Premsa TMB

El 25 de juny comencen a funcionar tres noves línies de la nova xarxa de bus

En aquesta nova fase es posen en marxa una línia diagonal (D50) i dues línies verticals (V9 i V33). S’arribarà així a les 23 línies d’altes prestacions, que es preveu que transportin 390.000 passatgers diaris, el 53% del passatge

Un moment de la presentació del desplegament final de la nova xarxa de bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

L’Ajuntament de Barcelona i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) encaren aquest any l’acabament de la implantació de la nova xarxa de bus i de la configuració de la resta de les línies d’autobusos de la ciutat.

L’aposta s’emmarca en el compliment dels objectius que marca el Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, de fomentar els desplaçaments a peu, en bici i en transport públic, i en aquest sentit, el desplegament complet de la nova xarxa de bus esdevé una fita clau.

Actualment a Barcelona hi ha 20 línies d’autobusos d’altes prestacions en funcionament, que registren 369.000 validacions diàries. Són les següents: D20,H6, H12, V7 i V21 (octubre 2012); H8, H10, H16, V3 i V17 (novembre 2013); H14, V15 i V27 (setembre 2014); H4, V11, V13 (febrer 2016); D40, V5, V29 i V31 (novembre 2017).

Aquest 2018 finalitzarà el desplegament de la resta de línies pendents: 3 entraran en funcionament aquest mes de juny i les 5 restants ho faran al llarg de la tardor, culminant així la remodelació total i global del transport públic de Barcelona més important dels últims anys.

Esquema de les línies D50, V9 i V33 que entraran en servei el 25 de juny

Tres noves línies en funcionament

El Govern municipal posa en marxa de tres noves línies d’altes prestacions el proper 25 de juny: una de diagonal i dues de verticals.

  • D50: Paral·lel - Ciutat Meridiana. Línies de referència: 24 (modificada), 50 i 51 (substituïdes). Longitud: 26,8 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts (de 7 a 21 h).
    Aquest eix diagonal se superposa en gran part a les actuals 50 i 51. L’allargament des de Catalunya a Paral·lel multiplica les possibilitats de connexió (línies V9, V11 i D20). La línia 24 s’escurça per evitar el solapament i una part de la 50 es converteix en la nova 52 (Collblanc - Pl. Catalunya).
     
  • V9:  Poble-sec – Sarrià. Línies de referència: 41 i 66 (substituïdes). Longitud: 11,5 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts  (de 7 a 21 h).
    Per Sant Antoni i la Nova Esquerra de l’Eixample aquest eix vertical transcorre de pujada per Entença i de baixada per Viladomat, per encaixar amb el disseny de futures superilles. Per primera vegada el transport públic cobrirà el sector de les Tres Torres i la Bonanova situat entre la Via Augusta i l’avinguda d’Esplugues, a través dels carrers Calatrava, Iradier i Anglí.
     
  • V33: Fòrum / Campus Besòs - Santa Coloma. Línies de referència: 42 i 143 (substituïdes). Longitud: 17,6 km. Vehicles: estàndard. Freqüència en feiners: 8 minuts (de 7 a 21 h)
    Nou eix vertical que connecta Santa Coloma de Gramenet, Sant Andreu, el Bon Pastor i el Besòs amb Sant Adrià de Besòs i el front marítim. Entre Santa Coloma i la Gran Via segueix el traçat de la 42, mentre que la part baixa coincideix força amb la 143 i té l’origen al campus de la UPC, on enllaça amb la H16. De manera coordinada i simultània es durà a terme una reorganització del servei d’autobús en l’àmbit de Sant Adrià de Besòs que comporta la creació de la línia urbana B21 i la modificació de la B23, totes dues de l’operador Tusgsal.

Amb la seva incorporació s’arribarà a les 23 línies d’altes prestacions. Es preveu que en conjunt transportin 390.000 viatgers els dies feiners, prop del 53% del passatge de la xarxa d’autobusos de TMB.

La implantació d’aquesta fase també comportarà variacions en la xarxa d’autobusos actual:

  • Nova línia 52 (Collblanc - Pl. Catalunya). Substituirà la part del recorregut de la 50 que no queda cobert per la D50.
  • Canvi en la línia 24 (Pl. Catalunya - Carmel). Deixarà de fer el recorregut entre el Paral·lel i Catalunya, que quedarà cobert per la D50. Aquesta canvi possibilitarà una optimització de l’actual funcionament de la línia: millorant en un 15% la freqüència de pas dels autobusos entre el Carmel i la Plaça Catalunya; augmentant la capacitat; i millorant la regularitat de la línia.
  • Canvi en la línia 60 (Besòs Verneda - Av. d’Esplugues). Nou traçat per Via Trajana i el carrer Santander. Deixarà de passar pel carrer Extremadura, que quedarà cobert per la V33, i el carrer Balmes de Sant Adrià, per on passarà la B23 de Tusgsal.

Les línies convencionals que seran substituïdes per noves a partir del 25 de juny són:

  • 41 (Pl. Catalunya - Pl. Francesc Macià): substituïda per la V9 i H16.
  • 42 (Besòs Verneda - Santa Coloma): substituïda per la V33
  • 50 Collblanc - Trinitat Nova): substituïda per la D50 i la 52
  • 51 (Pla de Palau - Ciutat Meridiana): substituïda per la D50 i la 39
  • 66 (Pl. Catalunya - Sarrià): substituïda per la V9
  • 143 (La Pau - Sant Adrià): substituïda per la V33 i H14

Al mateix temps, es faran efectius dos canvis menors: el desplaçament de les parades terminals de la V5 a Pedralbes i de la 67 a la plaça de Catalunya.

La ciutat, preparada per al pas de la nova xarxa de bus

L’Ajuntament de Barcelona executa les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la nova xarxa, amb actuacions per millorar la mobilitat, l’eficiència de les noves línies i les condicions d’accessibilitat a aquesta xarxa. Les intervencions consisteixen en actuacions de nous carrils bus, actuacions de millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització i actuacions de millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la nova xarxa. L’import d’adjudicació dels treballs ha estat de 733.329,01 € (IVA inclòs).

Nous carrils bus 

  • 9,5 km de nous carrils bus repartits en 10 actuacions. Les intervencions sobre la infraestructura consisteixen en actuacions de reordenació viària total o parcial del carrer per implantar els nous carrils bus. En alguns casos es modifica el sentit de circulació i es duu a terme una nova definició dels usos de la via pública.

Millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització

  • 7 nous semàfors amb fase exclusiva per a autobusos
  • 10 cruïlles semaforitzades
  • 5 cruïlles adaptades semafòricament per afavorir el pas del bus

Millora de l’espai públic i de l’accessibilitat

  • Actuacions en 115 parades: construcció de 38 noves parades, adequació de 41 i anul·lació de 36.
  • 3.200 m2 de renovació de paviment de voreres vinculat a les noves parades i les adaptacions dels girs corresponents per habilitar el pas dels autobusos.
  • 206 m. d’encaminaments de vorera. 
  • 38 condicionaments i enrasat d’escocells en l’àmbit de les parades per millorar l’accessibilitat.
  • 439 actuacions en l’arbrat viari (poda arbrat, entutorament, substitució).
  • 17 remodelacions de passos de vianants.
  • 4 girs condicionats per al pas del bus.

Màxima informació als ciutadans

Per donar la màxima informació a la ciutadania sobre aquesta fase de la nova xarxa, l’Ajuntament de Barcelona i TMB inicien a partir de l’11 de juny una campanya de comunicació per oferir els detalls del desplegament d’aquestes tres línies i tots els canvis que hi porten associats, en el context de la globalitat del projecte i de la resta de mobilitat de superfície amb un triple enfocament: de ciutat, d’usuari i de territori. Entre d’altres accions la campanya constarà de:

Informadors: en autobusos, parades, CAPs i hospitals, zones escolars, casals de gent gran, a les zones d’influència de les noves línies o línies afectades per la nova fase. Iniciaran la seva tasca el 18 de juny i donaran suport als usuaris durant dues setmanes, amb un reforç especial els primers dos dies de la implementació dels canvis.

  • Fullets: genèric i detallats per territoris, amb àmplia distribució per informadors.
  • Cartells en marquesines, porteries, comerços, mercats i altres equipaments públics.
  • Sessions informatives en casals de gent gran.
  • Webs: de l’Ajuntament i TMB, butlletins informatius de l’Ajuntament i JoTMBé.
  • Suports publicitaris offline i online: banderoles, circuits d’opis, pantalles de leds, exterior d’autobusos, MouTV, bàners, premsa, falques de ràdio, xarxes socials i aplicació TMB App.

A banda, es farà un reforç de la campanya d’informació especial al setembre, coincidint amb l’inici del curs escolar, focalitzat a les zones de concentració de centres educatius.

Procés d’informació i debat

La definició final de la xarxa d’autobusos de la ciutat, és fruit d’un procés d’informació i debat que es va iniciar a finals de 2016 i que va continuar durant el primer trimestre del 2017, quan es van dur a terme 19 sessions d’Informació i debat.

Aquestes, van estar centrades en el disseny de la xarxa i obertes a la ciutadania amb més de 1.750 participants d’on van sorgir 384 propostes i 125 corresponents a la plataforma decidim.barcelona.

Durant els mesos de setembre i octubre de 2017, també es van portar a terme 10 sessions d’informació i debat de caràcter complementari per explicar la implantació dels nous carrils bus i bici, amb les actuacions a l’espai públic vinculades al projecte de nova xarxa de bus.

Recta final del desplegament

Un cop finalitzada la implantació d’aquestes tres línies, l’Ajuntament de Barcelona i TMB procediran a desplegar la tardor del 2018 les 5 línies que resten de la nova xarxa de bus:

  • H2 (Av. d’Esplugues - Trinitat Nova)
  • V1 ( Districte Granvia l’Hospitalet - Av. d’Esplugues)
  • V19 (Barceloneta - Pl. Alfons Comín)
  • V23 (Nova Icària - Can Marcet)
  • V25 (Poblenou - Horta)

El seu desplegament comportarà l’estructuració definitiva de la xarxa d’autobús en tres nivells: Nova Xarxa de Bus, línies convencionals o complementàries i busos de barri o de proximitat. Un cop finalitzat aquest procés, la ciutat passarà a comptar amb un total de 98 línies:

  • 28 línies de NXB: 8 d'horitzontals, 17 de verticals i 3 de diagonals
  • 43 línies convencionals o complementàries
  • 27 línies de proximitat i bus del barri

Cal destacar que les valoracions dels usuaris de la nova xarxa de bus són superiors a les dels usuaris de la resta de línies. Assoleixen una puntuació de 7,93, superior al 7,67 que obtenen la resta de línies. La nova xarxa ofereix múltiples avantatges als usuaris, entre els quals destaquen:

  • Més facilitat d’ús, amb visió de xarxa
  • Alta freqüència els feiners, amb freqüències de pas de 5-8 minuts de 7 a 21 hores
  • Menys temps d’espera i de viatge
  • Més connectivitat i intermodalitat i millor cobertura del territori
  • Millor informació estàtica i dinàmica als passatgers, en parades i vehicles
  • Més regularitat i fiabilitat del servei

Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Dos autobusos de la línia H4 es creuen a Sarrià / Foto: Pep Herrero (TMB)
Un moment de la presentació del desplegament final de la nova xarxa de bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Esquema de les línies D50, V9 i V33 que entraran en servei el 25 de juny

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies