Header Top menu
El vandalisme ferroviari provoca una despesa de gairebé 6 milions d’euros des de 2020 i va afectar més de 350 trens al 2024
L’afectació al servei per fer pintades ha estat de 6 hores en el 2024, una xifra que s’ha reduït a 3 hores i 20 minuts durant el 2025.
La superfície grafitejada s’ha reduït un 80% des de la posada en marxa del nou pla antigrafiti de TMB al 2021 passant dels 50.804 metres quadrats pintats al 2020 fins als 9.695 metres quadrats d’enguany.
Les noves mesures impulsades per TMB els darrers anys també han permès baixar el nombre de trens afectats que al 2020 va arribar a 737 trens i que enguany es troba en 220 trens pintats.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) segueix la seva lluita contra el vandalisme ferroviari, que genera aturades de servei, perjudica els usuaris i genera un cost econòmic molt elevat. Al 2021 es va posar en marxa un nou pla antigrafiti per reduir al màxim les intrusions a la xarxa de metro per fer pintades als trens. Cinc anys desprès de la implantació d’aquestes mesures, el resultat ha estat positiu: la superfície vandalitzada ha passat de més de 50.000 metres quadrats al 2020 a menys de 10.000 en el que portem de 2025, una reducció del 80%. Tot i això, aquestes accions incíviques i delictives representen un cost econòmic molt elevat i un perjudici a totes les persones usuàries de la xarxa de metro. Tant és així que des de 2020 fins ara la despesa en neteja ha estat de gairebé 6 milions d’euros, amb anys com el 2020 on es van pintar 737 trens o el 2024 on es van arribar a vandalitzar fins a 358 trens, una xifra que s’ha reduït considerablement al 2025 on ha baixat als 220 trens.
A més, les actuacions dels vàndals afecten seriosament el servei de metro. L’any 2024 les intrusions de grafiters van provocar aturades de circulació al metro que sumades arriben fins a les 6 hores. Enguany aquesta xifra s’està reduint i, en el que portem de 2025 les aturades se situen en 3 hores i 20 minuts. Cal recordar que els trens de TMB no circulen si tenen pintades i es retiren del servei si són grafitejats.
El pla antigrafiti, realitzat en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, ha inclòs -entre altres mesures- la instal·lació de noves càmeres de videovigilància, l’augment del nombre de vigilants als diferents espais de la xarxa de metro i la instal·lació de panells als laterals dels trens estacionats que n’impedeixen la seva vandalització. També s’ha actuat per tancar els espais a tanques i parets per on podien accedir els vàndals. El resultat d’aquestes mesures i de les grans operacions policials antigrafiti dutes a terme en els darrers dos anys ha estat positiu en tots els aspectes. Pel que fa als trens vandalitzats, al 2020 es van pintar 737 trens, una xifra que amb el pla en marxa va baixar fins al 409 trens al 2021, 335 trens al 2022 i 271 trens al 2023. L’any 2024 va haver-hi un repunt i es va arribar als 358 trens però enguany ja s’ha millorat a una xifra de 220 trens, la millor dels darrers anys.
Igual ha passat amb els metres quadrats vandalitzats que al 2020 superaven els 50.000 però que només un any després ja baixaren fins a poc més de 24.000, al 2022 es van pintar 20.000 metres quadrats i al 2023 es va reduir la xifra fins 10.600. Tot i el repunt del 2024 amb gairebé 17.000 metres quadrats pintats, aquest any 2025 hi ha menys de 10.000 metres quadrats, aspirant a que sigui la xifra més baixa dels darrers anys.
Reducció dels costos
Les mesures adoptades han permès reduir any rere any la despesa que suposava la neteja d’aquestes superfícies vandalitzades. El cost total de la neteja el 2020 va ser de 2.194.733 euros, mentre que en el que portem de 2025, aquest cost ha disminuït fins als 418.824 euros. Al 2024 es va produir un repunt de les accions vandàliques i del cost per netejar el combois, però la tendència és clarament a la baixa des de 2021.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat durant la presentació d’aquestes xifres que tot i que els resultats són bons, el vandalisme “és un greu problema” i s’ha de seguir “donant resposta a les conductes delictives que danyen el patrimoni de tota la ciutadania i afecten el servei del metro”. Bonet ha explicat que se seguiran perseguint amb èmfasi totes les accions vandàliques que provoquen un “greuge econòmic i social molt important, totalment innecessari i injustificable”, i que es busca seguir penalitzant d’una manera cada cop més dura els autors d’aquests atacs a la imatge del transport públic. En aquest sentit, cal recordar que les noves sancions anunciades pel Govern de Catalunya de fins a 90.000 euros per vandalisme ferroviari aplicarien també als casos del metro de Barcelona.
Procediment d’eliminació de grafitis
Les tasques que permeten els tècnics de neteja eliminar les pintades dels trens inclouen diferents processos que es realitzen en zones específiques de la xarxa. Aquests espais estan situats al costat dels túnels de rentat que permeten la neteja dels trens en condicions normals. Les instal·lacions comparteixen elements com les estacions depuradores d’aigües residuals (EDAR) tot i que venen disposades en circuits separats segons les necessitats.
Cal tenir en compte que, a diferència de la neteja habitual, l’eliminació de grafitis requereix de decapants i residus que són descartats, evitant la seva arribada a la depuradora. La neteja de grafitis inclou llances d’aigua a pressió, processos de rentat manual amb raspalls de niló i la utilització de productes eliminadors i neutralitzadors que, per a ser manipulats, requereixen dels equips de protecció individual específics: mascaretes antivapors, ulleres de protecció, guants i monos de paper.
En el rentat d’un tren s’utilitzen fins a 400 litres d’aigua, bona part dels quals provenen de l’aigua recuperada de les instal·lacions de neteja regular de trens sense vandalitzar.
- Altres temesEmpresaConceptesDadesMantenimentSeguretatInstitucionsAjuntamentTMBLlocsHospital de BellvitgeServeiMetroAnys2025


