Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
25.09.2025
Gustau Lamadrid

30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro

Imatge
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB
< >Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB

El 25 de setembre de 1995 s'inaugurava l'esperada línia 2 de metro amb l'obertura del tram Sant Antoni-Sagrada Família. La nova línia, la primera concebuda com a accessible, incorporava els darrers avenços tecnològics i es convertia en un referent de modernitat.

El primer tram de la línia 2 posat en servei el 1995 constava de sis estacions: Sant Antoni, Universitat, Passeig de Gràcia, Tetuan, Monumental i Sagrada Família. El 30 de desembre, tres mesos més tard de la inauguració, s'obria al públic l'estació de Paral·lel i quedava completada aquesta part de la nova línia.

La línia 2 es va inaugurar com una de les més modernes del món en el seu moment i la primera adaptada a les persones amb mobilitat reduïda i invidents, incorporant els darrers avenços tecnològics, tant pel que fa a les instal·lacions fixes com a les infraestructures i els trens que havien de circular per les seves vies.

Una línia innovadora

Totes les estacions de la nova línia disposaven d'ascensors i escales automàtiques des de les andanes fins a l'exterior, amb dispositius de seguretat i arrencada automàtica en cas d'aturada no justificada. Els vestíbuls i les andanes comptaven amb un paviment especial amb encaminaments per servir com a guia a les persones amb problemes de visió. Les estacions tenien màquines expenedores de bitllets amb pagament de monedes, paper moneda i targeta de crèdit i des de la cabina del cap d'estació es controlaven tots els elements de les instal·lacions.

Pel que fa al material mòbil, la línia comptava per donar servei amb els trens de la sèrie 2000, que disposava de conducció automàtica (sistema ATP-ATO). El fet més destacable és que eren els primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Tot i que s'havien encarregat expressament per a la línia 2, els retards en la seva construcció farien que aquests funcionessin primer per la línia 3, concretament des de juliol del 1992.

Els metros, altrament dits de tipu cuc, disposaven d'un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l'interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.

Convé destacar que la característica més important d’aquesta línia a efectes operatius va ser el model d'automatització amb què es va configurar, un disseny que permetria, el 16 de desembre del 2009, implantar la conducció automàtica a la línia 11, que es va convertir en la segona línia del metro de Barcelona amb aquestes característiques després de la línia 9/10, que tres dies abans havia començat a funcionar en el ramal de Santa Coloma de Gramenet.

Una història llarga i complexa

La història de la línia 2 es remunta als anys 50, amb un projecte que havia d'unir els barris d'Horta I Sant Andreu amb el centre de la ciutat arribant fins al Paral·lel. Les obres es van iniciar el 1955 i el 1959 s'inaugurava el tram Sagrera-Vilapicina, després ampliat fins a Horta (1967), (vegeu enllaç) tot i que aquesta part s'integraria a la línia 5 l'any 1970, primer temporalment i més tard de forma definitiva.

Entretant, el projecte va continuar amb l'adjudicació de les obres entre Paral·lel i Sagrada Família, que s'iniciarien el 1969. Era el primer cop que es realitzava un túnel de ferrocarril amb tuneladora, i la seva construcció es va enfrontar amb força problemes per la presència d'aigua i els canvis del subsòl de Barcelona. Les obres van estar parades després de topar amb un bloc de pedra de l'antiga muralla de la ciutat que va obligar a desviar el traçat, i el 1973 es paralitzarien de nou per falta de diners, però amb el túnel ja fet.

L'any 1986, amb la nominació de Barcelona com a seu dels Jocs Olímpics del 1992, es va reactivar la idea de posar en servei la línia 2. No obstant, les diferències de criteri entorn del seu traçat van retardar considerablement les obres. De fet, el consistori volia que la línia arribés fins a la Zona Franca, però connectant les instal·lacions olímpiques de la muntanya de Montjuïc, un projecte que finalment es veuria postergat, i es va optar per la modernització del Funicular de Montjuïc per fer aquesta connexió.

El primer tram de la nova línia que va posar-se en servei (Sant Antoni-Sagrada Família) corresponia a la part ja construïda, però que va haver de ser adaptada i millorada, i poc després s’ampliava amb l'estació Paral·lel com a terminal de la línia. Dos anys més tard, el 20 de setembre del 1997, la línia 2 es prolongaria amb el tram Sagrada Família - La Pau.

Les darreres prolongacions a la línia inclouen el tram La Pau-Pep Ventura l'any 2002, que fins llavors formava part de la línia 4, i finalment l'arribada a Badalona Pompeu Fabra el juliol del 2010, de manera que va quedar amb la configuració actual de18 estacions i 12,8 quilòmetres de longitud.

Jornada de portes obertes

Per donar a conèixer la nova línia 2 de metro, TMB va organitzar els dies previs a la seva inauguració unes jornades de portes obertes perquè la ciutadania pogués accedir a les instal·lacions. Les jornades, amenitzades amb diferents activitats i espectacles en cadascuna de les estacions, es van realitzar en el context de les Festes de la Mercè i van comptar amb l’assistència d'unes 60.000 persones.

La inauguració de la línia 2 també va resultar molt concorreguda i festiva, i va comptar amb la presència destacada del president de la Generalitat, Jordi Pujol, l’alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, el ministre d’Obres Públiques, Transports i Medi Ambient, Josep Borrell, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Artur Mas, entre altres autoritats del moment. Durant l'acte, l'alcalde Pasqual Maragall va reivindicar l’arribada de la línia a Montjuïc davant el president Jordi Pujol, ja que aquesta part del projecte, molt desitjada pels responsables de l’ajuntament de la ciutat, havia estat ajornada sine die per la Generalitat.

Nova imatge a Metro

Coincidint amb l'entrada en servei de la línia 2 es va introduir una altra novetat destacada, la implantació d'una nova imatge del metro de Barcelona.

Es va redissenyar el rombe, amb el color vermell actual amb fons blanc i un aspecte més senzill i modern, i es va desenvolupar un nou model de banderola lluminosa i volumètrica. També es van redissenyar tots els panells d’informació dels accessos a la xarxa amb la nova imatge. Tots aquests elements es van introduir en la línia 2 i després es van anant aplicant de forma gradual a tota la xarxa.

Amb motiu de la posada en servei del primer tram de la nova línia 2 (Sant Antoni - Sagrada Família), TMB va produir un video promocional destacant les novetats i característiques de la nova linia.

Imatge
Les autoritats inaugurant la nova linia 2 / Arxiu TMB

Les autoritats inaugurant la nova linia 2 / Arxiu TMB

Imatge
Bitllets commemoratius de la posada en servei de la linia 2 / Arxiu TMB

Bitllets commemoratius de la posada en servei de la linia 2 / Arxiu TMB

Imatge
La linia 2 va introduir millores i una nova imatge / Foto Arxiu TMB

La linia 2 va introduir millores i una nova imatge / Arxiu TMB

Imatge
Amb motiu de la inauguració de la línia es va fer una jornada de portes obertes / Arxiu TMB

Per a la inauguració de la nova línia es va fer una jornada de portes obertes / Arxiu TMB

Darrera modificació
25.09.2025
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióTransportConceptesAccessibilitatHistòricInnovacióMetro automàticMobilitatSeguretatServeiInfraestructuraInstal·lacióInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBLlocsMonumentalPasseig de GràciaSagrada FamíliaSant AntoniTetuanUniversitatServeiL2Anys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Història
Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història
Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història

Últimes notícies

Les noves pantalles digitals arriben a més del 50% de les estacions de les línies convencionals de la xarxa de metro / Foto: TMB

El metro funcionarà durant tres nits per les Festes de la Mercè 2025

Transport
Ecobus Irizar a la línia H16 / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro i els autobusos de TMB eviten cada dia l’emissió d'1,6 tones de CO2: són les que generarien 1,7 milions de cotxes

Empresa
Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Mora al Palau Sant Jordi

Transport
Metro frenant a l'entrada d'una estació ./Foto: TMB

L’accés a l’L4 de metro des del Passeig de Gràcia tanca 6 setmanes per obres de millora d’accessibilitat al vestíbul

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons