Header Top menu
L’Observatori del Civisme reclama més protecció als poders públics davant el vandalisme grafiter
Els principals operadors ferroviaris pateixen entre quatre i cinc pintades diàries per part de grups organitzats. L’impacte econòmic total del vandalisme ha suposat a les empreses ferroviàries la despesa de més de 62 milions d’euros entre els anys 2015 i 2016
Els operadors ferroviaris agrupats en l’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari, del qual en formen part Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), TRAM i Renfe, assenyala el vandalisme grafiter com el principal problema en l’àmbit de la seguretat amb creixents implicacions socials, mediambientals, laborals i econòmiques.
La xarxa ferroviària pateix cada dia una mitjana d’entre quatre i cinc accions vandàliques d’aquest tipus amb conseqüències perjudicials pels usuaris, els treballadors d’estacions i seguretat i pel conjunt de la societat en tant que suposa un cost econòmic elevat. L’impacte econòmic total del vandalisme, inclosos els grafits, ha suposat la despesa de 62,7 milions d’euros a les empreses ferroviàries entre el 2015 i el 2016, equivalents al salari mínim interprofessional de més de 8.666 persones a l’any.
A aquest cost, s’han de sumar l’impacte mediambiental dels esprais emprats en les accions vandàliques i els productes agressius per reparar-les, els costos socials pels usuaris, el risc d’atropellament, electrocució i caiguda dels propis vàndals en les incursions clandestines i els costos judicials. En aquests dos anys s’han realitzat 1.321 judicis per vandalisme i obert gairebé dos expedients diaris per faltes administratives, i per agressions s’han dut a terme fins a 1.068 judicis i obert 1,5 expedients per dia. És per això que l’Observatori del Civisme reclama una actuació normativa, judicial, policial, educativa i de comunicació d’acord amb la gravetat del problema.
Fenomen a l’alça
Segons dades aportades per tots els operadors que integren l’Observatori del Civisme, entre el 2015 i el 2016 s’han produït 3.413 intrusions vandàliques en les principals xarxes ferroviàries amb un total de 8.644 cotxes grafitats. La superfície pintada en trens durant el mateix període arriba als 256.482 metres quadrats, extensió que equival a 43 camps de futbol o, en vertical, als edificis de tots dos costats del passeig de Gràcia de Barcelona.
A més, han augmentat també altres comportaments incívics com els danys a les infraestructures: fins a 2.801 accions en dos anys, una mitjana de 3,48 diaris. El 80,6% es van produir contra elements passius (portes, parets, mobiliari, etc.) i el 19,4%, 543 accions, contra elements actius (circuits de vídeo, sensors, detectors, cablejat, etc.)
L’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari
L’Observatori del Civisme del Transport Ferroviari, constituït el 27 de setembre de 2012, va néixer arran de la Jornada sobre Conductes Incíviques al Transport Ferroviari organitzada per FGC l’any 2011. Agrupa als principals operadors del transport ferroviari de l’Estat: Renfe Operadora, Metro Madrid, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Metro Bilbao, TRAM, Ferrocarrils de la Generalitat de Valencia (FGV), Metro Sevilla, Metro Màlaga, Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), Euskotren (Tren, Tramvia de Bilbao i Tramvia de Gasteiz), Tramvia de Saragossa, Metropolitano de Tenerife i Metros lleugers de Madrid.
Aquests operadors es van unir per respondre davant de les actituds antisocials, objectivar els problemes, centralitzar les dades, compartir experiències i convertir-se en un laboratori que ajuda a trobar solucions homogènies i eficients als problemes d’incivisme als serveis públics de transport ferroviari.
El conjunt d’operadors que formen part de l’Observatori transporten cada dia més de 5 milions de viatgers.
Eines utilitzades per vàndals ferroviaris / Foto: TMB