Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 25 anys del primer contracte programa del transport de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
08.10.2015
Redacció

25 anys del primer contracte programa del transport de Barcelona

Imatge
Mercè Sala i Pasqual Maragall, signataris de l'acord / Arxiu TMB
Mercè Sala i Pasqual Maragall, signataris de l'acord / Arxiu TMB

Mercè Sala i Pasqual Maragall, signataris de l'acord / Arxiu TMB

Mercè Sala i Pasqual Maragall, signataris de l'acord / Arxiu TMB

El 9 d'octubre del 1990 es va signar formalment l'anomenat contracte programa entre l'Administració de l'Estat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT), propietària de TMB, que així obtenia un primer marc financer estable.

L'històric conveni assolit fa 25 anys volia garantir el finançament dels transports públics de Barcelona per al període 1990-1993 i havia estat llargament perseguit. L'any 1984 es va començar a parlar del contracte programa amb la voluntat que aquest inclogués solucions per al dèficit d'explotació acumulat de Metro i de Bus, així com per a les noves inversions de la xarxa de metro. No obstant, quan ja semblava tot enllestit, el Ministeri de Transports no va voler assumir el deute d'Autobusos per por de crear un precedent.

Finalment, sis anys després se signaria el contracte, però sense un acord clar pel que fa a les noves inversions per al metro, atès que la Generalitat considerava insuficients els 6.000 milions de pessetes (uns 36 milions d'euros actuals) que el govern espanyol preveia. El contracte programa s'inclouria dins del pla d'accés a les grans ciutats (conegut com a “Pla Felipe”) i el signarien el llavors ministre d'Economia, Carlos Solchaga; l’alcalde de Barcelona, Pasqual Maragall, i la presidenta de l'EMT i de TMB, Mercè Sala.

Sanejament financer amb millora de resultats

El contracte programa preveia una aportació per part del govern central de 68.337 milions de pessetes (quasi 411 milions d'euros), dels quals 16.900 milions de pessetes (una mica més de 101,5 milions d'euros) anaven destinats a eixugar el dèficit acumulat pel metro i pels autobusos des de l'any 1983. Aquesta quantitat representava una tercera part del deute ─la resta quedava a càrrec de l'Ajuntament i de l'EMT─, i intentava solucionar una qüestió que havia provocat greus problemes de tresoreria a les empreses i un important encariment dels costos d'explotació a causa dels crèdits que s'havien hagut de demanar.
 
Una segona partida d'11.300 milions de pessetes (uns 68 milions d'euros) corresponia al cost de la integració a la Seguretat Social del personal de Metro, mentre que l'Administració central reservava la resta, 40.000 milions de pessetes aproximadament (uns 240 milions d'euros), per subvencionar amb 20 pessetes cada bitllet de metro i de bus, amb l'objectiu de permetre mantenir uns preus polítics d'aquests serveis, però condicionats a la millora dels resultats.

Potenciar el transport públic

A més del sanejament financer i de la millora de resultats dels operadors, l'objectiu d'aquest contracte programa era la potenciació del transport públic com a mitjà per solucionar la congestió del trànsit urbà, i s'orientava a la consecució i consolidació d'una planificació i gestió integrades de les xarxes de superfície i de metro, així com a la definició d'un marc estable de finançament per a les empreses gestores per part de les diferents administracions públiques.

Darrera modificació
17.12.2015
Tema
Història
  • Altres temesEmpresaConceptesEconomiaInstitucionsAjuntamentAltresAMBGeneralitatTMBLlocsBarcelonaServeiBusMetroAnys2015
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

El conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, rep el premi Bonaplata. /Foto: TMB

La Fundació TMB rep el premi Bonaplata per la recuperació de l’autobús Tilling-Stevens B-8302

Història
Imatge
Treballadors de la CGA amb el Tilling Stevens. Foto: FUNDACIÓ TMB

El centenari de la xarxa de Bus de TMB present als informatius de TV3

Història
Imatge
Per primera vegada s'ha exhibit l'històric Tilling Stevens restaurat / Foto: Pep Herrero (TMB)

Centenari de la primera línia de la xarxa de bus de Barcelona

Història
Imatge
El segell del Centenari de Bus, de curs legal, es podrà adquirir a Barnafil

Descobreix el segell commemoratiu del Centenari de Bus de TMB a la fira Barnafil

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Oques Grasses al Palau Sant Jordi

Transport
Sense servei al funicular de Montjuïc, per una incidència tècnica / Foto: TMB

Aturada del funicular i el telefèric de Montjuïc per revisió tècnica del 30 de gener al 19 de febrer

Transport
Imatge
Cartell del concert benèfinc per Ucraïna. /Foto: Col·legi Notarial de Catalunya

#TMBrecomana el concert benèfic 'Música per Ucraïna, un any després'

Societat
Third-party content
Vista general de la nova botiga de 'Hola Barcelona Your travel solution'. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

‘Hola Barcelona Your Travel Solution’ estrena una app i una botiga a l'estació de Catalunya

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons