Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Per què en un tram de la línia 2 de metro els trens circulen per l’esquerra?
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
06.04.2017
Oriol Pàmies

Per què en un tram de la línia 2 de metro els trens circulen per l’esquerra?

Imatge
L'estació d'Universitat de la línia 2, on els trens circulen per l'esquerra / Foto: Pep Herrero (TMB)
L'estació d'Universitat de la línia 2, on els trens circulen per l'esquerra / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >L'estació d'Universitat de la línia 2, on els trens circulen per l'esquerra / Foto: Pep Herrero (TMB)
L'estació d'Universitat de la línia 2, on els trens circulen per l'esquerra / Foto: Pep Herrero (TMB)

Sempre hi ha una explicació per a les coses més estranyes. En aquest cas l'hem d'anar a buscar 45 anys enrere, a la dècada dels 70, en una etapa d'expansió de la xarxa de metro.

Al món hi ha sistemes ferroviaris en què els trens circulen per l'esquerra i d'altres en què van per la dreta, i no hi ha correspondència amb els sentits de la circulació viària. Així, els trens van per l'esquerra a Suïssa, Itàlia, Bèlgica, gairebé tot França i algunes línies del País Basc, igual que al metro de Madrid, mentre que als Estats Units i Alemanya van per la dreta, per exemple.

Al metro de Barcelona es va establir el 1924 la circulació per la dreta, que s'estava adoptant també per al trànsit de vehicles pels carrers. I la regla es compleix en tota la xarxa… menys en els 3,6 quilòmetres de la línia 2 que van de la cua de maniobres de Paral·lel a la sortida de la corba de Monumental, sota la cruïlla dels carrers Marina i Diputació.

Precisament aquesta corba de 90 graus és la que explica l'anomalia. Hem de viatjar enrere en el temps, als anys 60-70, en què les autoritats espanyoles d'obres públiques i l'Ajuntament de Barcelona impulsaven una ampliació de la xarxa de metro que, entre d'altres coses, comportava la construcció d'una nova línia mar-muntanya, amb origen al Paral·lel (llavors l'estació es deia Pueblo Seco), que a Sagrada Família s'uniria a un tram ja construït i es prolongaria després d'Horta fins a la Teixonera.

La primera tuneladora

L'obra va començar el 1969 i suposava una innovació: per primera vegada a Barcelona, s'excavava un túnel de metro amb una tuneladora o escut mecànic. De fet es perforaven dos túnels paral·lels de secció circular, de sis metres de diàmetre exterior i de via única, cosa que tenia clars avantatges constructius, però també algun inconvenient: el gir entre la Gran Via i el carrer Marina (llavors passeig de Carles I) per la part interior era de radi massa curt per a la capacitat de maniobra de la tuneladora.

Els enginyers van resoldre el problema dibuixant un creuament a diferent nivell entre els dos túnels (el de la via 1 sobrevola el de la via 2), com es pot veure a la infografia. D'aquesta manera, els dos traçats podien tenir pràcticament el mateix radi, una mica més de 110 metres, segons consta a la documentació de la unitat de Desenvolupament d'Infraestructura de Metro, que ha col·laborat en la recerca per a aquest article.

Imatge
Esquema del traçat dels dos túnels de la línia 2 entre Tetuan i Monumental

Base de la tuneladora de la línia 2 establerta a la ronda de Sant Pau, davant la plaça Folch i Torres / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
06.04.2017
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraTúnelInstitucionsAltresTMBServeiL2MetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB

30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro

Història
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Història
Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història

Últimes notícies

Imatge
Imatge de l'estació de Gaudí / Foto: P. Herrero (TMB)

L'"estació fantasma" de Gaudí reneix com a espai expositiu

Empresa
Imatge de la Festa de la Bicicleta / Foto: web de l'Ajuntament de Barcelona

Afectacions a les línies d'autobús per la Festa de la bici i la Bicicletada Barcelona 2025

Transport
Estació de Verdaguer, línia 4 / Foto: TMB

L’intercanviador entre les línies 4 i 5 a l’estació Verdaguer tanca el proper 13 d’octubre durant 1 any per obres d’accessibilitat

Transport
Andana de l'estació 'fantasma' de Gaudí preparada per rebre les visites amb motiu del Centenari de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB obre al públic per primera vegada l’estació fantasma de Gaudí, convertida en un espai expositiu

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons