Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Mig segle de l'arribada de la línia 1 de metro a Sant Andreu i Torras i Bages
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
14.03.2018
Gustau Lamadrid

Mig segle de l'arribada de la línia 1 de metro a Sant Andreu i Torras i Bages

Imatge
Construcció del a prolongació de la L1 fins Torras i Bages / Foto: Arxiu TMB
Construcció del a prolongació de la L1 fins Torras i Bages / Foto: Arxiu TMB
< >Construcció del a prolongació de la L1 fins Torras i Bages / Foto: Arxiu TMB
Construcció del a prolongació de la L1 fins Torras i Bages / Foto: Arxiu TMB

El 14 de març de 1968, ara fa 50 anys, s'inaugurava oficialment la prolongació de la línia 1 del metro des de Fabra i Puig fins al passeig de Torras i Bages. El nou tram incorporava dues noves estacions a la xarxa, Sant Andreu i Torras i Bages.

Amb la seva voluntat d'arribar fins al riu Besòs, l'ampliació de la línia 1 afegia més de 1.800 metres al seu recorregut, sense comptar els quasi 500 metres construïts com a previsió d'enllaç a unes cotxeres projectades però que no van arribar a construir-se mai, i incloïa les noves estacions de Sant Andreu i Torras i Bages al servei de l'antiga línia Transversal.

Feia temps que s'esperava aquesta prolongació del metro, però les obres es van allargar més del que s'havia previst originàriament. Els treballs van resultar molt intensos pel fet d'haver de travessar en diagonal una zona densament poblada, com era el centre del nucli vell de Sant Andreu del Palomar, així com per les nombroses modificacions introduïdes al projecte realitzat a Madrid i que van obligar a refer parcialment algunes parts del traçat.

A més, la construcció dels túnels va provocar importants afectacions en moltes cases de la zona, algunes de les quals van ser expropiades i enderrocades, i també es van produir bastants accidents per despreniments de terra durant l'execució de l'obra. El més greu dels que es té notícia va tenir lloc a la plaça Orfila l'agost del 1966 i va causar la mort de quatre obrers que estaven treballant en aquell moment.

En resum, l'obertura del nou tram va ser acollida amb doble expectació pel que representava l'ampliació del servei de metro i, al mateix temps, perquè significava la finalització d'una obra que havia comportat tants problemes.  

El model d'estació Barcelona i l'apartador de Torras i Bages

Pel que fa a les noves estacions de la línia, la de Sant Andreu, ubicada a 12,5 metres de fondària, al subsòl del passeig Torras i Bages entre la plaça Orfila i el carrer Joan Torras, és una variant de l'anomenada  estació tipus Barcelona, amb una andana central ampla i dues de laterals, però en aquest cas té una volta més àmplia. Disposa de dos nivells, l'inferior o zona d'andanes, amb una longitud de 95 metres,  i el nivell superior, que acull dos vestíbuls, un situat al cantó oest amb accés a la plaça Orfila i l'altre al costat est, amb un accés al carrer Joan Torras.

Dues escales mecàniques uneixen les andanes laterals amb els vestíbuls. Inicialment, les parets de l'estació van ser decorades amb rajola de València de color gris metro, amb terra de panot i sostre de volta de color blanc amb nervis vermells.

L'estació de Torras i Bages està situada a 11 metres de fondària, al subsòl del passeig del mateix nom, entre el carrer Palomar i el passeig de Santa Coloma, davant de les casernes de Sant Andreu (la volta de l'estació va ser reforçada especialment per permetre la circulació de carros de combat i d'altres vehicles de gran pes). Disposa de dos nivells: l'inferior per on passen els trens, té tres vies i dues andanes de 107 metres, mentre que el nivell superior acull dos vestíbuls, un al costat oest amb dos accessos al carrer Palomar i l'altre al costat est també, amb dos accessos al passeig de Santa Coloma.

En aquest cas, l'estació té quatre escales mecàniques que comuniquen les andanes amb els vestíbuls. La decoració de l'estació era en origen semblant a la de la Sant Andreu, amb parets enrajolades de color gris metro i terra de panot.

Una particularitat de Torras i Bages és el túnel de doble via existent i emprat com a apartador. Com explica l'historiador Carles Salmeron i es recull a l'article de TMB Notícies , aquest túnel es va construir com a cul de sac per a futures ampliacions, mentre que als seus costats es van fer dos túnels més de via única per ser utilitzats com a ramal d'enllaç amb unes noves cotxeres que s'havien de construir al costat del pont de Santa Coloma. Amb els anys, el projecte original va ser modificat i ambdós túnels van canviar de destí. Així, els dos túnels van ser integrats finalment a la línia quan aquesta es va prolongar l'any 1983 cap a Santa Coloma de Gramenet i el túnel central va ser destinat com a apartador.

Imatge
Accés a l'estació de Sant Andreu a la plaça Orfila, l'any 1968 / Arxiu TMB

L'estació original de Torras i Bages amb les tres vies / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
14.03.2018
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraEstacióTúnelViesInstitucionsTMBLlocsSant AndreuTorras i BagesServeiL1Anys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Per què a l’estació de Torras i Bages hi ha tres vies en comptes de dues?

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Empresa
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons