Header Top menu
La substitució de les escales mecàniques de Penitents, un repte d'enginyeria
S'ha hagut de tancar l'estació un mes llarg per desmuntar els mecanismes, treure'ls a l'exterior i introduir els nous a través d'un dels accessos.
Entre les obres de millora que TMB fa aquest estiu a la xarxa de metro hi ha les de renovació de les escales mecàniques a l'estació de Penitents, de la línia 3, que han obligat a tancar-la des del 30 de juliol. Al llarg de cinc setmanes aproximadament, s'està realitzant la part més delicada i difícil de l'operació de substitució de les sis escales mòbils de l'estació, que han arribat al final de la seva vida útil després de 33 anys.
Quatre de les escales, les que comuniquen el vestíbul i els dos nivells intermedis de l’estació, han de ser desmuntades i repartides en volums reduïts perquè puguin sortir cap al carrer per l'accés d'Anna Pifarré. Per aquest mateix accés han d'entrar després els components de les quatre escales noves. Aquesta operació, un veritable repte, és la que motiva el tancament de l'estació, ja que el moviment dels trams d'escales, eines i maquinària pesant a través del vestíbul i del nucli d'escales és incompatible amb el trànsit de passatgers.
Treballs per fases
Quan l'estació torni a obrir les portes, a primers de setembre, les escales estaran en fase de muntatge i per tant encara no podran funcionar. Faltarà igualment substituir les altres dues escales, les que comuniquen les andanes amb el vestíbul intermedi inferior. L'obra, per tant, s'allargarà previsiblement fins al mes d’octubre, pel que fa a les quatre escales dels nivells intermedis, i fins al gener de l'any vinent per a les dues escales de les andanes.
L'actuació a Penitents forma part d'un projecte per substituir nou escales mecàniques envellides, amb un pressupost de 2,3 milions d'euros. Les altres dues estacions en què es faran obres els pròxims mesos són les de Vall d'Hebron de la línia 3 (dues escales) i Besòs de la línia 4 (una).
Actualització en curs a Urquinaona L4
D'altra banda, aquest any Metro també està fent treballs d'actualització o renovació parcial d'un altre grup d'escales mecàniques que han arribat als 20 anys, per millorar-ne les prestacions i allargar-ne la vida útil sense necessitat de substituir-les. En la intervenció, de menys durada, se'ls canvien tots els elements mòbils, el grup motor i el quadre de maniobra, i se'n reparen o rehabiliten l'estructura i les baranes.
Actualment es treballa en una escala de l’estació d’Urquinaona L4, en un punt compromès per al trànsit de passatgers en el passadís que connecta amb la línia 1, cosa que comporta que en els moments de més afluència l'enllaç es faci pel carrer.
Anteriorment s'han executat modernitzacions semblants en dues escales de l'estació d'Universitat, una de Sagrada Família i una de Tetuan, totes de la línia 2. I fins a final d’any se n'actualitzaran dues de Passeig de Gràcia i una d'Encants, a la mateixa línia.
Part de les escales que se substituiran a Penitents / Foto: Pep Herrero (TMB)