Header Top menu
En servei la línia 10 Sud, que allarga el metro automàtic i el porta a la Marina
Després de l’acte inaugural, els veïns han començat a fer servir les estacions de Foc i Foneria, on s’han distribuït bitllets gratuïts per a dos viatges.
La línia L10 Sud ja està en funcionament comercial des d'avui entre les estacions de Foc, a Barcelona, i Collblanc, a l’Hospitalet, amb la qual cosa s’han afegit 2,5 quilòmetres de la xarxa de metro que opera TMB. Continua avançant així el projecte de la línia 9/10, destinada a impulsar decisivament la mobilitat sostenible a l’àrea metropolitana de Barcelona.
Des de les tres de la tarda, nombrosos veïns dels barris de la Marina de Port i la Marina del Prat Vermell, al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona, estan fent servir el nou servei de metro, amb el bitllet inaugural gratuït que es distribueix als accessos de les estacions de Foneria i Foc, i que és vàlid per fer dos viatges amb metro en un mateix dia.
Acte institucional i exposició
Abans, al migdia, s'ha celebrat l'acte inaugural, presidit pel president de la Generalitat, Quim Torra, junt amb l’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’AMB, Ada Colau, entre d’altres autoritats. Tots han destacat el valor de la nova infraestructura per a la potenciació del transport públic i especialment el significat històric de l’arribada del transport urbà ferroviari a un sector de la ciutat de Barcelona que no en disposava i que l’havia reivindicat llargament. Es poden trobar resums de les seves intervencions a les notes de premsa de la Generalitat i de l'Ajuntament de Barcelona.
L’acte ha tingut lloc a l’estació de Foc, on en un espai situat en un nivell intermedi ha quedat instal·lada una exposició que mostra gràficament el traçat actual i previst de la línia 10 Sud, els sistemes constructius utilitzats, les característiques dels trens, l’organització del personal d’operació de TMB que hi treballa i altres aspectes d’una infraestructura que es defineix com a “vertebradora i metropolitana”, amb vocació de connectar barris i ciutats.
Cinc estacions
El nou servei de metro, de funcionament automàtic sense conductor, inclou les dues estacions esmentades, situades en l’eix del passeig de la Zona Franca, i tres més que estan obertes des del 2016 com a part de la línia 9 Sud: Can Tries / Gornal, Torrassa i Collblanc, en les quals es pot fer intercanvi entre totes dues línies. A més, a Torrassa es pot enllaçar amb la línia 1 i a Collblanc amb la línia 5. L’avís de servei en detalla el recorregut, els accessos, els horaris, els intervals, els sistemes d’informació i altres característiques a tenir en compte.
Les cinc estacions —totes accessibles a persones amb mobilitat reduïda i equipades amb portes d’andana automàtiques— es distribueixen en una longitud de 4,5 quilòmetres, dels quals 2,5 quilòmetres corresponen al nou tram de túnel que va de la bifurcació del Gornal fins a Foc i suposen una ampliació neta de la xarxa de metro, que ha passat a tenir 121,5 quilòmetres de longitud. També s’amplia la part automatitzada, que ara ja suma 33 quilòmetres, el 27% del conjunt.
Pel que fa a estacions, les dues inaugurades avui eleven el nombre a 156, o 158 si comptem les dues del Funicular.
Respecte de les pròximes estacions que s'afegiran a la L10 Sud, el conseller de Territori va confirmar que Provençana i Ciutat de la Justícia, situades a l'Hospitalet, podran entrar en servei el 2019.
Seguretat màxima
La L10 Sud comparteix amb els altres trams inaugurats anteriorment els avantatges de la conducció automàtica, entre els quals destaca l'elevada seguretat que proporcionen els sofisticats sistemes de control i l'existència de portes d'andana per separar l'espai dels passatgers i els trens. Barcelona va ser pionera el 2009 a adoptar l'automatització integral (trens i estacions) al ramal de la L9 Nord, i després ha consolidat el seu lideratge a l'Estat espanyol (continua sent l'únic metro automàtic existent) i a escala global, com a integrant del restringit club dels metros pesants amb tecnologia driverless.
Un altre tret distintiu és la disponibilitat de sistemes d'informació sobre el servei, tant als trens com a les andanes i els vestíbuls.
Un moment de l'acte institucional que s'ha celebrat al vestíbul de Foc / Foto: Pep Herrero (TMB)
La L10 Sud en xifres
Longitud: 4,5 km (+ 1,6 km de via de servei)
Estacions: 5 del tipus pou (andanes superposades, inserides en un túnel de dos nivells)
Trens: 3 al carrusel bàsic + 1 en reserva i 2 en manteniment compartits amb L9 Sud
Enllaços: amb L9 Sud (Can Tries / Gornal, Torrassa i Collblanc), L1 (Torrassa) i L5 (Collblanc)
Interestació mitjana: 1.120 metres
Interestació màxima: 1.858 metres entre Foneria i Can Tries / Gornal (on hi haurà les futures estacions de Provençana i Ciutat de la Justícia)
Ascensors: 21
Escales mecàniques: 118
Màquines de venda de bitllets: 13
Vies d'evacuació als túnels i sortides d'emergència en totes les estacions
Velocitat comercial: 30,1 km/h
- ConceptesMetro automàticServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentGeneralitatTMBLlocsBarcelonaCollblancFocFoneriaSants MontjüicServeiL10Anys2018