Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Fa deu anys que el 100% de la flota d’autobusos és accessible
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
30.01.2017
Gustau Lamadrid

Fa deu anys que el 100% de la flota d’autobusos és accessible

Imatge
Un dels primers autobusos amb rampa per a cadires de rodes, el 1992 / Foto: Arxiu TMB
Un dels primers autobusos amb rampa per a cadires de rodes, el 1992 / Foto: Arxiu TMB
< >Un dels primers autobusos amb rampa per a cadires de rodes, el 1992 / Foto: Arxiu TMB
Un dels primers autobusos amb rampa per a cadires de rodes, el 1992 / Foto: Arxiu TMB

L'any 2007, ara fa una dècada, TMB aconseguia una fita socialment significativa: que la totalitat de la seva flota d'autobusos fos accessible per a les persones amb dificultats de mobilitat. 

L'aposta de TMB per vehicles 100% accessibles per a persones amb mobilitat reduïda i l'adaptació de tota la flota segons la llei d'accessibilitat vigent s'havia anat fent realitat amb la progressiva renovació dels autobusos i va culminar amb la incorporació l'any 2007 de 25 unitats del Bus del Barri, minibusos que circulen per vies no aptes per als autobusos de mides estàndard. Aquestes unitats estaven fetes especialment per a TMB i incorporaven una plataforma elevadora, amb la finalitat de permetre l'accés a persones amb problemes de mobilitat.

El repte per una mobilitat accessible de TMB venia de temps enrere i es plantejava conjuntament amb altres iniciatives, amb la finalitat d'apropar els serveis, tant de bus com de metro, als col·lectius amb algun tipus de discapacitat. Una fita que, a més, tenia la voluntat d'anar més enllà del que marcava la legislació a l'hora de millorar les condicions d'accessibilitat. D'aquell mateix any 2007 és també l'edició de la primera Guia de Bus en Braille, així com els treballs realitzats amb diverses organitzacions representants de discapacitats, l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i el Grup de Treball per a la Millora de l'Accessibilitat (GTMA) de l'Ajuntament de Barcelona, que servien per gestionar moltes de les demandes sorgides des de diferents àmbits per millorar l'accessibilitat dels transports públics.

Els Jocs Olímpics, una oportunitat per a l'accessibilitat

L'origen d'aquesta flota de bus adaptada cal buscar-lo en la celebració el 1992 de l'esdeveniment olímpic a Barcelona, aviat farà 25 anys, una ocasió que va servir per introduir millores en els serveis de transport públic, com ara la compra dels primers 20 autobusos de plataforma baixa amb accés per a cadira de rodes, que es van estrenar durant els Jocs Paralímpics.

El nou model d'autobusos tenia com a principal característica diferencial una fàcil accessibilitat, fet que el feia especialment adequat per a usuaris amb problemes de mobilitat. En aquest sentit, incorporava nous elements, com ara un mecanisme anomenat kneeling (efecte d'agenollar, pel qual es podia abaixar el vehicle fins a una distància del terra de 21,4 centímetres, només a 8 centímetres de la vorera), un interior del vehicle sense esglaons i una petita rampa que s’obria a voluntat del conductor per permetre l'accés al vehicle de persones amb cadira de rodes.

A partir d'aquell moment, TMB va intercedir amb els fabricants perquè s'incorporessin en els vehicles nous elements i adaptacions per millorar l'accessibilitat i va començar a realitzar l'adaptació de les parades, un altre component fonamental de l'accessibilitat de la xarxa d'autobusos. Actualment, tant als autobusos com al metro, se segueix treballant en la millora de tots els elements que permeten una accessibilitat universal més fàcil i còmoda dels vehicles i equipaments.

Imatge
Imatge de la rampa d'un bus actual / Arxiu TMB

Logo de promoció dels autobusos 100% accessibles / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
30.01.2017
Tema
Història
  • Altres temesSocietatConceptesAccessibilitatInnovacióInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAjuntamentTMBServeiBusAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons