Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Per què a l’estació de Torras i Bages hi ha tres vies en comptes de dues?
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.11.2017
Oriol Pàmies

Per què a l’estació de Torras i Bages hi ha tres vies en comptes de dues?

Imatge
Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)

Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)

Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)

Els metros són sistemes ferroviaris força simples: les estacions en tenen prou amb dues vies, la d'anada i la de tornada. Però hi ha excepcions.

Entre les peculiaritats de la infraestructura del metro de Barcelona hem escollit avui explicar la d'una estació que té una configuració atípica: Torras i Bages, de la línia 1. El motiu és que és de les poques que té tres vies paral·leles, totes tres operatives.

Com sol passar, ens hem de remuntar unes quantes dècades enrere per trobar l'origen de la tercera via de Torras i Bages, ben bé fins als anys 60 del segle passat. El 1963 l'Ajuntament de Barcelona i l'administració estatal van acordar un pla d'urgència per ampliar la xarxa de metro en 16 quilòmetres, és a dir, per gairebé duplicar els 18 existents.

Així, doncs, es va allargar la línia 1 (ex-Transversal) uns dos quilòmetres des de Fabra i Puig a través del barri de Sant Andreu, fins gairebé el límit del terme municipal, mentre les autoritats dissenyaven un nou pla a deu anys vista per ampliar tota la xarxa fins al 85 quilòmetres. Per això la prolongació per sota del passeig de Torras i Bages havia de deixar la infraestructura preparada per a una continuació del túnel, que es preveia cap a Ciutat Meridiana, i per connectar-hi  una futura cotxera que descongestionés la històrica del Transversal a Santa Eulàlia i la de la Sagrera.

El ramal de cotxeres, d'uns 500 metres de longitud, té la forma de dos túnels de via única, una de les quals, en sentit sud, entronca amb el traçat principal sota el carrer de Palomar i per tant transcorre dins l'estació en paral·lel entre una de les andanes i la paret lateral: per això hi ha dues andanes i tres vies a Torras i Bages. L'altra via, en sentit nord, es bifurca més enllà de l'estació i per això no és visible des de les andanes.

Prolongació a Santa Coloma

Segons l'historiador Carles Salmerón, la cotxera s'havia de construir al costat del pont de Santa Coloma. Ara bé, al final l'equipament no es va executar, i tampoc la prolongació a Nou Barris. Una planificació posterior va decidir portar la línia 1 a Santa Coloma de Gramenet a través de Trinitat Vella i Baró de Viver, cosa que es va fer efectiva el 1983. També es va prolongar el metro per la banda del Llobregat, fins a Hospital de Bellvitge (abans Feixa Llarga).

Per a la prolongació entre Torras i Bages i Santa Coloma es va aprofitar una part del ramal de cotxeres. Per això els trens circulen per les vies més pròximes a les parets laterals de l'estació i no per les vies centrals, que acaben en un cul-de-sac i serveixen d'apartador.

Però Torras i Bages no és l'única estació que atresora l'originalitat de la tercera via. També Vilapicina en té una, la que connecta amb la cotxera de la línia 5, en paral·lel a les dues principals. I a Badalona Pompeu Fabra la tercera via serveix d'apartador.

Imatge
Esquema de vies a l'estació de Torras i Bages de la línia 1

Porta original amb la indicació de sortida / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació
20.11.2017
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraEstacióViesInstitucionsTMBLlocsTorras i BagesServeiMetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Per què en un tram de la línia 2 de metro els trens circulen per l’esquerra?

  • Per què en algunes estacions de metro s’ha de validar la targeta pel costat esquerre?

Contingut relacionat

El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història
Imatge
El segell del Centenari de Bus, de curs legal, es podrà adquirir a Barnafil

Descobreix el segell commemoratiu del Centenari de Bus de TMB a la fira Barnafil

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Oques Grasses al Palau Sant Jordi

Transport
Sense servei al funicular de Montjuïc, per una incidència tècnica / Foto: TMB

Aturada del funicular i el telefèric de Montjuïc per revisió tècnica del 30 de gener al 19 de febrer

Transport
Imatge
Cartell del concert benèfinc per Ucraïna. /Foto: Col·legi Notarial de Catalunya

#TMBrecomana el concert benèfic 'Música per Ucraïna, un any després'

Societat
Third-party content
Vista general de la nova botiga de 'Hola Barcelona Your travel solution'. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

‘Hola Barcelona Your Travel Solution’ estrena una app i una botiga a l'estació de Catalunya

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons