Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB posa en servei el primer dels nous trens de la sèrie 8000, més accessibles i sostenibles, a l'L1 del metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
07.07.2023
Premsa TMB

TMB posa en servei el primer dels nous trens de la sèrie 8000, més accessibles i sostenibles, a l'L1 del metro

Avui comença a circular el primer d'aquests nous trens que s'aniran posant en servei durant els propers mesos per substituir els de les sèries 4000 de l'L1

Són trens que formen part d'una comanda de 50 unitats, per import de 318,85 milions d'euros, en l'operació de compra de material mòbil ferroviari més important de la història de TMB, que permetrà eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro

Imatge
Imatge del tren de la sèrie 8000 al seu pas per l'estació d'Espanya L1 / Font: TMB
Imatge del tren de la sèrie 8000 al seu pas per l'estació d'Espanya L1 / Font: TMB
< >Imatge del tren de la sèrie 8000 al seu pas per l'estació d'Espanya L1 / Font: TMB

Avui s’ha posat en servei el primer dels nous trens de la sèrie 8000 al metro de Barcelona, en concret a l’L1, que progressivament anirà sumant fins a 24 nous trens que aniran substituint als de les sèries 4000 que actualment circulen per aquesta línia. Els nous trens són més sostenibles i més accessibles, i formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros per un total de 50 trens, sumant els de la sèrie 7000 que ja es van posar en servei a l’L3 el passat març i 24 més de la sèrie 8000 per a l’L1, dels quals el primer d’ells és el que ara entra en funcionament. A partir d’aquest moment, la previsió és seguir incorporant els nous trens, de manera que a finals del 2023 estarien incorporats al servei el 50% dels trens adquirits. Amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro.

La inversió d’aquests nous trens s’ha realitzat a través del contracte programa de TMB amb el consorci de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i ha comptat amb el finançament del Banc Europeu d’Inversions (BEI).  Alguns dels trens també han rebut ajudes del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha afirmat que “aquests nous trens se sumen a l’aposta engegada amb la incorporació dels 7000, millorant el servei i oferint més comoditat i accessibilitat, per seguir avançant cap a una mobilitat més sostenible amb un baix consum energètic”. Bonet ha explicat algunes de les millores d’aquests nous trens destacant que “són més accessibles amb portes i passadissos més amples” i, en aquest sentit, ha manifestat que “ens preocupa molt que aquesta sigui una bona solució per a la mobilitat de totes les persones de la nostra societat, de la nostra ciutat, de la Barcelona del metro, que funciona però ha de funcionar encara millor en termes d’accessibilitat”. La presidenta de TMB també ha detallat que aquests trens “compten amb els nous sistemes d’informació i càmeres de videovigilància en temps real”, igual que els trens de la sèrie 7000. Finalment, Bonet ha recordat que quan s’hagin posat en servei els 50 trens “assolirem un dels objectius més importants que teníem que és la substitució de tots els vehicles que encara tenien algun element amb amiant”.

Més sostenibles i més accessibles

L’adquisició d’aquests nous trens tenen criteris de sostenibilitat i accessibilitat en línia al Pla Estratègic 2025 de TMB que busca, entre altres objectius, reduir més de 17.000 tones de CO2. Això s’aconseguirà amb diferents mesures com la reducció d’un 6% del consum energètic en el metro, mitjançant l’aplicació de tecnologies que permetin recuperar la mateixa energia generada pels trens.

El contracte adjudicat en concurs públic a Alstom estableix el subministrament de 50 trens —26 d’ample internacional, que es van formalitzar amb la sèrie 7000 i van anar destinats a l'L3, i 24 d’ample ibèric que formaran la sèrie 8000 i que ara s’incorporen a l'L1— construïts d’acord amb les prestacions de qualitat i sostenibilitat requerides per TMB. Això es tradueix en trens amb una estructura lleugera, baix consum energètic, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millor filtració d’aire. També s’hi inclouen condicions d’accessibilitat per complir no sols la normativa espanyola i catalana vigents, sinó també les directrius dels països de l’entorn que inspiren el futur Codi d’Accessibilitat de Catalunya. Les unitats, formades per cinc cotxes interconnectats, s’equiparan amb telecomandaments i sensors per a una gestió del manteniment del material mòbil.

Respecte dels trens actuals, els nous també es distingiran per avançar en la digitalització, amb nous sistemes d’informació (amb més pantalles digitals) i càmeres de videovigilància en temps real, el baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils (una comoditat que ara es troba únicament a la línia 2). Altres innovacions dels nous trens de la sèrie 8000 són la facilitat d’accés, la il·luminació (100% de leds) i l’ergonomia de l’interiorisme.

Per definir les característiques d’accessibilitat dels espais interiors i de la resta d’elements s’han tingut en compte els criteris marcats per TMB i s’ha comptat també amb la supervisió d’un nombre important de representants i tècnics d’organitzacions de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda, unes aportacions que serviran a les empreses constructores en el disseny i desenvolupament dels futurs trens. El resultat és que, a més dels avisadors lluminosos i sonors ja coneguts, les portes i els passadissos seran més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estaran sensoritzats i les portes més pròximes tindran obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estaran diferenciades amb el color vermell que s’està implantant en la flota, perquè contrastin amb el blanc dels laterals.

Declaració ambiental de producte

Els nous trens de les sèries 7000 i 8000 han obtingut cadascuna el que es coneix com a DAP (Declaració Ambiental de Producte). Aquesta és un tipus de declaració d’impacte ambiental que descriu el comportament ambiental d’un producte al llarg del seu cicle de vida, des de l’extracció de matèries primeres fins al final de la seva vida útil. La DAP proporciona informació detallada sobre l'impacte ambiental del producte en qüestió, incloent-hi la petjada de carboni, la petjada d'aigua o l'emissió de substàncies contaminants entre d’altres.

En aquest cas, l’obtenció de la DAP permetrà a TMB continuar millorant el seu rendiment ambiental tot incorporant les seves compres com a factor rellevant en l’atenuació d’impactes ambientals, especialment les emissions d’efecte d’hivernacle. Cal tenir en compte que les emissions derivades de les compres, tot i ser emissions indirectes, poden arribar a tenir un pes rellevant del conjunt de les emissions de l’organització. Obtenir informació sobre l'impacte ambiental dels trens que s'adquireixen es pot veure com el primer pas en l'ambientalització o ecologització de les activitats d'adquisició. El coneixement sobre l'impacte dels trens és vital per poder establir criteris de compra verda rellevants als documents de licitació. Per tant, les DAP aporten informació molt útil, ja sigui a l'anàlisi de mercat o com un primer pas per ambientalitzar / ecologitzar el producte.

Imatge
Fons Europeus Next Generation

 

Tema
Transport
  • ConceptesServeiInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBServeiL1MetroAnys2023
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf
Descarrega l’arxiu (164.69 KB)
Fons Europeus Next Generation
Descarrega l’arxiu (15.58 KB)
Imatge del tren de la sèrie 8000 al seu pas per l'estació d'Espanya L1 / Font: TMB
Descarrega l’arxiu (27.52 KB)

També et pot interessar...

  • El metro de Barcelona tindrà 42 trens connectats, accessibles, intel·ligents i sostenibles

  • TMB posa en servei el primer dels nous trens de la sèrie 7000, més accessibles i sostenibles, a l'L3 del metro

  • L’accessibilitat dels nous trens de metro de TMB, reconeguda internacionalment

  • Els nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona seran referents de transport accessible

  • Els primers nous trens de les línies 1 i 3 del metro de Barcelona es posaran en marxa al maig

  • TMB rep el primer tren de la sèrie 7000 destinat a la línia 3 de metro

Contingut relacionat

La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Billie Eilish al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge roda de premsa tall estiu 2025 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Les obres de millora del metro de Barcelona obligaran a tallar parcialment el servei a les línies 4 i 11

Transport

Últimes notícies

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa
Imatge
Els alumnes de 2n A de Primària de l'escola Auró, en un moment de la formació de TMB Educa / Foto: TMB

El programa TMB Educa presenta la seva primera activitat virtual

Cultura i Oci
Imatge
Visual 'Fem que es reconegui' / (TMB)

Neix ‘Fem que es reconegui’, l’espai digital on els usuaris i usuàries poden reconèixer la feina ben feta del personal de TMB

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons