Premsa TMB

Prova pilot de l'aplicació NaviLens d'orientació de les persones cegues en el transport públic

Les principals estacions de la línia 9 Sud de metro i les parades d'autobús de la plaça d'Espanya i de la línia H12 s'han dotat amb etiquetes interactives que els telèfons mòbils poden llegir i convertir en informació sonora

La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, amb directius de l'ONCE, Fundación Vodafone España i Neosistec / Foto_ Miguel Ángel Cuartero (TMB)
La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, amb directius de l'ONCE, Fundación Vodafone España i Neosistec / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

En la línia d’avançar cap a la plena accessibilitat, TMB ha iniciat a les seves xarxes de metro i autobusos una prova pilot del sistema NaviLens com a eina per potenciar l’autonomia personal dels usuaris mitjançant l’ús de la visió artificial.

Gràcies a la nova tecnologia NaviLens, les persones invidents poden llegir la senyalètica de les xarxes de transport públic, tant en les parades d'autobús com a les estacions de metro, i rebre orientacions precises mitjançant els seus dispositius mòbils. NaviLens permet capturar d'una manera molt eficient un nou tipus de codis QR de colors, denominats ddTags, de tal manera que les persones amb discapacitat visual poden llegir la informació continguda en aquest codi sense que hagin de saber on es troba emplaçat exactament.

En una parada de bus, l’aplicació NaviLens llegeix l’etiqueta i informa del nom i el codi de la parada, les línies que hi passen, la destinació de cadascuna, el temps previst d’arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció (accés, vestíbul, zona de venda, línia de peatge, escala, ascensor, andana, punt d’embarcament...) per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual, tant a l’entrada com a la sortida.

Això és possible gràcies a una sèrie de característiques tecnològiques úniques dels codis ddTags, que poden llegir-se en moviment, a una distància molt superior respecte dels codis QR, fins i tot amb una perspectiva molt angulada respecte a l’etiqueta i sense que calgui enfocar-hi la càmera del dispositiu mòbil. Un cop llegida, la informació continguda a l'etiqueta és relatada en format veu en l'idioma configurat al dispositiu de l'usuari, contribuint d’aquesta manera a l'accessibilitat universal.

Aquesta nova tecnologia, fruit d'un intens treball de recerca i desenvolupament de cinc anys de durada per part de l'empresa Neosistec i la Universitat d'Alacant, ha estat guardonada amb el premi Connecting for Good de la Fundació Vodafone i ha estat testada i avalada pel CIDAT, centre de recerca i desenvolupament de l'ONCE.

Comprovació sobre el terreny

Aquesta setmana TMB ha desplegat un pilot per comprovar sobre el terreny l’eficàcia del sistema mitjançant l’habilitació d’aquests codis en 15 parades d'autobús de l’àmbit de la plaça d’Espanya, les 67 parades de la línia H12 (Gornal - Besòs / Verneda) i en les principals estacions de metro de la línia 9 Sud: Aeroport T1, Aeroport T2, El Prat Estació, Fira, Europa / Fira, Can Tries / Gornal, Torrassa, Collblanc i Zona Universitària. La prova es desenvoluparà per tant en els municipis de Barcelona, l’Hospitalet i el Prat de Llobregat.

Per participar a la prova només cal descarregar i instal·lar NaviLens, que es troba disponible de forma gratuïta tant per a dispositius iPhone com per a dispositius Android en les respectives botigues d'aplicacions.

De forma paral·lela, amb el nom de TMBGO!, es realitzarà una prova de la utilització de la infraestructura de ddTags per ampliar les funcionalitats de l’aplicació genèrica de TMB per a persones que hi veuen. La hipòtesi que s’intentarà verificar és que el sistema d’etiquetes bidimensionals proporcionaria una capacitat més alta d’interacció amb els usuaris i els podria facilitar una gran quantitat d’informació contextual de la xarxa de transport públic. Simplement enfocant amb la càmera del dispositiu cap a una d'aquestes noves etiquetes ddTags, el viatger obtindria d'una forma molt ràpida i eficient informació d'utilitat contextualitzada al lloc on es trobi, sigui una parada d’autobús o un punt concret d’una estació de metro.

Interacció entre telèfon i etiqueta a l'andana d'una estació de la L9 Sud / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Interacció entre telèfon i etiqueta a l'andana d'una estació de la L9 Sud / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Etiqueta NaviLens en un ascensor del metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Etiqueta NaviLens en un ascensor del metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

El sistema NaviLens es pot utilitzar en les parades de la plaça d'Espanya i en tota la línia H12 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
El sistema NaviLens es pot utilitzar en les parades de la plaça d'Espanya i en tota la línia H12 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Un invident localitza la línia de peatge de l'estació de metro Fira / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un invident localitza la línia de peatge de l'estació de metro Fira / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Interacció entre telèfon i etiqueta a l'andana d'una estació de la L9 Sud / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Etiqueta NaviLens en un ascensor del metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
El sistema NaviLens es pot utilitzar en les parades de la plaça d'Espanya i en tota la línia H12 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
La presidenta de TMB, Mercedes Vidal, amb directius de l'ONCE, Fundación Vodafone España i Neosistec / Foto_ Miguel Ángel Cuartero (TMB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies