Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main navigation

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Societat
  3. Llum Verda a La Guia Virtual Per a Un Transport Públic Més Accessible
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
10.08.2018
Redacció

Llum verda a la guia virtual per a un transport públic més accessible

Imatge
Interacció entre mòbil i etiqueta per localitzar l'ascensor en una estació de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Interacció entre mòbil i etiqueta per localitzar l'ascensor en una estació de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Interacció entre mòbil i etiqueta per localitzar l'ascensor en una estació de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Interacció entre mòbil i etiqueta per localitzar l'ascensor en una estació de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Després de la valoració favorable dels participants a la prova pilot, el desplegament del sistema NaviLens al metro i als autobusos de Barcelona serà progressiu a partir de la tardor vinent.

TMB adoptarà de manera progressiva el sistema NaviLens, actualment en proves, com a suport a la senyalització de les xarxes de metro i autobusos de Barcelona per afavorir-ne l’ús autònom per part de les persones amb discapacitat visual.

Des del febrer passat, TMB té en marxa en cinc estacions de la línia 9 Sud de metro i totes les parades de la H12 d'autobús una prova pilot del sistema NaviLens com a eina per potenciar l'autonomia personal dels usuaris. Combinant l'aplicació al mòbil i les etiquetes situades a les parades i estacions, el viatger rep informació i orientacions precises per fer el seu trajecte amb seguretat, una prestació que pot beneficiar tota mena de persones, però sobretot les persones cegues o amb baixa visió i en general les que tenen alguna discapacitat.

La decisió de desplegar aquest sistema per etapes a partir de la tardor, fins a cobrir totes les línies de metro i autobús de l'àrea de Barcelona, ​​obeeix al resultat positiu de les proves, que n'avalen el "bon funcionament, usabilitat i utilitat", segons ha assenyalat el responsable d'Accessibilitat Universal de TMB, Raül Casas.

Lectura a distància

Amb NaviLens, un mòbil pot capturar de manera molt eficient un nou tipus de codis QR de colors, anomenats ddTags, sense que calgui saber on es troben emplaçats exactament. Així, les persones invidents poden llegir la senyalètica de les xarxes de transport públic, tant en les parades d'autobús com a les estacions de metro, i rebre orientacions precises per navegar amb seguretat.

En una parada de bus, l'aplicació NaviLens capta l'etiqueta i informa del nom i el codi de la parada, les línies que passen per ella, la destinació de cadascuna, el temps previst d'arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció (accés, vestíbul, zona de venda, línia de peatge, escala, ascensor, andana, intèrfon, punt d'embarcament...), però a més l'aplicació relaciona els elements entre ells i calcula distàncies respecte de l'usuari, per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual.

Jornades d’avaluació

En el marc del període de proves per avaluar el potencial i l'eficàcia de NaviLens a Barcelona, ​​el departament d'Accessibilitat Universal de TMB va concertar amb l'ONCE tres jornades de divulgació i valoració del sistema que es van desenvolupar el maig passat. Les sessions, en què van participar tècnics i afiliats proposats per l'ONCE, van constar d'una presentació del sistema, a càrrec de l'empresa creadora, Neosistec, i d'un recorregut guiat per posar-lo en pràctica en situacions reals i comprovar-ne l’operativitat.

TMB ha recollit les valoracions de les persones cegues que van utilitzar intensivament l'eina, al costat de les seves observacions i suggeriments de millora, que seran implementats en properes fases. Les opinions expressades van ser altament favorables: el 88% dels participants van considerar NaviLens com una eina "totalment útil" per al guiatge en les infraestructures de transport, mentre que el 12% restant la va considerar "molt útil". Pel que fa a la facilitat d'ús de l'aplicació, el 56% la va descriure com a "totalment intuïtiva" i el 31% com a "molt intuïtiva". El 94% va declarar haver localitzat amb ella elements que no havia localitzat anteriorment i el 75% va estar d'acord que es tracta d'un dispositiu "de plena inclusió".

Darrera modificació
10.08.2018
Tema
Societat
  • Altres temesInnovacióConceptesAccessibilitatInformació al clientInnovacióRSCTecnologiaInfraestructuraEstacióParadaInstitucionsAltresTMBLlocsBarcelonaServeiBusMetroAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Prova pilot de l'aplicació NaviLens d'orientació de les persones cegues en el transport públic

  • Membres de l'ONCE proven l'aplicació NaviLens com a guia virtual en el transport

Contingut relacionat

Imatge
Detall panell instal·lat a l'estació de metro de Canyelles / Foto: Escola Deià

TMB i l'Escola d'Art Deià inauguren el projecte d'accessibilitat "Acostem Torre Baró" a l'estació de metro de Canyelles

Societat
La directora de l'àrea per a les persones, Nazaret González, rep el guardó. /Foto: TMB

TMB rep un reconeixement com a empresa saludable i sostenible per la seva gestió del benestar laboral

Societat
Cronoescalada 2026. /Foto: TMB

284 atletes participen a la segona cronoescalada solidària al metro de Barcelona en suport a les famílies d’infants amb càncer

Societat
Imatge
Imatge bus línia H12 / Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB convida els usuaris de metro i bus a avaluar el servei en un macroestudi internacional

Societat

Últimes notícies

Imatge genèrica Sant Joan / Font: TMB

Per la revetlla de Sant Joan TMB reforçarà el servei de metro que funcionarà 43 hores sense interrupció

Transport
Imatge
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB publica la nova memòria de sostenibilitat corresponent a l'any 2025

Empresa
Capçalera de sortida del Tour a Barcelona. /Foto: AJUNTAMENT DE BARCELONA

TMB reforçarà el servei de metro per facilitar la mobilitat durant els esdeveniments per al 'Gran départ' del Tour de França

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Ludovico Einaudi al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons