Premsa TMB

Presentació de l'informe 2017 de l'Observatori de Civisme en el Transport Ferroviari

Els operadors ferroviaris reclamen més protecció als poders públics davant les bandes organitzades de vàndals grafiters

Un grup de vàndals actuant contra un tren a l'estació de Mercat Nou / Foto: TMB

L’Observatori de Civisme en el Transport Ferroviari ha presentat aquest matí, a la seu la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols, els resultats de l’Informe 2017 corresponents a les dades d’incivisme de prop de 27.000 casos documentats pels operadors.

Els atacs de grafiters organitzats suposen el principal problema en l’àmbit de la seguretat per als operadors ferroviaris. Són grups delictius coordinats, que descarreguen indistintament sobre instal·lacions, material mòbil, viatgers, treballadors i vigilants de seguretat. 

A diferència dels murals fets a la via pública, que de vegades es tracten com una variant d’art urbà, el grafit ferroviari sempre és il·legal. Per fer-lo s’ha de cometre prèviament una intrusió en zones sensibles de l’operació, una acció que viola les lleis de seguretat ferroviària i els reglaments de viatgers. A més a més, d’un temps cap aquí, sol anar associat a comportaments violents i a diversos delictes com ara danys, robatoris, coaccions, amenaces i agressions. 

Grups nombrosos i organitzats

Segons la informació recaptada, també ha augmentat el nombre d’integrants dels grups i destaca l’alt grau de planificació i organització: acostumen a fer accions preparatòries en les quals roben plànols, emissores, uniformes o claus, inutilitzen sistemes de seguretat i destrossen portes i reixes entrar més fàcilment, cometre l’atac i sortir amb facilitat.

La violència que fan servir és una altra característica de les intrusions vandàliques que fan individus encaputxats, sovint equipats amb barres i esprais irritants amb els quals cometen agressions, coaccions i destrosses a vehicles i instal·lacions.

A tot això cal afegir que les entrades clandestines en instal·lacions ferroviàries comporten riscos per als mateixos grafiters, per als treballadors i per als usuaris. Els més evidents són els d’atropellament, electrocució i caiguda.

Els operadors ferroviaris integrats a l’Observatori mostren la seva preocupació davant la impossibilitat d’implantar accions de prou intensitat que frenin aquesta greu evolució, que perjudica tan seriosament la seguretat dels seus usuaris, la regularitat del servei i la integritat del personal, les instal·lacions i els trens.

Per això, el problema necessita una actuació ferma en diferents àmbits i coordinada amb els responsables de la seguretat pública, ja que l’envergadura del fenomen sobrepassa les competències i els mitjans dels operadors.

La despenalització progressiva d’aquest fenomen delictiu, degradat primer de danys a deslluïment de béns, per finalment desaparèixer del Codi Penal en la seva última reforma, és contradictòria.

Propostes de l’Observatori de Civisme

Per atacar el problema, l’Observatori planteja:

  • Homogeneïtzar el criteri de protecció dels mitjans de transport ferroviari per part dels diferents poders (legislatiu, executiu i judicial), de les administracions i dels actors.
  • Tipificar un il·lícit penal nou específic per als danys ocasionats en els mitjans de transport públic, atenent al seu impacte social, ambiental i econòmic. Un grafit fet en un tren no és un deslluïment, sinó un dany els efectes del qual necessiten de molt més que la seva simple neteja.
  • Estrènyer la col·laboració en la recerca policial amb el màxim suport de la Fiscalia, així com l’eficàcia de les denúncies penals i administratives, perquè els vàndals siguin condemnats i sancionats d’acord amb la gravetat dels fets comesos.
  • Donar a conèixer la realitat del fenomen del vandalisme ferroviari a l’opinió pública i les instàncies competents, ja que és un problema d’interès general que no és una expressió artística, sinó una activitat delictiva organitzada, vandàlica, agressiva i multireincident.
  • Conscienciar sobre la gravetat d’aquest tipus de conductes davant l’opinió pública mitjançant accions de formació i sensibilització que busquin la bona convivència i el respecte pel bé i el servei públics, i especialment entre el segment de població més jove.
     

Altres indicadors analitzats en l’Informe 2017

L’Observatori del Civisme en el Transport Ferroviari també ha analitzat altres indicadors, que han augmentat, com ara els insults i les amenaces a agents ferroviaris, els furts objectivats, les accions de creuar les vies, l’ús indegut d’alarmes i el desbloqueig de portes, els trencaments de barreres de peatge i els passos per a persones de mobilitat reduïda, etc.

Cal destacar, també, l’evolució del nombre de casos d’assetjament sexual que, encara que amb una baixa freqüència, s’han incrementat aquest darrer any.

L’Observatori del Civisme en el Transport Ferroviari, constituït el 2012 arran d’una Jornada sobre Conductes Incíviques en el transport ferroviari organitzada per FGC, agrupa els principals operadors del transport ferroviari: Renfe Operadora, Metro de Madrid, Transports Metropolitans de Barcelona, TRAM, Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana, Metro Bilbao, Metro de Sevilla, Metro de Málaga, Serveis Ferroviaris de Mallorca, Euskotren, Metropolitano de Tenerife i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que en té la secretaria permanent.

La missió de l’Observatori és analitzar, avaluar i proposar mesures adreçades a disminuir o eradicar els comportaments incívics o delictius a les instal·lacions ferroviàries, i té la vocació de contribuir a les polítiques públiques de reducció de les conductes incíviques o delictives que es produeixen en l’àmbit de la prestació de serveis públics essencials, com és el transport per ferrocarril i tramviari, d’especial sensibilitat per a la col·lectivitat.

Tema: 
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres

Recursos disponibles

Un grup de vàndals actuant contra un tren a l'estació de Mercat Nou / Foto: TMB
Un grup de vàndals actuant contra un tren a l'estació de Mercat Nou / Foto: TMB

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies