Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Setanta aniversari de l’estació Navas de la línia 1 de metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
08.05.2023
Gustau Lamadrid

Setanta aniversari de l’estació Navas de la línia 1 de metro de Barcelona

Imatge
L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB
L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB
< >L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB

Tal dia com avui, ara fa 70 anys, fou inaugurada oficialment l’estació de metro de Navas de l’actual línia 1, i que llavors formava part de la línia del Metro Transversal, la segona més antiga del suburbà de Barcelona.

L’estació, anomenada originàriament amb el nom de Navas de Tolosa, va entrar en servei el 8 de maig de 1953 com a part del perllongament de la línia 1 des d’el Clot fins a la Sagrera i Fabra i Puig, i amb un trajecte de només 0’669 quilòmetres entre les estacions de Navas i Clot.

Creixement demogràfic i extensió del metro

Els anys 50 i 60 van ser els de la gran explosió demogràfica de Barcelona i la seva àrea metropolitana, amb motiu de l’arribada massiva de moltes persones d’altres indrets de l’estat espanyol, un fet que va provocar l’assentament en molts llocs de la perifèria de la ciutat mancats de serveis. Aquesta situació també afectava als transports públics, clarament insuficients per absorbir un creixement tan important.

La proposta de municipalització del metro de 1951 contemplava la necessitat de solucionar el problema esmentat amb l’ampliació i millora del transport subterrani. D’aquesta sensibilitat es va beneficiar el Metro Transversal per impulsar un projecte de prolongació de la seva línia, l'actual línia 1, des de Marina fins al Clot. Una proposta que ja s’havia aprovat abans de la guerra, però ara fent-la arribar fins a la Sagrera i Sant Andreu, donat que Barcelona creixia molt per aquesta banda de la ciutat.

Un crèdit de l’Ajuntament de 221 milions de pessetes va permetre iniciar a l’octubre de 1948 les obres d’ampliació d’aquesta línia cap al nord, inaugurant nous trams i noves estacions fins al 1955. Per aquell any, la línia 1 ja disposava d’onze quilòmetres de llargada i transportava 240.000 passatgers diàriament.

Aquesta prolongació fins a Sant Andreu es va executar seguint l’eix de l’avinguda Meridiana, aprofitant per soterrar també al mateix temps la línia de tren cap a Montcada que sortia de l’Estació del Nord.

Una estació “model Barcelona”

Una de les peculiaritats de Navas és el fet de ser una de les estacions dissenyades amb tres andanes, conegudes com a “model Barcelona”.

L’habitual era construir estacions amb dues andanes, però als anys 50, amb motiu de la prolongació del Tranversal, es va instaurar aquest model de tres andanes, una central que servia inicialment per a l’entrada del passatge i dues laterals per a la sortida, tot i que actualment s’utilitzen indistintament.

Una altra curiositat a destacar és que a tocar de l’estació de Navas es troba ubicada la plaça Ferran Reyes (Granada 1877 – Barcelona 1937), batejada així en homenatge a l’enginyer industrial que va ser precisament un dels artífex del Metro Transversal.

Imatge
Un tren de la sèrie 200 entrant a l'estació Navas. Any 1953 / Foto Puig Farran. Arxiu Fundació TMB
Un tren de la sèrie 200 B entrant a l'estació Navas. Any 1953 / Foto Puig Farran. Arxiu Fundació TMB.
Imatge
Andana de Navas amb un tren quadruple de la sèrie 200 aturat. Any 1965 / Foto Puig Farran. Arxiu Fundació TMB
Andana de Navas amb un tren quàdruple de la sèrie 200 aturat. Any 1965 / Foto Puig Farran. Arxiu Fundació TMB 
Imatge
Accés estació Navas als anys 70 / Arxiu Fundació TMB
Accés estació Navas als anys 70 / Arxiu Fundació TMB 
Darrera modificació
08.05.2023
Tema
Història
  • Altres temesCultura i OciHistòriaConceptes#metrotransversalCuriositatsHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentTMBLlocsNavasServeiL1MetroAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Cronoescalada solidària al metro de Barcelona. /Foto: Pep Herrero (TMB)

La cronoescalada solidària al metro de Barcelona reuneix 300 atletes en favor de les famílies de nens oncològics de Catalunya

Societat
El bus turístic amb els jugadors del Barça cap a la plaça de les Drassanes / Foto: Twitter Canal Barça

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons