Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Per què en algunes estacions de metro s’ha de validar la targeta pel costat esquerre?
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
16.03.2017
Oriol Pàmies

Per què en algunes estacions de metro s’ha de validar la targeta pel costat esquerre?

Imatge
Nova senyalització per a passos de torniquet en línies de peatge del metro / Foto: TMB
Nova senyalització per a passos de torniquet en línies de peatge del metro / Foto: TMB
< >Nova senyalització per a passos de torniquet en línies de peatge del metro / Foto: TMB
Nova senyalització per a passos de torniquet en línies de peatge del metro / Foto: TMB

No són validadores per a esquerrans. Hi ha un motiu històric pel qual en les línies de peatge més antigues la ranura per on fem passar el bitllet no és a la dreta com a la majoria.

Hem de retrocedir més de 25 anys, fins al 1990, per trobar l'origen de les validadores magnètiques de torniquet del metro, les que tenen el mecanisme de lectura a la banda esquerra segons el sentit de la marxa. Llavors es va implantar el bitlletatge amb banda magnètica, tota una innovació en contrast amb les targetes resistives (com la popular T-1 de cartolina, que la cancel·ladora anava menjant-se viatge a viatge) que s'estaven fent servir.

Però els dos sistemes van haver de conviure durant un temps, i per tant la maquinària havia de ser compatible. De fet les validadores van continuar sent les mateixes, amb la part sòlida del moble situada a l’esquerra, de la qual sortia el torniquet giratori. La superfície plana del moble servia de suport a les primeres màquines d'autovenda, que estaven situades a l'esquerra perquè era la posició més natural per a l'usuari dretà. Es pagava l'import amb monedes, la màquina expedia el bitllet i s'empenyia el torniquet amb la mà dreta per passar.

Als anys 80 les línies de peatge del metro eren d'un color groc llampant, el mateix groc de les màquines d'autovenda que van començar a equipar els autobusos i de les cancel·ladores. Amb la introducció de la validació magnètica, els passos grocs van conviure amb els grisos, com es pot veure a la fotografia de més avall, fins que van migrar del tot. El canvi va ser de tecnologia, no de mobiliari. En comptes de la màquina d'autovenda o la cancel·ladora de targetes resistives, s'hi va acoblar el lector de bandes magnètiques.

A les portes lliscants, per la dreta

Les validadores de portes lliscants, internament conegudes com a portes PAR, en canvi, van ser dissenyades des de zero i, per lògica, tenen la ranura per introduir el títol de viatge a la dreta. La primera es va instal·lar a Trinitat Nova el 1999. Actualment són majoritàries a la xarxa de metro, ja que n'hi ha en tres de cada quatre vestíbuls.

Amb cada reforma o dins del programa anual d'inversions de Metro, els torniquets esquerrans van desapareixent i són substituïts per portes lliscants, que inclouen un pas per a persones amb mobilitat reduïda i són més efectives contra el frau. Mentrestant, i per contrarestar la desorientació que causa l'alternança dels dos sistemes, els passos de  torniquets s'han hagut d'equipar amb barres separadores i senyalitzar-los específicament per remarcar que la ranura de l'esquerra correspon al pas de la dreta, senyalització que aquests dies s'està renovant.

Imatge
Línia de peatge amb validadores magnètiques, cancel·ladores i àquina d'autovenda, a la línia 5 de metro / Foto: Arxiu TMB

Línia de peatge amb validadores magnètiques, cancel·ladores i màquina d'autovenda, a la línia 5 de metro / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
07.04.2017
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricTicketingInfraestructuraEstacióInstitucionsTMBServeiMetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons