Oriol Pàmies

Deu canvis en el transport públic que convé saber el dia que comença el curs 2018-2019

La tornada avui dels escolars a les aules comporta el retorn de moltes rutines, també les de mobilitat. Recollim en una llista algunes variacions que s’han produït respecte al juny.

Les xarxes de metro i autobusos de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2017-2018, avui dimecres 12 de setembre. Totes dues xarxes desplegaran la seva oferta d'hivern (153 trens i 870 autobusos en hora punta) per satisfer la demanda, que s'espera que voregi la xifra de 2 milions de viatges (1.300.000 al metro i 700.000 al bus) entre les 5 del matí i la mitjanit, en els 11 municipis metropolitans en què tenen presència.

L’estiu ha comportat una ampliació de la xarxa de metro, amb la flamant línia 10 Sud, i ha servit per avançar en actuacions de millora que o bé s’han completat o bé estan en una fase molt avançada.

1. El metro arriba a la Marina. El 8 de setembre es va posar en servei la línia 10 Sud entre les estacions de Foc i Collblanc. Són 4,5 quilòmetres de metro automàtic, dels quals 2,5 corresponen al ramal de nova creació sota el passeig de la Zona Franca. La fita va ser remarcada amb un acte institucional al matí i una festa popular a la tarda.

2. Posada al dia d’un tram de la línia lila. Durant 35 dies, TMB ha modernitzat la plataforma i els aparells de via al voltant de l'estació de Paral·lel i la cua de maniobres que fan servir els trens de la línia 2 per al canvi de sentit. L’obra, que es va acabar el 2 de setembre, ha suposat una inversió de 3,2 milions d’euros.

3. Canvi d’escales mecàniques a Penitents. En les mateixes dates es va fer la part més delicada de l’obra de substitució de les sis escales mecàniques de l’estació de Penitents, de la línia 3. Es van desmuntar i treure quatre escales i es van introduir els components de les noves. L’actuació continuarà encara uns mesos més, fins al gener, amb l’estació ja oberta.

4. La Sagrera - Bon Pastor. De l’ 1 al 29 d’agost  la Generalitat  va executar treballs en el tram comú de les línies 9 Nord i 10 Nord per substituir o ajustar diversos elements de la infraestructura de la via.

5. Més nova xarxa de bus. Des del 25 de juny estan funcionant les línies D50, V9 i V33, així com la nova línia convencional 52. Ja són 23 les línies d’altes prestacions horitzontals, verticals i diagonals en servei, en queden cinc per completar l’esquema previst, aquest mateix any 2018. Com a avançament de la reestructuració final del servei d'autobús, el 7 de setembre es va recuperar el bus del barri de Sant Genís (112) i es va escurçar la 185.

6. Cotxes d’estrena. Al llarg de l’estiu TMB ha rebut 43 autobusos híbrids, 30 estàndard i 10 articulats, que han començat a circular en diferents línies. Corresponen a una comanda que té per objectiu ampliar el servei diari per ajustar-lo al creixement de la demanda, una ampliació que en part es va avançar el 2017 (22 cotxes des de l’octubre); la resta serà efectiva la tardor vinent.

7. Carrer Mallorca tallat. El carrer Mallorca, un eix important per al transport públic en superfície, està tallat a les cruïlles d’Independència i Nàpols a causa d’unes obres d’Adif de llarga durada. Això ocasiona desviaments i canvis de posició de parades de les línies de bus D50, H10, 19, 33 i 34 de TMB.

8. Andanes més altes. Al llarg de l’estiu s’han fet obres d’elevació del nivell de les andanes de les estacions de metro de Plaça de Sants, de la línia 1, pràcticament finalitzades, i de Lesseps, de la línia 3, que estan en curs. L’objectiu és reduir la distància amb les portes dels trens per millorar l’accessibilitat.

9. Portes motoritzades. TMB està substituint en moltes estacions de metro les reixes d’accionament manual per portes motoritzades i telecomandades. Per fer el canvi, es tanca cada accés uns dies. Les últimes estacions en què s’ha actuat han estat Torras i Bages, Hostafrancs i Tarragona..

10. Més facilitats per a la Targeta Rosa. Des del 8 d’agost, l’AMB ha ampliat el llindar d’ingressos per accedir al títol social que poden fer servir els jubilats i pensionistes per viatjar en transport públic sense cost o a cost reduït, cosa que afavorirà unes 3.000 persones.

El torn 12 de la D50 pujant per la ronda de Sant Pau / Foto: TMB
Bus de la línia D50 / Foto: TMB

Via formigonada a l'estació de Paral·lel / Foto: TMB
Vies formigonades a l'estació de Paral·lel / Foto: TMB

Darrera modificació: 
14.09.2018
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies