Header Top menu
Llum verda a la guia virtual per a un transport públic més accessible
Després de la valoració favorable dels participants a la prova pilot, el desplegament del sistema NaviLens al metro i als autobusos de Barcelona serà progressiu a partir de la tardor vinent.
TMB adoptarà de manera progressiva el sistema NaviLens, actualment en proves, com a suport a la senyalització de les xarxes de metro i autobusos de Barcelona per afavorir-ne l’ús autònom per part de les persones amb discapacitat visual.
Des del febrer passat, TMB té en marxa en cinc estacions de la línia 9 Sud de metro i totes les parades de la H12 d'autobús una prova pilot del sistema NaviLens com a eina per potenciar l'autonomia personal dels usuaris. Combinant l'aplicació al mòbil i les etiquetes situades a les parades i estacions, el viatger rep informació i orientacions precises per fer el seu trajecte amb seguretat, una prestació que pot beneficiar tota mena de persones, però sobretot les persones cegues o amb baixa visió i en general les que tenen alguna discapacitat.
La decisió de desplegar aquest sistema per etapes a partir de la tardor, fins a cobrir totes les línies de metro i autobús de l'àrea de Barcelona, obeeix al resultat positiu de les proves, que n'avalen el "bon funcionament, usabilitat i utilitat", segons ha assenyalat el responsable d'Accessibilitat Universal de TMB, Raül Casas.
Lectura a distància
Amb NaviLens, un mòbil pot capturar de manera molt eficient un nou tipus de codis QR de colors, anomenats ddTags, sense que calgui saber on es troben emplaçats exactament. Així, les persones invidents poden llegir la senyalètica de les xarxes de transport públic, tant en les parades d'autobús com a les estacions de metro, i rebre orientacions precises per navegar amb seguretat.
En una parada de bus, l'aplicació NaviLens capta l'etiqueta i informa del nom i el codi de la parada, les línies que passen per ella, la destinació de cadascuna, el temps previst d'arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció (accés, vestíbul, zona de venda, línia de peatge, escala, ascensor, andana, intèrfon, punt d'embarcament...), però a més l'aplicació relaciona els elements entre ells i calcula distàncies respecte de l'usuari, per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual.
Jornades d’avaluació
En el marc del període de proves per avaluar el potencial i l'eficàcia de NaviLens a Barcelona, el departament d'Accessibilitat Universal de TMB va concertar amb l'ONCE tres jornades de divulgació i valoració del sistema que es van desenvolupar el maig passat. Les sessions, en què van participar tècnics i afiliats proposats per l'ONCE, van constar d'una presentació del sistema, a càrrec de l'empresa creadora, Neosistec, i d'un recorregut guiat per posar-lo en pràctica en situacions reals i comprovar-ne l’operativitat.
TMB ha recollit les valoracions de les persones cegues que van utilitzar intensivament l'eina, al costat de les seves observacions i suggeriments de millora, que seran implementats en properes fases. Les opinions expressades van ser altament favorables: el 88% dels participants van considerar NaviLens com una eina "totalment útil" per al guiatge en les infraestructures de transport, mentre que el 12% restant la va considerar "molt útil". Pel que fa a la facilitat d'ús de l'aplicació, el 56% la va descriure com a "totalment intuïtiva" i el 31% com a "molt intuïtiva". El 94% va declarar haver localitzat amb ella elements que no havia localitzat anteriorment i el 75% va estar d'acord que es tracta d'un dispositiu "de plena inclusió".
- Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInformació al clientInnovacióRSCTecnologiaInfraestructuraEstacióParadaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaServeiBusMetroAnys2018