Header Top menu
Els nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona seran referents de transport accessible
El disseny interior dels combois 7000 i 8000, validat amb l’ajuda d’una maqueta a escala real, té en compte les necessitats d’una màxima diversitat d’usuaris
Els nous trens que circularan per les línies 1 i 3 del metro de Barcelona a partir del 2022 tindran característiques avançades d’accessibilitat per posar el transport públic massiu a l’abast de la màxima diversitat d’usuaris possible. Ho han comprovat avui la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, i el regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans i president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Joan Ramon Riera, en la visita a la maqueta que reprodueix a escala real i amb tot detall el disseny dels nous combois i en la qual han estat acompanyats de representants de l’ONCE, Federació ECOM, COCEMFE i Dincat.
TMB ha contractat per concurs públic el subministrament de 50 trens a Alstom, que els està fabricant a la planta de Santa Perpètua de Mogoda amb el compromís de lliurar-los entre l’estiu del 2021 i el novembre del 2022, pel que fa al contingent inicial de 42 unitats, i el 2023 pel que respecta a l’ampliació posterior de 8 unitats addicionals. N’hi haurà 26 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i aniran destinats a la L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a la L1.
Els vehicles es construeixen d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat que TMB ha requerit, entre les quals s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya.
Alarcón: “Fem recerca per garantir una mobilitat equitativa”
La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha destacat que l’objectiu de TMB “és tenir un deu en accessibilitat i en experiència de viatge”, i per això s’ha utilitzat la maqueta “per experimentar, per continuar fent recerca en millores que aplicarem als nous trens” en la línia d’“aconseguir una mobilitat equitativa, que només pot garantir el transport públic”.
Joan Ramon Riera (IMPD) s’ha felicitat perquè TMB sigui “un aliat estratègic en el camí decidit per la ciutat de Barcelona cap a la consecució de l’accessibilitat universal” amb la contínua adopció de “millores que son molt substancials no sols per als col·lectius de persones amb discapacitat sinó també per al conjunt de la ciutadania”.
En nom de les entitats de discapacitats presents, Enric Botí, delegat territorial de l’ONCE, ha assegurat que “l’aliança entre l’Ajuntament de Barcelona, TMB i les entitats és el que ha fet que aquesta ciutat sigui capdavantera” en solucions d’accessibilitat per a tothom. Sobre la utilització de la maqueta per incidir en el disseny i la usabilitat dels futurs trens, ho ha considerat “un somni” i un exemple de com voldrien treballar sempre. “Incorporar l’accessibilitat des de l’inici com ha fet TMB és una bona pràctica a imitar”, ha subratllat.
Com a principals trets diferencials, els nous trens tindran les característiques següents:
- Passadissos i portes i més amples. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en tota la flota perquè contrastin amb el blanc dels laterals.
- Les portes accessibles (primera porta del tren) disposen per defecte d'obertura automàtica en cada estació, sense que el passatger hagi d’accionar el polsador ni fer cap sol·licitud. També compten amb un avisador lluminós i acústic, que emetrà un so recognoscible diferenciat del so d'avís d'obertura i tancament de les portes, per facilitar-ne la localització a les persones amb discapacitat visual.
- No existiran barres verticals enfrontades a les portes accessibles, cosa que evitarà un obstacle per als usuaris de cadires de rodes. En el seu lloc, es col·locaran barres de subjecció al sostre i en els paraments verticals de l'entorn per garantir la seguretat dels passatgers.
- El tren disposa de vint seients reservats a persones amb mobilitat reduïda repartits en files de quatre seients per cotxe, situats al sector central. Tindran un color contrastat en relació amb la resta de seients i un disseny personalitzat de senyalització integrat en el mateix seient reservat. Cada grup de seients reservats disposa de dos polsadors de sol·licitud de parada (amb confirmació lluminosa i sonora), que enviaran un avís al conductor indicant que una persona amb mobilitat reduïda baixarà a la pròxima estació.
- S’han designat espais lliures de seients amb capacitat per allotjar quatre passatgers usuaris de cadira de rodes, dos en cada cotxe extrem del tren i en les proximitats de les primeres portes. Tots els espais reservats estaran sensoritzats i disposen dels mateixos mecanismes i dispositius que els passatgers poden utilitzar en altres zones, com el botó de parada, el tirador d'emergència i l’intèrfon, situats a una altura que els posi a l'abast de les persones usuàries de cadires de rodes que ocupin l'espai reservat. Es col·locarà el símbol internacional d'accessibilitat de color groc en el sòl de l'espai reservat, amb la finalitat de reforçar-ne la senyalització i garantir l'ús preferent de l'espai.
- El tren disposa de pantalles de vídeo situades sobre cadascuna de les portes, així com d'altaveus en sala, per informar de la pròxima estació de manera visual i acústica. S'ha implementat també un sistema de bucle d'inducció magnètica en el primer i últim cotxe per facilitar l’audició a les persones amb implant coclear.
Per determinar les facilitats d’accés a implantar en els nous trens, s’han tingut en compte els criteris marcats pels tècnics d’Accessibilitat Universal de TMB. Precisament la maqueta a mida real ha servit per validar els diferents aspectes del disseny de l'exterior i l'interior, des dels seients fins a les finestres, passant pel terra, les portes, els agafadors i les manetes. Amb elements de fusta, adhesius i pintura, reprodueix fidelment un cotxe motor de la sèrie 7000, tant el compartiment del passatge com la cabina de conducció, en què s’han analitzat i validat l’ergonomia i la seguretat des del punt de vista laboral. En aquest sentit, una novetat serà l’habilitació d’una porta independent per a l’entrada i sortida de l’empleat responsable del tren.
La maqueta representa un dels cinc cotxes que tindran els trens 7000 i servirà també de referència per al disseny dels seus cosins de la sèrie 8000, d'ample ibèric, destinats a la línia 1. Les pròximes setmanes la visitaran els tècnics de les entitats de persones amb discapacitat per revisar-la.
- ConceptesAccessibilitatInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentAltresTMBLlocsBarcelonaServeiMetroAnys2021