Header Top menu
L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema
El material mòbil del suburbà barceloní ha anat canviant models i aparença, amb trens cada cop més moderns, confortables i sostenibles, adaptant-se a les modes i als nous temps. Fem un repàs ràpid per l'aspecte exterior, centrant-nos en la policromia, que han tingut els trens que ens han transportat per les línies de metro durant aquests 100 anys.
El nostre metro té una història centenària i els trens són una de les parts més visibles d'aquest servei imprescindible per a la mobilitat de la ciutat i la seva àrea metropolitana. Els combois han estat testimonis dels nostres trajectes, de les nostres vivències a bord, de la nostra experiència com a usuaris i usuàries d'un servei tan vinculat a Barcelona i a la seva gent. Els ciutadans més veterans i els amants del ferrocarril segurament recordaran de quin color anaven pintats els metros anys enrere. Als nostàlgics i fins i tot, als passatgers més curiosos, ben segur trobaran interessant que no sempre van ser blancs i vermells, com les sèries de material mòbil actual (sèries 5000, 6000, 7000, 8000...).
Els colors dels trens del metro de Barcelona han anat variant, i bastant, al llarg dels anys, un reflex de l'evolució i la identitat de les companyies que el gestionaven i així ho feien, òbviament, els models de tren en circulació, que van anar modernitzant-se amb les darreres novetats del mercat amb les tendències del moment en tecnologia, il·luminació i confort.
Comencem el viatge amb els inicis del ferrocarril urbà subterrani, a partir de 1924, el Gran Metro lluïa els colors grana i negre (sèrie 300 circulaven a l'actual L3) i a partir de 1926, el Transversal (sèrie 100, funcionaven a l'L1) una combinació de groc i negre.


Des de l'any 1956, com a preàmbul a la fusió de les dues companyies, es va establir una imatge comuna a totes les línies existents amb colors blau i crema, ben característics a les fotografies conservades de les dècades dels 60 i 70.


Ja força més endavant, als anys 80, el blau fosc i el blanc van prendre el relleu, que donaria pas poc després al color blanc total a partir dels 90.


A principis dels anys 2000, però va començar a aparèixer el vermell, que juntament amb el blanc, avui formen part de la identitat visual del metro de Barcelona. Més recentment, a partir del 2021, el color roig encara ha pres més protagonisme a les caixes dels trens, amb les portes d'aquest color, perquè el contrast cromàtic afavoreix l'accessibilitat de les persones amb discapacitat visual.


I tu, recordes com eren els metros, quan eres petit/a? Fes un cop d'ull a la galeria dedicada als colors dels trens del metro de Barcelona al següent enllaç. Aquesta curiosa part de la història del nostre metro, es pot consultar al recurs digital Crònica d'un viatge, a l'apartat Històries, també hi ha un apartat dedicat a les diferents sèries de trens i allà també podeu consultar les característiques, com eren i els colors exteriors de cada model segons l'època.
- Altres temesCultura i OciConceptesCulturalCuriositatsHistòricPatrimoniInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2025