Header Top menu
El primer metro 'cuc' entrava en servei a Barcelona fa 25 anys
Els de la sèrie 2000 van ser els primers trens continus amb passadís de circulació interior entre cotxes, també anomenats de tipus cuc, que van circular al metro de Barcelona i ho van fer per la línia 3 ara fa 25 anys.
El nous trens van començar a circular per la línia 3 de metro amb passatgers el 27 de juliol del 1992, tot i que aquest material mòbil s'havia encarregat inicialment per donar servei a l'esperada línia 2. Concretament, la construcció de 6 trens triples de la sèrie 2000 (2 cotxes motors i 1 remolc) s'havia realitzat pensant en una de les fites que es volia assolir amb la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, la inauguració de la nova línia 2 de metro.
No obstant això, els retards farien que aquesta línia no entrés en servei fins al setembre de l'any 1995 i els trens funcionessin primer per la línia 3 i fossin presentats pel mateix alcalde Maragall i el president del Comitè Olimpic Internacional (COI), Joan Antoni Samaranch, com un reforç important per atendre millor la demanda durant els Jocs. Posteriorment, també circularien per la línia 5.
Pioners a Espanya i a Europa
El fet més destacable del nou material mòbil és que van ser el primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Aquests metros, altrament dits de tipus cuc, disposaven d'un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l'interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.
Els sis cotxes van ser construïts per CAF, Meinfesa i GEC Alstom, amb motors de Mitsubishi Electric, i van ser concebuts amb paràmetres semblants als de les sèries 3000 i 4000. Cada unitat va suposar una inversió de 480 milions de pessetes de l'època (amb un pressupost total de 2.880 milions de pessetes).
Remodelació i modernització
En els últims temps els trens de la sèrie 2000 han estat destinats a la línia 3, on conviuen amb els de la sèrie 3000 i algunes unitats de la 5000, i des de l’any 2015 ha començat un procés de remodelació de totes les unitats d'aquesta sèrie (veure article) que es preveu que finalitzarà el 2018 amb l'objectiu d'allargar la vida dels vehicles i equiparar-los als més moderns.
La remodelació del combois comporta canvis tècnics, d'estètica i d'equipament (veure article). Entre les moltes novetats incorporades, les més visibles per a l'usuari són la disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED, la nova situació dels agafadors, els nous polsadors a la zona PMR (per tal que l'usuari amb problemes de mobilitat pugui avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren), els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives, així com la instal·lació d'un nou tipus de passadís entre cotxes, per facilitar les tasques de manteniment, i el canvi del paviment.
L'alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, i el president del COI, Joan Antoni Samaranch, van presentar els nous trens com una part important del reforç del servei durant els Jocs Olímpics / Foto: Arxiu TMB
- Altres temesTransportConceptesHistòricMantenimentServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiL3Anys2017