Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La línia 2 de metro arribava al Besòs fa 20 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.09.2017
Gustau Lamadrid

La línia 2 de metro arribava al Besòs fa 20 anys

Imatge
El termòmetre de la línia 2 amb l'ampliació fins a La Pau / Arxiu TMB
El termòmetre de la línia 2 amb l'ampliació fins a La Pau / Arxiu TMB
< >El termòmetre de la línia 2 amb l'ampliació fins a La Pau / Arxiu TMB
El termòmetre de la línia 2 amb l'ampliació fins a La Pau / Arxiu TMB

Després d'una llarga espera de quasi 30 anys i enmig d'una gran expectació ciutadana, el 20 de setembre del 1997 s'inaugurava oficialment la prolongació de Sagrada Família fins a La Pau de la línia 2 de metro.

El nou tram de la línia 2, de 3.932 metres de longitud, incorporava cinc noves estacions (Encants, Clot, Bac de Roda, Sant Martí i La Pau) a les set que ja tenia aquesta línia, posada en servei el setembre del 1995 entre Sant Antoni i Sagrada Família i ampliada a finals d'aquell mateix any amb l'estació de Paral·lel, que permetia enllaçar amb la línia 3.

La inauguració d'aquest tram de línia 2 donava resposta finalment a una reivindicació veïnal llargament reclamada, com era l'arribada del metro a Sant Martí de Provençals, una de les zones més densament poblades de Barcelona i mancada fins llavors d'aquest transport públic.

Projecte dels anys 50

De fet, la història de la línia 2 es remunta a la dècada dels cinquanta, amb un projecte original que va ser modificat en diferents ocasions. No obstant, la construcció de la línia 2 amb el traçat que avui coneixem es va dilatar durant quasi 29 anys, des que el desembre del 1968 es varen iniciar les obres del túnel del tram Poble Sec - Sagrada Família, uns treballs que es van paralitzar el 1973 per falta de diners.

L'any 1977 l'Ajuntament modifica el traçat original de la línia i en situa el final a La Pau, quan inicialment estava pensat al Carmel, i el 1983 la Generalitat anuncia que en tres anys es posarà en servei la línia 2, però no serà fins al 1991 que es comença la construcció i es remodelen els túnels construïts el 1968.

Inaugurada finalment el setembre del 1995 i ampliada fins a La Pau el 1997, la línia 2 arriba en l'actualitat fins a Badalona. L'any 2002 incorporava 5 noves estacions, que fins a aquell moment pertanyien a la línia 4, en el tram comprès entre La Pau i Pep Ventura. A més d'aquesta última, les estacions afectades eren Verneda, Joan XXIII (avui Artigues/Sant Adrià), Sant Roc i Gorg. El canvi responia a diversos estudis de mobilitat que aconsellaven un enllaç directe entre el centre de Barcelona i el de Badalona, on finalment arribaria la línia l'11 de juliol del 2010, amb l'obertura de l'estació Badalona/Pompeu Fabra.

La primera línia de metro accessible

Cada una de les noves estacions tenia la peculiaritat d'haver estat dissenyada per diferents equips d'arquitectes, un fet que després es repetiria en posteriors obres d'ampliació del suburbà. No obstant això, el més destacat de la línia 2 és que va ser la primera línia de metro concebuda com a accessible. Per tal de facilitar l'accés de les persones amb problemes de mobilitat totes les estacions disposen d'origen d'ascensors que comuniquen el carrer amb el vestíbul i aquest amb les andanes, d'escales automàtiques amb dispositius de seguretat i d'un tipus de pavimentació als vestíbuls i andanes que incorporen unes bandes de textura especial en el terra, anomenades encaminadors, per millorar la guia de les persones invidents i amb deficiències de visió.

Un altre aspecte innovador era la informació al client, ja que es van instal·lar cartells electrònics a les andanes i vestíbuls així com intercomunicadors.

En el seu moment també va cridar l’atenció la via —que en lloc de travesses se sosté sobre una base de formigó subjecta a uns pilars dotats d’un material que esmorteeix les vibracions—, la catenària rígida i els nous trens que es van posar en servei per la línia.

Imatge
L'estació de La Pau, decorada per Victor Tolos, abans de la seva inauguració / Arxiu TMB

Una imatge de l'estació d'Encants abans d'entrar en servei / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
20.09.2017
Tema
Història
  • ConceptesAccessibilitatHistòricInformació al clientInnovacióInfraestructuraEstacióTúnelViesInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBLlocsBac de RodaClotEncantsLa PauSagrada FamíliaSant MartíServeiL2MetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport
Línia V19. /Foto: Pep Herrero (TMB)

El reforç de la línia V19 els dissabtes i festius redueix en més d’un 40% les alarmes per acumulacions de passatge

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons