Header Top menu
En servei a la línia 3 el primer tren reformat de la sèrie 2000
La modernització del comboi, que serveix de guia per a la resta de la sèrie, ha comportat canvis tècnics, d'equipament i estètics que beneficiaran els viatgers i els empleats.
Recentment ha començat a circular dins el carrusel de la línia 3 de metro el primer tren de la sèrie 2000 que ha passat el procés de reforma i actualització. Es tracta de la composició formada pels cotxes 2001, 2002, 2301, 2003 i 2004, que va ser escollida com a prototip de la remodelació de tota la sèrie.
Mentrestant, al mateix taller de Tradinsa, des del gener s'està reformant un segon tren 2000, al qual seguiran els altres quatre, a un ritme de dos per any. Reformar trens que passen dels 20-25 anys és una pràctica habitual en la gestió del material mòbil ferroviari, perquè amb un cost moderat es pot allargar la vida dels vehicles i equiparar-los als més moderns.
Seients longitudinals
La remodelació ha comportat canvis tècnics, d'estètica i d'equipament. Entre les novetats, les més visibles són la disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED i la nova situació dels agafadors. Es manté la reserva de dues zones per a persones amb mobilitat reduïda, situades a cada extrem del comboi. Un polsador permet a l'usuari de la zona PMR avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren. A més a més totes les portes ara tenen indicadors lluminosos de tancament per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives.
Amb posterioritat està previst, com a millora de l'accessibilitat, fer la substitució de l'actual maneta d'obertura de portes per un sistema de botó, i incloure un sistema de desenclavament de portes (un per vagó i costat), per facilitar l'evacuació d'emergència com als trens més moderns. També s'ha canviat la ubicació dels extintors per posar-los més a l'abast.
Com a millores estructurals, s'ha instal·lat un nou tipus de passadís entre cotxes que facilitarà les tasques de manteniment, s'han revisat fissures i s'ha canviat tota la instal·lació pneumàtica.
Videovigilància i climatització de cabines
Pel que fa a la seguretat, s'han revisat els mecanismes de totes les portes d'accés i s'ha implantat un sistema de videovigilància que permet la gravació de l'interior del tren en sincronia amb els tiradors interiors d'emergència. També s'ha actualitzat la cabina de conducció, amb equips d'aire condicionat propis i millores en l'estanqueïtat, i s'han instal·lat detectors de presència a la cabina contrària, cosa que augmenta la seguretat.
A banda de les feines orientades a millorar la funcionalitat i la seguretat, en la remodelació també s'aborden altres accions a l'interior de les unitats orientades al confort, com ara la substitució del paviment. A l'exterior, s'ha reparat la xapa i s'han introduït petites modificacions estètiques, però alhora funcionals, com la col·locació del número de tren amb tecnologia LED i els indicadors lluminosos laterals.
Els primers trens cuc
La sèrie 2000 estava destinada a donar servei a la línia 2, però va entrar en funcionament comercial inicialment a la línia 3. Les sis unitats (30 cotxes) es van rebre entre el 1992 i el 1997. Al principi eren composicions de tres cotxes, a les quals es van afegir després dos cotxes motors més per fer-les quíntuples. Es pot dir que van marcar una època, la dels trens continus o de tipus cuc, ja que van ser els primers a tenir passadís d'interconnexió entre cotxes. Que es pogués anar d'una punta a l'altra per l'interior va ser tota una novetat per als barcelonins.
Els trens 2000, construïts per CAF, Meinfesa i GEC-Alsthom i equipats amb motors Mitsubishi, van ser concebuts amb paràmetres semblants als de les sèries 3000 i 4000. Han estat destinats els últims anys a la línia 3, on conviuen amb els de la sèrie 3000, ja reformats, i algunes unitats de la 5000.
Detall de l'interior d'un cotxe motor reformat / Foto: Miguel Ángel Cuartero
- ConceptesAccessibilitatMantenimentSeguretatInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2016