Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. El Vandalisme Ferroviari Provoca Una Despesa de Gairebé 6 Milions D’euros Des de 2020 i Va Afectar Més de 350 Trens Al 2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
01.12.2025
Premsa TMB

El vandalisme ferroviari provoca una despesa de gairebé 6 milions d’euros des de 2020 i va afectar més de 350 trens al 2024

L’afectació al servei per fer pintades ha estat de 6 hores en el 2024, una xifra que s’ha reduït a 3 hores i 20 minuts durant el 2025.

La superfície grafitejada s’ha reduït un 80% des de la posada en marxa del nou pla antigrafiti de TMB al 2021 passant dels 50.804 metres quadrats pintats al 2020 fins als 9.695 metres quadrats d’enguany.

Les noves mesures impulsades per TMB els darrers anys també han permès baixar el nombre de trens afectats que al 2020 va arribar a 737 trens i que enguany es troba en 220 trens pintats.

Imatge
Dos tècnics de TMB netejant un tren a l'àrea de rentat de grafitis / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Dos tècnics de TMB netejant un tren a l'àrea de rentat de grafitis / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Dos tècnics de TMB netejant un tren a l'àrea de rentat de grafitis / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) segueix la seva lluita contra el vandalisme ferroviari, que genera aturades de servei, perjudica els usuaris i genera un cost econòmic molt elevat. Al 2021 es va posar en marxa un nou pla antigrafiti per reduir al màxim les intrusions a la xarxa de metro per fer pintades als trens. Cinc anys desprès de la implantació d’aquestes mesures, el resultat ha estat positiu: la superfície vandalitzada ha passat de més de 50.000 metres quadrats al 2020 a menys de 10.000 en el que portem de 2025, una reducció del 80%. Tot i això, aquestes accions incíviques i delictives representen un cost econòmic molt elevat i un perjudici a totes les persones usuàries de la xarxa de metro. Tant és així que des de 2020 fins ara la despesa en neteja ha estat de gairebé 6 milions d’euros, amb anys com el 2020 on es van pintar 737 trens o el 2024 on es van arribar a vandalitzar fins a 358 trens, una xifra que s’ha reduït considerablement al 2025 on ha baixat als 220 trens. 

A més, les actuacions dels vàndals afecten seriosament el servei de metro. L’any 2024 les intrusions de grafiters van provocar aturades de circulació al metro que sumades arriben fins a les 6 hores. Enguany aquesta xifra s’està reduint i, en el que portem de 2025 les aturades se situen en 3 hores i 20 minuts. Cal recordar que els trens de TMB no circulen si tenen pintades i es retiren del servei si són grafitejats. 

El pla antigrafiti, realitzat en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, ha inclòs -entre altres mesures- la instal·lació de noves càmeres de videovigilància, l’augment del nombre de vigilants als diferents espais de la xarxa de metro i la instal·lació de panells als laterals dels trens estacionats que n’impedeixen la seva vandalització. També s’ha actuat per tancar els espais a tanques i parets per on podien accedir els vàndals. El resultat d’aquestes mesures i de les grans operacions policials antigrafiti dutes a terme en els darrers dos anys ha estat positiu en tots els aspectes. Pel que fa als trens vandalitzats, al 2020 es van pintar 737 trens, una xifra que amb el pla en marxa va baixar fins al 409 trens al 2021, 335 trens al 2022 i 271 trens al 2023. L’any 2024 va haver-hi un repunt i es va arribar als 358 trens però enguany ja s’ha millorat a una xifra de 220 trens, la millor dels darrers anys.

Imatge
Trens pintats. /Foto: TMB

Igual ha passat amb els metres quadrats vandalitzats que al 2020 superaven els 50.000 però que només un any després ja baixaren fins a poc més de 24.000, al 2022 es van pintar 20.000 metres quadrats i al 2023 es va reduir la xifra fins 10.600. Tot i el repunt del 2024 amb gairebé 17.000 metres quadrats pintats, aquest any 2025 hi ha menys de 10.000 metres quadrats, aspirant a que sigui la xifra més baixa dels darrers anys. 

Imatge
Trens pintats. /Foto: TMB

Reducció dels costos 

Les mesures adoptades han permès reduir any rere any la despesa que suposava la neteja d’aquestes superfícies vandalitzades. El cost total de la neteja el 2020 va ser de 2.194.733 euros, mentre que en el que portem de 2025, aquest cost ha disminuït fins als 418.824 euros. Al 2024 es va produir un repunt de les accions vandàliques i del cost per netejar el combois, però la tendència és clarament a la baixa des de 2021.   

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat durant la presentació d’aquestes xifres que tot i que els resultats són bons, el vandalisme “és un greu problema” i s’ha de seguir “donant resposta a les conductes delictives que danyen el patrimoni de tota la ciutadania i afecten el servei del metro”. Bonet ha explicat que se seguiran perseguint amb èmfasi totes les accions vandàliques que provoquen un “greuge econòmic i social molt important, totalment innecessari i injustificable”, i que es busca seguir penalitzant d’una manera cada cop més dura els autors d’aquests atacs a la imatge del transport públic. En aquest sentit, cal recordar que les noves sancions anunciades pel Govern de Catalunya de fins a 90.000 euros per vandalisme ferroviari aplicarien també als casos del metro de Barcelona. 

Imatge
Gràfic costos. /Foto: TMB

Procediment d’eliminació de grafitis

Les tasques que permeten els tècnics de neteja eliminar les pintades dels trens inclouen diferents processos que es realitzen en zones específiques de la xarxa. Aquests espais estan situats al costat dels túnels de rentat que permeten la neteja dels trens en condicions normals. Les instal·lacions comparteixen elements com les estacions depuradores d’aigües residuals (EDAR) tot i que venen disposades en circuits separats segons les necessitats. 

Cal tenir en compte que, a diferència de la neteja habitual, l’eliminació de grafitis requereix de decapants i residus que són descartats, evitant la seva arribada a la depuradora. La neteja de grafitis inclou llances d’aigua a pressió, processos de rentat manual amb raspalls de niló i la utilització de productes eliminadors i neutralitzadors que, per a ser manipulats, requereixen dels equips de protecció individual específics: mascaretes antivapors, ulleres de protecció, guants i monos de paper. 

En el rentat d’un tren s’utilitzen fins a 400 litres d’aigua, bona part dels quals provenen de l’aigua recuperada de les instal·lacions de neteja regular de trens sense vandalitzar.

Tema
Transport
  • Altres temesEmpresaConceptesDadesMantenimentSeguretatInstitucionsAjuntamentTMBLlocsHospital de BellvitgeServeiMetroAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf.
Descarrega l’arxiu (284.12 KB)
Trens pintats. /Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (46.01 KB)
Trens pintats. /Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (11.79 KB)
Gràfic costos. /Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (10.86 KB)
La presidenta de TMB, Laia Bonet, atén als mitjans de comunicació / Foto: Miguel Ángel Cuartero
Descarrega l’arxiu (873.37 KB)
El vandalisme ferroviari provoca una despesa de gairebé 6 milions d’euros des de 2020 a TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (673.19 KB)
Dos tècnics de TMB netejant un tren a l'àrea de rentat de grafitis / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (92.79 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge de la darrera edició de la Cursa Jean Bouin el passat 2024 / Foto: Web Cursa Jean Bouin

Línies d’autobusos afectades per l’edició 102 de la cursa Allianz Jean Bouin

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts d’Antonio Orozco al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Inauguració de l'exposició 100 anys de metro al Palau Robert. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

Ple d'activitats a TMB durant el darrer cap de setmana de novembre

Transport
Llums de Nadal a Barcelona / Foto: TMB

El transport públic de TMB, a punt per al Nadal 2025

Transport

Últimes notícies

Imatge
Detall del cartell del departament de Salut que commemora el Dia mundial de la sida 2025 / Imatge: Dept. Salut

TMB se suma un any més al manifest que commemora el Dia mundial de la Sida

Societat
Imatge
La Farinera del Clot exposa cinc sèries emblemàtiques del metro de Barcelona / Font: M. A. Cuartero (TMB)

Cent anys d'història del metro de Barcelona al Centre Cultural La Farinera del Clot

Cultura i Oci
Gallery
Imatge
Maria Isabel López, conductora de bus de TMB, als estudis d'Onda Cero / Foto: TMB

Maria Isabel López, conductora de bus, explica com és el seu dia a dia, a Onda Cero

Societat
Third-party content
Foto de grup de l'acte / Foto: Miguel Ángel Cuartero

La campanya “Senyal d’ajuda” arriba a la xarxa de metro i bus de TMB

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons