Header Top menu
Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia groga (L4)
Mentre els trens continuen el seu camí sota terra, les estacions de la xarxa són testimoni de la transformació urbana i social i ens expliquen no només la seva pròpia història, sinó que parlen de l’evolució constant de la ciutat, a través d’un mateix fil conductor: els noms que han tingut les estacions del suburbà barceloní al llarg dels anys.
(Autors: Marta Espinosa i Gustau Lamadrid)
A través dels canvis de nom, podem rastrejar la rica història de Barcelona, des de les seves arrels industrials fins a la Barcelona moderna actual. Cada nova nomenclatura explica una història i també és un clar reflex dels importants canvis que experimenta la ciutat, amb una identitat pròpia en constant evolució. Creixement urbà, canvis polítics, figures històriques... totes les transformacions revelen la identitat canviant de la ciutat i l’evolució dels noms de les estacions de metro, també, són una mostra més que exemplifica aquesta essència urbana en constant moviment.
Sabíeu que, per exemple i sorprenentment, més de la meitat d’estacions d’aquesta ruta han modificat la seva denominació al llarg de la història? Repassem doncs de nord a sud les parades de la línia groga, la línia 4, i els noms que han tingut antigament les estacions actuals.
L4 (Trinitat Nova - La Pau)
· Llucmajor: El 2022, l’ATM va decidir canvis en sis estacions de la xarxa de metro, entre elles Llucmajor, que per adequació a la realitat del lloc passa a ser Llucmajor / República.
· Via Júlia: Fins al 1999 aquesta estació de l'L4 s’anomenava Roquetes, que actualment és una parada de la línia 3, inaugurada el 2008. Roquetes es va estrenar el 19 d’abril de 1982, com a terminal de la prolongació de la línia 4 des de Guinardó. El 27 d’octubre de 1999 va entrar en servei un nou tram de l'L4, fins a l’estació de Trinitat Nova i al mateix temps Roquetes va canviar el seu nom per l’actual Via Júlia.
· Guinardó / Hospital de Sant Pau: Inaugurada el maig de 1974 com a Guinardó (San Quintín), el 1982 l’estació va passar a denominar-se únicament Guinardó, al mateix temps que la línia IV va adoptar la numeració aràbiga i va passar a dir-se línia 4. Amb l’entrada en servei del nou Hospital de Sant Pau, el 2003, l’estació de metro es va convertir en la més propera al recinte sanitari. Per aquest motiu, el 17 de juliol de 2009 l’ATM va decidir canviar el nom de l’estació per Guinardó / Hospital de Sant Pau. Al mateix temps, l’estació d’Hospital de Sant Pau de l'L5, al costat de l’antic hospital modernista, va passar a dir-se Sant Pau / Dos de Maig.
· Alfons X: Ubicada sota la ronda del Guinardó, l'estació va entrar en servei el 1974 com a part de la línia IV amb el nom de Alfonso X fins que el 1982 va catalanitzar el nom.
· Joanic: L'estació va entrar en servei el 5 de febrer de 1973 com a capçalera del primer tram de la línia IV entre Joanic i Jaume I, amb el nom de Joanich fins que el 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions va adoptar el nom actual.
· Verdaguer: Aquesta estació inicialment portava el nom de General Mola, com s’anomenava el carrer en època franquista. El 1973 va estrenar-se l’estació de l'L4, formant part del primer tram de la línia IV entre Joanic i Jaume I. El 1982 es va canviar el nom pel d’una plaça propera, dedicada al sacerdot i poeta català mossèn Jacint Verdaguer.
· Girona: L'estació va entrar en servei el 1973 com a part del primer tram de la línia IV entre Joanic i Jaume I, amb el nom de Gerona fins que el 1982, amb la reorganització dels números de línies, es va catalanitzar va adoptar el nom actual.
· Passeig de Gràcia: El 1972 es va tancar el ramal, en aquells moments, de la línia III i es va reobrir un any més tard com una nova línia, la línia IV, separada amb noves andanes i canviant el nom de l’estació pel de Aragón - Gran Vía. L’any 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions va adoptar el nom actual de Passeig de Gràcia. L’any 1995 va obrir l’estació de l'L2.
· Jaume I: L’estació va entrar en servei el 1926 com a part del ramal del Gran Metro de Barcelona amb el nom de Jaime I. Força anys més tard, el 1972 va ser tancada per a integrar-la a la nova línia IV. Un any després, el 1973 va ser reoberta com a part del primer tram de la línia IV. Més tard el 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions va adoptar el nom actual i va passar a formar part de l'L4.
· Ciutadella / Vila Olímpica: Com a dada curiosa cal apuntar que és una de les estacions de la xarxa de metro que més ha modificat la seva denominació. Es va inaugurar l’any 1977 com a part de la línia IV amb el nom de Ribera. Uns anys més tard, amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d’estacions, va passar a dir-se Ciutadella i, finalment, el 1992 es va modificar per l’actual nom afegint-hi Vila Olímpica. Rebatejada amb aquest nom per la proximitat a l’allotjament dels esportistes que participarien en els Jocs Olímpics de Barcelona 92 i, per tant, cridada a ser peça clau de la mobilitat dels atletes.
· Bogatell: L’estació es va estrenar el 1977 com a part de la línia IV i sota el nom de Pedro IV, per la seva proximitat al carrer homònim. El 1982 amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d’estacions va passar a ser estació de la línia groga (L4) i va modificar el seu nom per l’actual de Bogatell.
· Llacuna: L’estació es va inaugurar el 1977 com a part de la línia IV i amb el nom de Luchana. El 1982, va canviar el nom per l’actual de Llacuna i ja formava part de l'L4.
· Poblenou: L’estació de la línia IV es va inaugurar també l’any 1977 amb el nom de Pueblo Nuevo. El 1982 amb la reorganització dels números de les línies i canvis de noms d’estacions va catalanitzar el nom i es va incorporar a l'L4.
· Besòs Mar: L'estació va entrar en servei el 15 d’octubre de 1982 amb la prolongació de la línia IV de Selva de Mar a La Pau i batejada amb el nom de Mina. Però el 22 d’abril de 1985 amb la prolongació de l'L4 fins a Pep Ventura va adoptar el nom actual. Durant l’acte inaugural, l’alcalde de Barcelona d’aquell moment, Narcís Serra, es va comprometre precisament a canviar el nom de l’estació, davant les fortes demandes i queixes veïnals, que argumentaven que la Mina era un dels barris amb pitjor fama de Barcelona i exigien que la parada de metro no portés el mateix topònim. Com el nom del barri on es troba, el Besòs, ja l’utilitzava una altra estació, finalment va ser rebatejada com a Besòs Mar.
- ConceptesCulturalCuriositatsHistòricPatrimoniInstitucionsTMBLlocsBarcelonaSant Adrià de BesòsServeiL4MetroAnys2024