Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Els nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona seran referents de transport accessible
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.05.2021
Premsa TMB

Els nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona seran referents de transport accessible

El disseny interior dels combois 7000 i 8000, validat amb l’ajuda d’una maqueta a escala real, té en compte les necessitats d’una màxima diversitat d’usuaris

Imatge
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Els nous trens que circularan per les línies 1 i 3 del metro de Barcelona a partir del 2022 tindran característiques avançades d’accessibilitat per posar el transport públic massiu a l’abast de la màxima diversitat d’usuaris possible. Ho han comprovat avui la presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, i el regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans i president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Joan Ramon Riera, en la visita a la maqueta que reprodueix a escala real i amb tot detall el disseny dels nous combois i en la qual han estat acompanyats de representants de l’ONCE, Federació ECOM, COCEMFE i Dincat.

TMB ha contractat per concurs públic el subministrament de 50 trens a Alstom, que els està fabricant a la planta de Santa Perpètua de Mogoda amb el compromís de lliurar-los entre l’estiu del 2021 i el novembre del 2022, pel que fa al contingent inicial de 42 unitats, i el 2023 pel que respecta a l’ampliació posterior de 8 unitats addicionals. N’hi haurà 26 d’ample internacional, que formaran la sèrie 7000 i aniran destinats a la L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i seran especials per a la L1.

Els vehicles es construeixen d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat que TMB ha requerit, entre les quals s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya.

Alarcón: “Fem recerca per garantir una mobilitat equitativa”

La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha destacat que l’objectiu de TMB “és tenir un deu en accessibilitat i en experiència de viatge”, i per això s’ha utilitzat la maqueta “per experimentar, per continuar fent recerca en millores que aplicarem als nous trens” en la línia d’“aconseguir una mobilitat equitativa, que només pot garantir el transport públic”.

Joan Ramon Riera (IMPD) s’ha felicitat perquè TMB sigui “un aliat estratègic en el camí decidit per la ciutat de Barcelona cap a la consecució de l’accessibilitat universal” amb la contínua adopció de “millores que son molt substancials no sols per als col·lectius de persones amb discapacitat sinó també per al conjunt de la ciutadania”.

En nom de les entitats de discapacitats presents, Enric Botí, delegat territorial de l’ONCE, ha assegurat que “l’aliança entre l’Ajuntament de Barcelona, TMB i les entitats és el que ha fet que aquesta ciutat sigui capdavantera” en solucions d’accessibilitat per a tothom. Sobre la utilització de la maqueta per incidir en el disseny i la usabilitat dels futurs trens, ho ha considerat “un somni” i un exemple de com voldrien treballar sempre. “Incorporar l’accessibilitat des de l’inici com ha fet TMB és una bona pràctica a imitar”, ha subratllat.

Com a principals trets diferencials, els nous trens tindran les característiques següents:

  • Passadissos i portes i més amples. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en tota la flota perquè contrastin amb el blanc dels laterals.
  • Les portes accessibles (primera porta del tren) disposen per defecte d'obertura automàtica en cada estació, sense que el passatger hagi d’accionar el polsador ni fer cap sol·licitud. També compten amb un avisador lluminós i acústic, que emetrà un so recognoscible diferenciat del so d'avís d'obertura i tancament de les portes, per facilitar-ne la localització a les persones amb discapacitat visual.
  • No existiran barres verticals enfrontades a les portes accessibles, cosa que evitarà un obstacle per als usuaris de cadires de rodes. En el seu lloc, es col·locaran barres de subjecció al sostre i en els paraments verticals de l'entorn per garantir la seguretat dels passatgers.
  • El tren disposa de vint seients reservats a persones amb mobilitat reduïda repartits en files de quatre seients per cotxe, situats al sector central. Tindran un color contrastat en relació amb la resta de seients i un disseny personalitzat de senyalització integrat en el mateix seient reservat. Cada grup de seients reservats disposa de dos polsadors de sol·licitud de parada (amb confirmació lluminosa i sonora), que enviaran un avís al conductor indicant que una persona amb mobilitat reduïda baixarà a la pròxima estació.
  • S’han designat espais lliures de seients amb capacitat per allotjar quatre passatgers usuaris de cadira de rodes, dos en cada cotxe extrem del tren i en les proximitats de les primeres portes. Tots els espais reservats estaran sensoritzats i  disposen dels mateixos mecanismes i dispositius que els passatgers poden utilitzar en altres zones, com el botó de parada, el tirador d'emergència i l’intèrfon, situats a una altura que els posi a l'abast de les persones usuàries de cadires de rodes que ocupin l'espai reservat. Es col·locarà el símbol internacional d'accessibilitat de color groc en el sòl de l'espai reservat, amb la finalitat de reforçar-ne la senyalització i garantir l'ús preferent de l'espai.
  • El tren disposa de pantalles de vídeo situades sobre cadascuna de les portes, així com d'altaveus en sala, per informar de la pròxima estació de manera visual i acústica. S'ha implementat també un sistema de bucle d'inducció magnètica en el primer i últim cotxe per facilitar l’audició a les persones amb implant coclear.

Per determinar les facilitats d’accés a implantar en els nous trens, s’han tingut en compte els criteris marcats pels tècnics d’Accessibilitat Universal de TMB. Precisament la maqueta a mida real ha servit per validar els diferents aspectes del disseny de l'exterior i l'interior, des dels seients fins a les finestres, passant pel terra, les portes, els agafadors i les manetes. Amb elements de fusta, adhesius i pintura, reprodueix fidelment un cotxe motor de la sèrie 7000, tant el compartiment del passatge com la cabina de conducció, en què s’han analitzat i validat l’ergonomia i la seguretat des del punt de vista laboral. En aquest sentit, una novetat serà l’habilitació d’una porta independent per a l’entrada i sortida de l’empleat responsable del tren.

La maqueta representa un dels cinc cotxes que tindran els trens 7000 i servirà també de referència per al disseny dels seus cosins de la sèrie 8000, d'ample ibèric, destinats a la línia 1. Les pròximes setmanes la visitaran els tècnics de les entitats de persones amb discapacitat per revisar-la.

Imatge
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Tema
Societat
  • ConceptesAccessibilitatInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentAltresTMBLlocsBarcelonaServeiMetroAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (106.67 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (170.85 KB)
Espais per a cadires de rodes
Espai per a cadires de rodes
Descarrega l’arxiu (504.01 KB)
Seients reservats
Seients reservats
Descarrega l’arxiu (468.08 KB)
Espais per a cadires de rodes
Espais per a cadires de rodes
Descarrega l’arxiu (543.82 KB)
Visita a la maqueta
Visita a la maqueta
Descarrega l’arxiu (554.96 KB)
Visita a la maqueta
Visita a la maqueta
Descarrega l’arxiu (106.67 KB)
Cabina de conducció
Cabina de conducció
Descarrega l’arxiu (476.94 KB)
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un moment de la visita a la maqueta dels futurs trens 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (106.67 KB)

També et pot interessar...

  • El disseny dels futurs trens 7000 del metro es posa a prova amb un model de fusta

Contingut relacionat

Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Punt lila del triangle lúdic del Poblenou. /Foto: Agnés Olivé (AJUNTAMENT DE BARCELONA)

El Punt Lila de l’estació de metro de Marina obrirà de manera continuada els caps de setmana fins al novembre del 2026

Societat
Imatge
Pacients i professionals de l'Institut Guttman dins del servei solidari de bus de TMB per a la Barcelonada'25  / Foto: Institut Guttmann

TMB transporta els participants de l'Institut Guttmann a la gimcana 'Barcelonada'25'

Societat
Imatge
Rosari Ibañez, posa davant la façana de l'actual escola Cavall Bernat, antiga seu de les Escoles Montserrat / Foto: Irene Vilà (El Periódico)

Rosario Ibáñez, mestra a les Escoles del Metro durant 20 anys, parla amb 'El Periódico'

Societat

Últimes notícies

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons