Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El primer metro 'cuc' entrava en servei a Barcelona fa 25 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
27.07.2017
Gustau Lamadrid

El primer metro 'cuc' entrava en servei a Barcelona fa 25 anys

Imatge
El primer tren 2000 reformat, a l'estació de Zona Universitària de la línia 3 / Foto: Miguel Ángel Cuartero
El primer tren 2000 reformat, a l'estació de Zona Universitària de la línia 3 / Foto: Miguel Ángel Cuartero
< >El primer tren 2000 reformat, a l'estació de Zona Universitària de la línia 3 / Foto: Miguel Ángel Cuartero
El primer tren 2000 reformat, a l'estació de Zona Universitària de la línia 3 / Foto: Miguel Ángel Cuartero

Els de la sèrie 2000 van ser els primers trens continus amb passadís de circulació interior entre cotxes, també anomenats de tipus cuc, que van circular al metro de Barcelona i ho van fer per la línia 3 ara fa 25 anys.

El nous trens van començar a circular per la línia 3 de metro amb passatgers el 27 de juliol del 1992, tot i que aquest material mòbil s'havia encarregat inicialment per donar servei a l'esperada línia 2. Concretament, la construcció de 6 trens triples de la sèrie 2000 (2 cotxes motors i 1 remolc) s'havia realitzat pensant en una de les fites que es volia assolir amb la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, la inauguració de la nova línia 2 de metro.

No obstant això, els retards farien que aquesta línia no entrés en servei fins al setembre de l'any 1995 i els trens funcionessin primer per la línia 3 i fossin presentats pel mateix alcalde Maragall i el president del Comitè Olimpic Internacional (COI), Joan Antoni Samaranch, com un reforç important per atendre millor la demanda durant els Jocs. Posteriorment, també circularien per la línia 5.

Pioners a Espanya i a Europa 

El fet més destacable del nou material mòbil és que van ser el primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Aquests metros, altrament dits de tipus cuc, disposaven d'un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l'interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.

Els sis cotxes van ser construïts per CAF, Meinfesa  i GEC Alstom, amb motors de Mitsubishi Electric, i van ser concebuts amb paràmetres semblants als de les sèries 3000 i 4000. Cada unitat va suposar una inversió de 480 milions de pessetes de l'època (amb un pressupost total de 2.880 milions de pessetes).

Remodelació i modernització

En els últims temps els trens de la sèrie 2000 han estat destinats a la línia 3, on conviuen amb els de la sèrie 3000 i algunes unitats de la 5000, i des de l’any 2015 ha començat un procés de remodelació de totes les unitats d'aquesta sèrie (veure article) que es preveu que finalitzarà el 2018 amb l'objectiu d'allargar la vida dels vehicles i equiparar-los als més moderns.

La remodelació del combois comporta canvis tècnics, d'estètica i d'equipament (veure article). Entre les moltes novetats incorporades, les més visibles per a l'usuari són la disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED, la nova situació dels agafadors, els nous polsadors a la zona PMR (per tal que l'usuari amb problemes de mobilitat pugui avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren), els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives, així com la instal·lació d'un nou tipus de passadís entre cotxes, per facilitar les tasques de manteniment, i el canvi del paviment.

Imatge
El tren de la sèrie 2000 quan es va presentar a l'agost de 1992 / Foto Arxiu TMB

L'alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, i el president del COI, Joan Antoni Samaranch, van presentar els nous trens com una part important del reforç del servei durant els Jocs Olímpics / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
27.07.2017
Tema
Història
  • Altres temesTransportConceptesHistòricMantenimentServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiL3Anys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

El bus turístic amb els jugadors del Barça cap a la plaça de les Drassanes / Foto: Twitter Canal Barça

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
Pàgina mes de maig amb el metro de Barcelona com a protagonista / Font: Boris Kogut

El metro de Barcelona protagonitza el mes de maig d'un calendari dedicat als metros del món

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons