Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
01.09.2025
Marta Espinosa

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB
< >Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

El material mòbil del suburbà barceloní ha anat canviant models i aparença, amb trens cada cop més moderns, confortables i sostenibles, adaptant-se a les modes i als nous temps. Fem un repàs ràpid per l'aspecte exterior, centrant-nos en la policromia, que han tingut els trens que ens han transportat per les línies de metro durant aquests 100 anys.

El nostre metro té una història centenària i els trens són una de les parts més visibles d'aquest servei imprescindible per a la mobilitat de la ciutat i la seva àrea metropolitana. Els combois han estat testimonis dels nostres trajectes, de les nostres vivències a bord, de la nostra experiència com a usuaris i usuàries d'un servei tan vinculat a Barcelona i a la seva gent. Els ciutadans més veterans i els amants del ferrocarril segurament recordaran de quin color anaven pintats els metros anys enrere. Als nostàlgics i fins i tot, als passatgers més curiosos, ben segur trobaran interessant que no sempre van ser blancs i vermells, com les sèries de material mòbil actual (sèries 5000, 6000, 7000, 8000...). 

Els colors dels trens del metro de Barcelona han anat variant, i bastant, al llarg dels anys, un reflex de l'evolució i la identitat de les companyies que el gestionaven i així ho feien, òbviament, els models de tren en circulació, que van anar modernitzant-se amb les darreres novetats del mercat amb les tendències del moment en tecnologia, il·luminació i confort.

Comencem el viatge amb els inicis del ferrocarril urbà subterrani, a partir de 1924, el Gran Metro lluïa els colors grana i negre (sèrie 300 circulaven a l'actual L3) i a partir de 1926, el Transversal (sèrie 100, funcionaven a l'L1) una combinació de groc i negre. 

Imatge
Tren de la sèrie 300 restaurat amb els colors originals grana i negre, a les vies de l'L2 / Foto: Arxiu TMB
Tren de la sèrie 300 restaurat amb els colors originals grana i negre, aturat a les vies de l'L2 / Foto: Arxiu TMB

 

Imatge
Tren de la sèrie 100 a les vies de l'L1 amb els colors originals groc i negre del Transversal, l'any 1983 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Tren de la sèrie 100 a les vies de l'L1 amb els colors originals groc i negre del Transversal, l'any 1983 / Foto: Arxiu Fundació TMB

 

Des de l'any 1956, com a preàmbul a la fusió de les dues companyies, es va establir una imatge comuna a totes les línies existents amb colors blau i crema, ben característics a les fotografies conservades de les dècades dels 60 i 70. 

Imatge
Tren pintat dels colors balu i crema l'any 1973 a l'andana de l'estació de Joanic / Foto: Arxiu Fundació TMB
Tren pintat dels colors blau i crema l'any 1973 a l'andana de l'estació de Joanic / Foto: Arxiu Fundació TMB

 

Imatge
Andana de La Sagrera L1 l'any 1981, amb dos trens de la sèrie 400 de color blau i crema / Foto: Arxiu Fundació TMB
Andana de La Sagrera L1 l'any 1981, amb dos trens de la sèrie 400 de color blau i crema / Foto: Arxiu Fundació TMB

 

Ja força més endavant, als anys 80, el blau fosc i el blanc van prendre el relleu, que donaria pas poc després al color blanc total a partir dels 90.

Imatge
Sèrie 1000, a les cotxeres de Vilapicina, l'any 1970, pintat de color blau fosc i blanc / Foto: Arxiu Fundació TMB
Sèrie 1000, a les cotxeres de Vilapicina, l'any 1970, pintat de color blau fosc i blanc / Foto: Arxiu Fundació TMB

 

Imatge
Tren de la sèrie 3000 del característic color blanc, l'any 1986 / Foto: Arxiu Fundació TMB
Tren de la sèrie 3000 del característic color blanc, l'any 1986 / Foto: Arxiu Fundació TMB

 

A principis dels anys 2000, però va començar a aparèixer el vermell, que juntament amb el blanc, avui formen part de la identitat visual del metro de Barcelona. Més recentment, a partir del 2021, el color roig encara ha pres més protagonisme a les caixes dels trens, amb les portes d'aquest color, perquè el contrast cromàtic afavoreix l'accessibilitat de les persones amb discapacitat visual. 

Imatge
Tren de la sèrie 6000 a l'L1, amb la part davantera de color vermell / Foto: TMB
Tren de la sèrie 6000 a l'L1, amb la part davantera de color vermell / Foto: TMB

 

Imatge
Tren de la nova sèrie 8000 circulant actualment a l'L1, amb les portes pintades de vermell / Foto: Pep Herrero (TMB)
Tren de la nova sèrie 8000 circulant actualment a l'L1, amb les portes pintades de vermell / Foto: Pep Herrero (TMB)

 

I tu, recordes com eren els metros, quan eres petit/a? Fes un cop d'ull a la galeria dedicada als colors dels trens del metro de Barcelona al següent enllaç. Aquesta curiosa part de la història del nostre metro, es pot consultar al recurs digital Crònica d'un viatge, a l'apartat Històries, també hi ha un apartat dedicat a les diferents sèries de trens i allà també podeu consultar les característiques, com eren i els colors exteriors de cada model segons l'època.

Darrera modificació
01.09.2025
Tema
Història
  • Altres temesCultura i OciConceptesCulturalCuriositatsHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Crònica d’un viatge: l’espai digital que et fa coprotagonista dels 100 anys de bus

Contingut relacionat

Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història
Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història

Últimes notícies

Obres de millora de l'L4. 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Finalitza la primera fase d’obres de millora a l’L4 que permet reobrir el tram entre Verdaguer i Maragall

Transport
Imatge
Un cotxe de la sèrie 300 a la portalada del carrer Sagunt / Foto: Marta Espinosa

El metro, protagonista dels guarniments de carrer a la Festa Major de Sants 2025

Societat
Imatge
Scaramouche baixa al Metro. Catalunya. 2017. Herero. AFTMB 600x400

La xarxa de metro, 100 anys d'històries i de cultura itinerant

Cultura i Oci
El piano de paret porta des del mes de març instal·lat a l'estació de Diagonal, ara es quedarà de forma permanent al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

El metro de Barcelona tindrà de forma permanent un piano a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons