Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Una línia de metro sexagenària i pionera entre la Sagrera i Vilapicina
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
18.07.2019
Gustau Lamadrid

Una línia de metro sexagenària i pionera entre la Sagrera i Vilapicina

Imatge
Inauguració de la línia II amb l'alcalde i l'arquebisbe de Barcelona, José María Porcioles i Gregorio Modrego / Foto: Arxiu TMB
Inauguració de la línia II amb l'alcalde i l'arquebisbe de Barcelona, José María Porcioles i Gregorio Modrego / Foto: Arxiu TMB

Inauguració de la línia II amb l'alcalde i l'arquebisbe de Barcelona, José María Porcioles i Gregorio Modrego / Foto: Arxiu TMB

Inauguració de la línia II amb l'alcalde i l'arquebisbe de Barcelona, José María Porcioles i Gregorio Modrego / Foto: Arxiu TMB

El 21 de juliol de 1959, ara fa 60 anys, entrava en servei oficialment la línia II del metro (avui línia 5) des de la Sagrera fins a Vilapicina. Un any més tard, es convertiria en la primera on es va posar en marxa un tren automàtic.

“El tram inaugurat representa l'inici d'una línia Horta - Collblanc que creuarà els barris residencials de la ciutat en direcció nord – sud i enllaçarà amb les línies de metro de Gràcia, Tibidabo i Sarrià”. Amb aquest comentari saludava el diari La Vanguardia la inauguració de la denominada línia II del Metro Transversal entre la Sagrera i Vilapicina (origen de l'actual línia 5).

Amb una llargada de 2,2 quilòmetres i cinc estacions, La Sagrera (abans Sagrera), Congrés (originàriament Viviendas del Congreso), Maragall, Virrei Amat (Virrey Amat) i Vilapicina (anomenada inicialment Vilapiscina), aquest nou tram o ramal del Tranversal incloïa la construcció d'una estació transformadora o subcentral a la Sagrera i un túnel per connectar amb el taller i les cotxeres provisionals de Vilapicina. Estava previst que la línia arribés a Horta, però la prolongació fins a aquest indret s’allargaria fins al novembre del 1967, vuit anys més tard.

Resposta al creixement urbanístic

En tot cas, com s'apunta en la crònica de La Vanguardia, la nova línia havia de resoldre la comunicació amb transport públic d'unes barriades populoses, que havien experimentat un fort creixement urbanístic al llarg dels anys 50 i que esperaven amb gran expectació l'arribada del metro. Aquesta exigència va fer que es planifiqués la nova línia II o Tranversal Alt per enllaçar tots aquests barris en desenvolupament amb la resta de la ciutat, si bé el pla va derivar finalment en dos projectes, un per connectar Sants amb Collblanc, a partir de la línia de metro del Tranversal ja existent, i un altre entre la Sagrera i Horta.

Cal ressenyar que era la primera línia que es feia a Barcelona des dels anys 20 i que, atesa la urgència de resoldre el repte pendent de la mobilitat urbana en transport públic, l'Ajuntament va assumir el finançament de la infraestructura. La inauguració de la nova línia II va comptar amb la presència de l'alcalde de Barcelona, José María Porcioles, l'arquebisbe i bisbe de la diòcesi, Gregorio Modrego, així com de nombroses autoritats.

Primera línia amb conducció automatitzada

Per donar servei al tram inaugurat de la línia II es van adjudicar 7 trens de 2 cotxes motors amb capacitat, cada tren, per a 500 viatgers. Aquests trens pertanyien a la sèrie 600, la més nova en aquell moment de tota la xarxa de metro, una versió reduïda dels de la sèrie 200 i 400, molt similars als cotxes que circulaven per la línia I, però adaptats a l’amplada internacional i amb alimentació per catenària de 1.200 volts.

Imatge
Tren automàtic de la sèrie 600 a l'estació de Vilapicina / Foto: Arxiu TMB

Una de les estacions de la línia II de metro, el dia de la inauguració / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
18.07.2019
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInnovacióTecnologiaInfraestructuraEstacióMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentTMBLlocsCongrésLa SagreraMaragallVilapicinaVirrei AmatServeiL2L5Anys2019
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història

Últimes notícies

Imatge
Reunió del Consell Assessor de TMB

El Consell Assessor de TMB planteja els reptes de present i futur de l'entitat

Empresa
Imatge
Els participants de la taula rodona. Foto: Pep Herrero

Empreses i experts debaten estratègies, projectes i realitats d’innovació d’autobusos

Empresa
Imatge
Imatge Josep Maria Espinàs / FONT: Col·legi de Periodistes de Catalunya

La mirada de Josep Maria Espinàs al metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
Laia Bonet, presidenta de TMB. Foto: Pep Herrero

TMB i Ajuntament, amb el suport de la UITP, aborden en una jornada el futur de l’autobús

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons