Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La Línia 10 D'autobús, Un Servei Pioner Per Unir Mar i Muntanya
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
08.07.2021
Gustau Lamadrid

La línia 10 d'autobús, un servei pioner per unir mar i muntanya

Imatge
Imatge d'un bus de la línia 10 quan es va posar en servei / Foto: ARCA
Imatge d'un bus de la línia 10 quan es va posar en servei / Foto: ARCA
< >Imatge d'un bus de la línia 10 quan es va posar en servei / Foto: ARCA
Imatge d'un bus de la línia 10 quan es va posar en servei / Foto: ARCA

El 8 de juliol del 1996, ara fa 25 anys, es posava en funcionament la línia 10 d'autobús amb el trajecte Montbau-Port Olímpic. Era l'avantpassada de l'actual línia V21.

La línia 10 d'autobús, inclosa en el programa municipal SERT (Síntesi d'Extensió i Renovació del Transport), feia un itinerari quasi en línia recta per connectar muntanya i mar i anava des de l'estació de metro de Montbau, de la línia 3, fins al passeig Marítim, comunicant a la vegada noves àrees de centralitat emergents que s'havien anat configurant en els darrers anys arran dels Jocs Olímpics, com ara el nou barri de la Vila Olímpica i el nou recinte universitari de Llars Mundet.

Amb els lemes “Un 10 per a Barcelona, un 10 per a tu”, “El Bus 10” i “Neix la línia 10, de Montbau al Port Olímpic”, TMB va fer una campanya per informar de la seva posada en servei a la ciutadania  i als usuaris residents a les zones per on passava el nou servei. Val a dir que aquesta línia era una reivindicació històrica dels veïns de la zona alta, perquè aportava a Montbau i la Vall d’Hebron un transport públic que no havia existit des de la formació d'aquests barris, fa uns 30 anys. De seguida, la 10 es va revelar com una de les línies més utilitzades i a l'estiu va haver d'incorporar vehicles articulats per la gran quantitat de persones que es desplaçaven a les platges amb ella.

La línia 10 va absorbir la línia 401 (Metro Alfons X-Rambla Carmel) i va funcionar fins a l'any 2012, en què amb motiu de la posada en marxa de la nova xarxa de bus va ser substituïda per l'actual línia V21 (Montbau - Passeig Marítim), la qual té un recorregut vertical pràcticament idèntic.

Una línia emblemàtica del Pla SERT

La creació de la línia 10 va ser una de les principals fites del programa municipal SERT, un pla a tres anys (1996-98) amb el qual l'Ajuntament de Barcelona contemplava diverses millores de la xarxa de transport públic de superfície. Aquest pla tindria una segona edició que abastaria des del 1998 fins al 2001.

L'objectiu principal de les mesures contemplades al primer programa era la millora de la qualitat del servei i l'ampliació de la xarxa, ja fos mitjançant la creació de noves línies o amb la creació de les ja existents, per tal d'atendre les següents necessitats prioritàries:

  • Comunicació muntanya-mar, amb noves línies verticals.
  • Aplicació del nou sistema educatiu (posada en marxa de l'ESO) i creació de nous centres universitaris.
  • Canvi d'emplaçament de centres d'atenció primària.
  • Nous assentaments de població a causa de les actuacions urbanístiques i l'activitat terciària.
  • Millora de les connexions derivades de l'ampliació de la xarxa viària.
  • Millora de la interconnexió bus-metro-tren.

En les actuacions realitzades al llarg de la primera edició, a més de la línia 10 també es va crear la línia 30 (Pl. Espanya-Sarrià). Igualment, es va ampliar el recorregut de fins a 18 línies ja existents amb la injecció de 41 nous vehicles. En tres anys la xarxa de bus va créixer prop de 82 quilòmetres.

Pel que fa a la segona fase, aquesta va incorporar un nou objectiu, donar servei a barris amb difícil accés a causa de la seva orografia i/o ubicació i connectar-los a la xarxa bàsica i als principals punts d'interès de la seva zona. Va suposar el naixement del bus de barri, amb la creació de les primeres 5 línies d'aquesta tipologia, i la prolongació de 17 línies existents, amb la incorporació de 34 nous autobusos i l'augment de 84 quilòmetres de la xarxa.

Imatge
El bus de la línia 10 vestit per a la inauguració / Foto. ARCA

Una recreació de la línia 10 amb la seva substituta, la V21 / Foto: ACEMA

Darrera modificació
08.07.2021
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaServeiBusAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
La desapareguda estació de Ferran l'any 1946 / Foto: Arxiu Fundació TMB (Brangulí)

La desapareguda estació de Fernando es va inaugurar fa 80 anys

Història
Imatge
Treballadors a les obres del Transversal (març 1923) / Foto: Arxiu Fundació TMB

Des de la primera pedra al metro del futur....la història que ens transporta

Història
Imatge
Imatge canvi d'agulla / Foto: Fundació TMB

Descobreix com es regulava la circulació dels trens del metro de Barcelona 100 anys enrere

Història
Imatge
Aspecte de l'estació de Barceloneta de l'L4 l'any 1977, un any després de la seva inauguració / Foto: Arxiu Fundació TMB (Puigfarran)

L'estació de metro de Barceloneta celebra 50 anys de la seva inauguració

Història

Últimes notícies

Imatge
Roque López al volant del bus / Foto: cedida

El testimoni de Roque López, conductor de bus, a les edicions digitals de La Vanguardia i RAC1

En xarxa
Third-party content
Imatge
Visual de la campanya del festival Subtravelling 2026 / Foto: TMB

Arrenca la 16a edició del Subtravelling, el festival de curtmetratges de TMB

Cultura i Oci
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per als dos concerts d’El Último de la Fila a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Eros Ramazzotti al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons