Header Top menu
Dotze coses del transport públic a tenir presents en començar el curs més especial
La situació sanitària fa que la tornada dels escolars a les aules sigui diferent aquest any. També al metro i als autobusos hi ha canvis, que hem resumit en una llista.
Les xarxes de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2020-2021, dilluns vinent, 14 de setembre, amb novetats en el servei i una atenció especial a la higiene. Tot i la situació sanitària, durant l'estiu s'han executat les inversions previstes (per valor de 7,6 milions d'euros) en la infraestructura del metro i s'han preparat els transports públics perquè continuïn sent el pal de paller de la mobilitat metropolitana amb les màximes garanties.
1. Més capacitat. TMB ha reaccionat a la inquietud que provoca la pandèmia amb un esforç suplementari per oferir el màxim de servei, encara que la demanda està bastant per sota de l'habitual. Just després de vacances, el 31 d'agost, ja es va programar l'oferta d'hivern al metro, i a partir del 14 de setembre es tornaran a reforçar les línies i franges de més afluència. El bus funcionarà al 100% i es tornarà a pujar als vehicles per la porta del davant. Al metro es manté l'horari unificat de 5 del matí a 12 de la nit els set dies de la setmana.
2. Neteja i desinfecció certificades. TMB ha obtingut el segell de seguretat per als seus procediments d'higiene i protecció per evitar la propagació de virus en les xarxes de metro i autobusos, així com en l'activitat laboral a les seves instal·lacions. S'ha auditat el protocol de neteja i desinfecció dels vehicles, reforçat amb productes desinfectants adequats, i la resta de procediments que regeixen en l'operació, l'atenció al client i tot el funcionament intern de l'empresa.
3. Més gestions a distància. Pel que fa a l'atenció a l'usuari, des del juliol s'ha potenciat amb l'ampliació dels tràmits que es poden resoldre per via telemàtica. Les oficines d'atenció presencial atenen preferentment amb cita prèvia i s'hi han incrementat i reforçat les mesures de seguretat, higiene i desinfecció.
4. Bitllet electrònic a l'autobús. Des del 17 de juny, el bitllet senzill d'autobús només es pot comprar amb el telèfon mòbil. Un cop a bord, es valida escanejant un codi QR amb el mateix telèfon. TMB també ha començat el desenvolupament per implantar el pagament del bitllet senzill amb targeta bancària l'any vinent.
5. Informació de l'ocupació per escollir l'hora del viatge. No hi ha cap norma que limiti l'ocupació dels seients ni que marqui distàncies, però la recomanació és evitar les aglomeracions sempre que es pugui. Per això el web i l'app de TMB han afegit una nova eina per planificar els desplaçaments amb metro i amb autobús, que informa de l'ocupació estimada de cada línia, sentit, estació i franja horària per al metro, i de cada línia, sentit i franja horària per al bus, a partir de les dades recollides els últims dies.
6. Higiene, responsabilitat i confiança. Als usuaris del transport públic se'ls demana sobretot que compleixin l'obligació de portar ben posada la mascareta en tot moment i que procurin rentar-se les mans abans i després de fer servir el transport públic. Per facilitar la freqüent higiene de mans, s'han instal·lat 127 dispensadors gratuïts de gel hidroalcohòlic en 72 estacions de metro. Amb responsabilitat i confiança, agafar el transport públic és tan segur com anar a comprar, ha recordat la presidenta de TMB, Rosa Alarcón.
7. La T-compensació. Des de l'1 de setembre l'ATM està compensant els títols de transport públic que van ser utilitzats almenys un cop durant l'estat d'alarma. Els usuaris han d'haver fet prèviament una sol·licitud al web del consorci, ja que cada cas s'estudia individualment per fixar la compensació que correspon. De manera escalonada, els sol·licitants reben un correu que els confirma si tenen dret a aquesta compensació, i en cas afirmatiu han d'anar al punt de recollida seleccionat (que no és una oficina d'un operador) per obtenir el nou títol amb el qual recuperen els dies pendents.
8. Posada al dia d'un tram de la línia vermella. Del 3 al 29 d'agost, TMB ha fet obres al sector de l'Hospitalet de la línia 1 de metro. S'hi han substituït, per motiu d'antiguitat, tres aparells de via (que permeten les maniobres de canvi de sentit dels trens). També s'ha executat la renovació de la via en diferents trams, amb una longitud total d'uns 1.800 metres i l'actualització del sistema de drenatge en un tram de 500 metres. A més, s'han actualitzat dos enclavaments de senyalització ferroviària i s'ha adequat la catenària a la nova topografia de la via. Així, les condicions de circulació han millorat i s'ha prolongat la vida d'aquest tram de metro.
9. Obres a la L4 al Besòs. Al mateix temps, del 27 de juliol al 30 d'agost, TMB ha fet obres al tram La Pau - Selva de Mar de la línia 4 per renovar la via en diferents trams, amb una longitud total d'uns 1.200 metres, reforçar el sistema de drenatge en diversos trams (que sumen uns 1.500 metres) i aplicar tractament antifiltracions en 700 metres de túnel.
10. Reforma de l'enllaç d'Espanya. El Departament de Territori té en marxa les obres de remodelació de l'enllaç del metro i els FGC a la plaça d'Espanya per eliminar barreres i fer-lo accessible a persones amb mobilitat reduïda. Des de primers d'agost s'han notat alguns efectes d'aquesta actuació en el transport de superfície que han motivat el trasllat de diverses parades.
11. Noves línies de bus 141 i 175. El 14 de setembre entra en funcionament la nova línia 141 (Esquerra de l'Eixample) d'autobusos de TMB, que unirà els barris de Sant Antoni i l'Esquerra de l'Eixample amb la plaça de Francesc Macià. El mateix dia, la línia 75 es convertirà en 175 (Les Corts) per donar més bon servei als desplaçaments dels escolars al districte.
12. Retirada de fibrociment. Aprofitant les vacances escolars, TMB ha executat la primera fase de la renovació de la coberta del taller de Metro de la Sagrera, que ha suposat la retirada segura de 3.000 metres quadrats de material amb contingut d'amiant, la quantitat més gran inventariada dins de les instal·lacions. A l'agost s'ha fet amb èxit la retirada de 10.000 quilos de planxes de fibrociment que revestien lateralment l'estació de La Pau.