Header Top menu
Una incidència per vandalisme ha afectat 8 hores el servei de la L5 entre Horta i Vall d'Hebron
TMB denuncia els intrusos, que han estat detinguts, pels danys causats en la infraestructura, encara que no han arribat a grafitar cap tren
A les 16.35 hores s’ha restablert el servei de metro de la línia 5 al tram Horta - Vall d’Hebron, que estava interromput des de les 8.36 com a conseqüència de la presència de persones en zona de vies al sector de Vall d’Hebron, fet que per protocol implica la suspensió immediata de la circulació de trens. Es tractava d’un grup de sis presumptes vàndals que s’haurien introduït al túnel i altres àmbits restringits de les instal·lacions del metro després de trencar elements de la infraestructura, amb la finalitat de realitzar grafitis en trens que no circulaven i per tant es trobaven estacionats amb motiu de la vaga d’aquest matí.
Al ser descoberts, els presumptes vàndals han emprès la fugida per l’interior de les instal·lacions, cosa que ha motivat un dispositiu de recerca en què han participat efectius de Mossos d’Esquadra, Bombers, Guàrdia Urbana i Seguretat de Metro. Tots sis han estat detinguts i TMB ha presentat contra ells una denúncia per danys.
Mentre ha durat la incidència, els usuaris han pogut fer servir la línia 5 de metro entre Cornellà Centre i Horta, a més de l’estació de Vall d’Hebron de la línia 3. Per als trajectes entre Horta i Vall d’Hebron, la recomanació ha estat fer transbord a les línies de bus 19 i 185, fins que a les 13.30 s’ha establert un servei especial d’autobusos.
La incidència s’ha comunicat als usuaris mitjançant megafonia, indicadors lluminosos, empleats situats a les estacions, el sistema MouTV, l’aplicació TMB App, el web corporatiu i xarxes socials.
El problema del vandalisme ferroviari
Actualment el vandalisme ferroviari és una activitat delictiva organitzada, amb una greu incidència en el dia a dia de les xarxes de transport públic massiu, com la xarxa de metro de TMB. Causa importants perjudicis en el servei –que pateixen els usuaris–, els empleats i el conjunt de la societat. El metro de Barcelona registra una mitjana de quatre intents d’intrusió al dia, dels quals 1,4 tenen èxit.
En un any es registren prop de 2.000 cotxes vandalitzats i 47.000 metres quadrats de pintades murals, una superfície equivalent a 7 camps de futbol. Pel que fa a l’impacte econòmic, en un any es destinen 3,7 milions d'euros a la prevenció, persecució i neteja de grafitis en trens, costos que s'incrementen fins a uns 12 milions anuals sumant-hi la reparació i substitució de càmeres de seguretat, portes, trapes, parets i pous; el repintat dels trens, necessari després de diverses neteges; el dany ambiental que provoca l'eliminació de la pintura a les cotxeres; el cost de les actuacions judicials, i la pèrdua d'ingressos causada per les aturades del servei de metro.
Material intervingut als presumptes vàndals
TMB desenvolupa d’un temps ençà un pla d’actuació contra el vandalisme ferroviari que inclou, entre d’altres mesures:
- Dificultar les intrusions i vandalitzacions de les instal·lacions de Metro més sensibles.
- Col·laborar amb els cossos policials en les operatives específiques d'identificació i imputació dels autors de les intrusions.
- Reduir els riscos per a la integritat física dels empleats proporcionant-los indicacions i eines d'autoprotecció.
- Minimitzar les conseqüències del vandalisme en la prestació del servei de metro.
- Millorar l'eficàcia de les denúncies penals i administratives perquè els vàndals siguin sancionats d'acord amb la gravetat dels fets comesos.
- Col·laborar amb altres operadors ferroviaris que pateixen problemes semblants.
- Influir en el disseny de les infraestructures ferroviàries per prevenir les actuacions vandàliques presents i futures.