Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Per què a l’estació de Torras i Bages hi ha tres vies en comptes de dues?
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.11.2017
Oriol Pàmies

Per què a l’estació de Torras i Bages hi ha tres vies en comptes de dues?

Imatge
Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)
Estació de Torras i Bages amb les dues vies principals i la d'apartador al centre / Foto: Pep Herrero (TMB)

Els metros són sistemes ferroviaris força simples: les estacions en tenen prou amb dues vies, la d'anada i la de tornada. Però hi ha excepcions.

Entre les peculiaritats de la infraestructura del metro de Barcelona hem escollit avui explicar la d'una estació que té una configuració atípica: Torras i Bages, de la línia 1. El motiu és que és de les poques que té tres vies paral·leles, totes tres operatives.

Com sol passar, ens hem de remuntar unes quantes dècades enrere per trobar l'origen de la tercera via de Torras i Bages, ben bé fins als anys 60 del segle passat. El 1963 l'Ajuntament de Barcelona i l'administració estatal van acordar un pla d'urgència per ampliar la xarxa de metro en 16 quilòmetres, és a dir, per gairebé duplicar els 18 existents.

Així, doncs, es va allargar la línia 1 (ex-Transversal) uns dos quilòmetres des de Fabra i Puig a través del barri de Sant Andreu, fins gairebé el límit del terme municipal, mentre les autoritats dissenyaven un nou pla a deu anys vista per ampliar tota la xarxa fins al 85 quilòmetres. Per això la prolongació per sota del passeig de Torras i Bages havia de deixar la infraestructura preparada per a una continuació del túnel, que es preveia cap a Ciutat Meridiana, i per connectar-hi  una futura cotxera que descongestionés la històrica del Transversal a Santa Eulàlia i la de la Sagrera.

El ramal de cotxeres, d'uns 500 metres de longitud, té la forma de dos túnels de via única, una de les quals, en sentit sud, entronca amb el traçat principal sota el carrer de Palomar i per tant transcorre dins l'estació en paral·lel entre una de les andanes i la paret lateral: per això hi ha dues andanes i tres vies a Torras i Bages. L'altra via, en sentit nord, es bifurca més enllà de l'estació i per això no és visible des de les andanes.

Prolongació a Santa Coloma

Segons l'historiador Carles Salmerón, la cotxera s'havia de construir al costat del pont de Santa Coloma. Ara bé, al final l'equipament no es va executar, i tampoc la prolongació a Nou Barris. Una planificació posterior va decidir portar la línia 1 a Santa Coloma de Gramenet a través de Trinitat Vella i Baró de Viver, cosa que es va fer efectiva el 1983. També es va prolongar el metro per la banda del Llobregat, fins a Hospital de Bellvitge (abans Feixa Llarga).

Per a la prolongació entre Torras i Bages i Santa Coloma es va aprofitar una part del ramal de cotxeres. Per això els trens circulen per les vies més pròximes a les parets laterals de l'estació i no per les vies centrals, que acaben en un cul-de-sac i serveixen d'apartador.

Però Torras i Bages no és l'única estació que atresora l'originalitat de la tercera via. També Vilapicina en té una, la que connecta amb la cotxera de la línia 5, en paral·lel a les dues principals. I a Badalona Pompeu Fabra la tercera via serveix d'apartador.

Imatge
Esquema de vies a l'estació de Torras i Bages de la línia 1

Porta original amb la indicació de sortida / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació
20.11.2017
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraEstacióViesInstitucionsTMBLlocsTorras i BagesServeiMetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Per què en un tram de la línia 2 de metro els trens circulen per l’esquerra?

  • Per què en algunes estacions de metro s’ha de validar la targeta pel costat esquerre?

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons