Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
05.02.2023
Gustau Lamadrid

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

El 5 de febrer de 1973 s’inaugurava oficialment una nova línia de metro, la línia 4. El mateix dia es posava també en servei una nova estació de la línia 5, Pubilla Cases.

 

Ara fa 50 anys s’inaugurava la línia 4 de metro amb un recorregut de 3’5 quilòmetres de longitud i 6 estacions. El primer tram de la nova línia discorria des de l’estació de Jaume I fins a la de Joanic i incorporava altres 4 estacions, General Mola (rebatejada el 1982 com Verdaguer), Girona, Gran Via (avui Passeig de Gràcia) i Urquinaona.

Només 4 d’aquestes 6 estacions eren noves donat que una part de la línia 4 utilitzava l’antic ramal Aragó-Correus de la línia 3 de metro, del qual les parades de Jaume I i Urquinaona formaven part. Aquesta modificació va significar el tancament de Correus, una estació que no s’incloïa a l’ampliació de la línia 4 del pla de metros.

Per cobrir les necessitats de servei que va comportat l’apertura de la línia 4 es van posar en circulació 5 cotxes de la sèrie 300.

Tour inaugural per la xarxa de metro i de ferrocarril

Per a la inauguració de la nova línia 4 es va fer un gran desplegament oficial aprofitant la visita a la ciutat del llavors ministre d’Obres Públiques del govern espanyol, Gonzalo Fernández de la Mora, el qual acompanyat de nombroses autoritats va realitzar un llarg recorregut per diversos indrets de la xarxa de metro i de ferrocarril.

El seguici va arribar a l’estació Diagonal després de visitar alguns dels llocs en obres, com les de la nova estació de Sants que havia de substituir a la de França. Precisament a Diagonal, es va procedir a l’apertura al públic d’una exposició de maquetes sobre els projectes que contemplava el pla de metros i d’altres infraestructures ferroviàries previsites per a la ciutat. Val a dir que en aquella etapa l’estat s’havia fet càrrec de l'execució de totes aquelles obres, amb una clara voluntat de posar de manifest la seva decisió de tirar endavant els projectes d’ampliació que s’havien planificat i que representaven un conjunt important de millores de les comunicacions.

Visitada la mostra, la comitiva es desplaçava fins a l’estació de Jaume I per realitzar el primer trajecte en metro de la nova línia 4 fins a Joanic, on el ministre inauguraria oficialment la nova estació. A mig camí, farien també una aturada a l’estació de Girona per contemplar un gran relleu escultòric de l’artista Àngel Orensanz instal·lat al nou equipament i que tenia com a motiu el paisatge de l’Empordà. L’obra, de 12’5 metres quadrats, estava realitzada completament amb ceràmica.

Un cop inaugurada la línia 4, les autoritats realitzaven un seguit de visites a altres instal·lacions noves, entre les quals la de l’estació de Renfe del Clot, recentment oberta al públic.

Posada en servei de l’estació de Pubilla Cases de línia 5

Finalment, ja entrada la nit, el ministre i els seus acompanyants es traslladaven a L’Hospitalet de Llobregat, concretament fins a la nova estació de Pubilla Cases, que també es posava en servei aquell mateix dia com a part de la prolongació de la línia 5.

El nou tram obert, de poc més d’1 quilòmetre, connectava l’estació de Collblanc (abans anomenada San Ramón) amb la de Pubilla Cases.

Amb aquesta ampliació la xarxa de metro confirmava la seva vocació metropolitana arribant a zones que no pertanyen al terme municipal de Barcelona, llocs que, d’altra banda, havien experimentat un fort creixement urbanístic amb l’arribada de la immigració des d’altres indrets d’Espanya. Fins aquell moment només l’estació de Santa Eulàlia de la línia 1, oberta a l’any 1932, estava situada fora de Barcelona.

Imatge
Visita d'autoritats a l'exposició de Diagonal i inauguració de Joanic
Visita d'autoritats a l'exposició de Diagonal i inauguració de Joanic

Visita d'autoritats a l'exposició de Diagonal i inauguració de Joanic

Autoritats visitant la mostra de Diagonal i el ministre inaugurant l'estació de Joanic / Arxiu Fundació TMB
Imatge
Mural de Orensanz i l'autor amb les autoritats (dalt). Inauguració de Joanic (sota)
Mural de Orensanz i l'autor amb les autoritats (dalt). Inauguració de Joanic (sota)

Mural de Orensanz i l'autor amb les autoritats (dalt). Inauguració de Joanic (sota)

Mural d'Orensanz a Girona i l'autor amb autoritats, a sota inauguració de Joanic / Arxiu Fundació TMB
Imatge
Inauguració Pubilla Cases, andana amb tren i accés / Arxiu Fundació TMB
Inauguració Pubilla Cases, andana amb tren i accés / Arxiu Fundació TMB

Inauguració Pubilla Cases, andana amb tren i accés / Arxiu Fundació TMB

Inauguració de l'estació Pubilla Cases, l'andana amb tren i un accés / Arxiu Fundació TMB
Darrera modificació
05.02.2023
Tema
Història
  • Altres temesCultura i OciTransportConceptesCulturalHistòricPlanificacióServeiInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentAltresRenfeTMBLlocsCollblancDiagonalGironaJaume lJoanicPasseig de GràciaPubilla CasesUrquinaonaVerdaguerServeiL4L5MetroAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Proves amb Videotext, Telebus i pantalles als autobusos / Fotos: Arxiu TMB

Més de 30 anys d’avenços fins al modern Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) al bus

Història
El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Robbie Williams al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Piano del Maria Canals a Diagonal / Foto: Pep Herrero (TMB)

El Concurs Maria Canals torna a celebrar la música al metro

Cultura i Oci
Imatge
Imatge cartell Festa de la Primavera 2023 / Font: Ajuntament de Barcelona

#TMBrecomana gaudir de la Festa de la Primavera

Societat
Third-party content
Imatge
Guanyadors del repte TMB amb l'equip de TMB Innova

Una idea sobre la il·luminació per als espais reservats guanya el 24h d'innovació

Innovació

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons