Header Top menu
Els primers nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona es posaran en marxa al maig
La comanda de 50 trens, per import de 318,85 milions d'euros, és l'operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB i permetrà eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro
Avui, la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Laia Bonet, el conseller delegat, Gerardo Lertxundi, i el president d’Alstom, Leopoldo Maestu, han visitat la planta d’Alstom a Santa Perpètua on s’estan fabricant els nous trens de les sèries 7000 i 8000 del metro de Barcelona que substituiran la totalitat de les sèries 2000, 3000 i 4000, que constitueixen la majoria de material rodant de les línies 1 i 3. Està previst que els nous trens comencin a entrar en servei comercial entre finals de maig (primera unitat per a la L3) i finals de juny (primera unitat per a la L1). A partir d’aquesta data, Alstom té previst entregar 2 trens al mes per a cadascuna de les línies.
Amb la incorporació d’aquests trens es retiren els 48 trens de les sèries 2000 (6), 3000 (18) i 4000 (24), els més antics del parc mòbil del metro, i se n’afegeixen 2 per ampliar la flota de la línia 3. S’accelera així un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei i eliminarà la presència d’amiant en el material mòbil de la xarxa. Es tracta de l’operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB (50 trens per un import de 318,85 milions d’euros).
Laia Bonet ha destacat que amb la retirada de la flota reforcem el compromís de TMB i de les administracions pel reforç del transport públic com a eina essencial contra el canvi climàtic. “Accelerem un procés de renovació que augmentarà la fiabilitat del servei, la sostenibilitat i la comoditat dels nostres usuaris en dues de les línies de metro de Barcelona més freqüentades en un moment de màxima exigència per al transport públic a la ciutat i en el qual TMB té un paper fonamental per liderar la mobilitat sostenible”.
A la fàbrica d’Alstom, actualment hi ha quatre unitats en diversos processos de validació: una unitat en proves dinàmiques (frenada i tracció) al centre d’assajos ferroviaris d’Alstom, dues unitats fent test dinàmics i estàtics (sistema de senyalització) en la planta de Santa Perpètua i una darrera ja llesta per lliurar en les properes setmanes a TMB per començar les proves de circulació.
Més sostenibles i més accessibles
L’adquisició d’aquests nous trens té criteris de sostenibilitat i accessibilitat en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB que busca, entre d’altres objectius, reduir més de 17.000 tones de CO2. Això s’aconseguirà amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la pròpia energia generada pels trens.
El contracte adjudicat en concurs públic a Alstom estableix el subministrament de 50 trens —26 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i aniran destinats a la L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a la L1— construïts d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat requerits per TMB. Això es tradueix en trens amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica i facilitat de manteniment. També s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Les unitats, formades per cinc cotxes interconnectats, s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió del manteniment del material mòbil.
Respecte dels trens actuals, els nous es distingiran per la facilitat d’accés, la il·luminació (100% de leds), l’ergonomia de l’interiorisme, els sistemes d’informació i càmeres de videovigilància en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils (una comoditat que ara es troba únicament a la línia 2).
Per potenciar l’accessibilitat, s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB i la supervisió de la Fundació ONCE. El resultat és que, a més dels avisadors lluminosos i sonors ja coneguts, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.
Així, TMB incorporarà uns nous trens més accesibles i més sostenibles perseguint l’objectiu del seu Pla Estratègic de transportar d’una forma sostenible a 2,3 milions de viatgers al dia a les seves xarxes de metro i bus l’any 2025.
- Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInnovacióTecnologiaInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsTMBServeiMetroAnys2022