de 1985 la línia 3 de metro, la verda, es perllongava des de l’estació de Lesseps cap al nord de la ciutat amb quatre noves estacions: Vallcarca, Penitents, Vall d’Hebron i Montbau.
El tren inaugural de la nova prolongació va sortir a les 10.00 hores de l’estació de Montbau amb el president de la Generalitat, Jordi Pujol, l’alcalde de Barcelona, Pascual Maragall, i la presidenta de TMB, Mercè Sala, i es va anar aturant a les noves estacions. Un cop finalitzada la visita oficial, la circulació el tram es va obrir al públic, circulant el primer comboi amb passatge a les 11.10 hores.
La construcció del nou tram, amb una longitud de 3'4 quilometres, va resultar dificultosa donades les característiques del traçat. La major part es va excavar a la roca i a una profunditat notable, especialment l’estació de Penitents que en aquell moment es va convertir en la situada a major fundaria de tota la xarxa de metro, concretament a 23 metres (avui amplament superada per El Coll - La Teixonera, de la línia 5 del metro, que a 74 metres sota el nivell del carrer és l'estació més profunda de tota la xarxa metropolitana i una de les més fondes d'Europa). Per aquest motiu, també es van posar en servei un número rècord d’escales mecàniques, 16 en total.
Un altre equipament necessari per donar servei a la prolongació va ser la instal·lació d’una subcentral rectificadora a l’estació de Lesseps per al subministrament elèctric.
El nou tram es complementaria l’any1991 amb la inauguració de les noves cotxeres de Sant Genís.
Aquesta ampliació, i d’altres realitzades entre el 1985 i el 1992, es van poder portar a terme gràcies a l’aprovació del Pla de Metros de 1984 i les fortes inversions fetes per l’administració.
Com a curiositat, destacar que per a l’estació Vall d’Hebron es va contemplar diverses propostes de noms durant el projecte de construcció, entre els quals Codolà i Agudells segons alguns testimonis, i que finalment el 2022 es va aprovar la modificació del nom original pel de Vall d'Hebron | Sant Genís, al considerar-se un nom més descriptiu i donar servei tant al barri de Vall d'Hebron com al de Sant Genis.
Un tren inaugural va recòrrer les 4 noves estacions / Arxiu Fundació TMB
Descoberta de la placa commemorativa de l'ampliació / Arxiu Fundació TMB
Les quatre noves estacions: Vallcarca, Penitents, Vall d'Hebron i Montbau / Arxiu Fundació TMB
- Altres temesEn xarxaTransportConceptesCuriositatsHistòricMobilitatObresPlanificacióServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBLlocsLessepsPenitentsVall d'HebronVallcarca



