Header Top menu
El dispositiu de transport alternatiu al tall de la línia 1 de metro està funcionant correctament
Les dues llançadores de bus estan planificades per connectar amb els sistemes ferroviaris i no pas per enllaçar entre si. TMB agraeix a la ciutadania el seu esforç i lamenta les molèsties que aquestes obres necessàries estan provocant
Després de tres dies de funcionament, des del dissabte 29, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) constata que el dispositiu de transport alternatiu dissenyat per al tall parcial de la L1 de metro entre Clot i Fondo està responent adequadament i els usuaris estan trobant les millors opcions per als seus trajectes, amb l’ajuda de l’abundant senyalització, les eines digitals i els informadors sobre el terreny.
El dispositiu és objecte d’un seguiment constant sobre el terreny per part de responsables de Metro i Autobusos, amb vista a introduir-hi ajustos i correccions. Així, el cap de setmana es va afegir senyalització en xinès a l’entorn de l’estació de Fondo i ahir es va traslladar una parada del bus especial a l’entorn de Clot per afavorir l’agilitat dels fluxos de passatge.
De les alternatives de transport disponibles, la més recomanada és la línia 9 Nord de metro, que connecta La Sagrera amb Fondo en 13 minuts, en combinació amb la línia 5. Així, ahir la línia 9 Nord va registrar unes 10.000 validacions més que en les dates equivalents de l’any 2018, mentre que la línia 5 en va registrar unes 18.000 més. També les línies de Rodalies que tenen parada a Sant Andreu Arenal, Sant Andreu Comtal i La Sagrera - Meridiana han experimentat increments d’afluència importants.
Autobusos complementaris
Com a complement, estan funcionant dos serveis especials d’autobusos, dissenyats de manera independent i no per ser enllaçats amb cap trajecte a peu, que connecten les estacions tancades amb els serveis ferroviaris recomanats. L’opció d’una única llançadora va ser descartada en la fase d’estudi per aquests motius:
- L’elevat volum de passatge, unes 90.000 entrades els dies feiners del juliol en el tram afectat. De mitjana cada tren que circula entre La Sagrera i Clot transporta unes 500 persones. Perquè poguessin transbordar a autobusos caldria que en passés un cada 30 segons.
- Les característiques i la regulació del trànsit dels carrers i avingudes en el tram de metro tallat, que les fan no aptes per a la circulació continuada d’autobusos articulats, en especial la rambla Onze de Setembre.
El bus Clot - Fabra i Puig transcorre per la Meridiana per connectar el Clot amb l’intercanviador de La Sagrera i l’estació de Sant Andreu Arenal, i està registrant una ocupació entorn del 80%. El bus Onze de Setembre - Fondo, que ressegueix el traçat de la línia 1 de metro des de Fondo a Sant Andreu (a prop de l’estació de trens de Sant Andreu Comtal) i continua fins a Onze de Setembre (metro L9 Nord i L10 Nord), registra una ocupació menor.
Aquestes llançadores estan dotades amb vehicles articulats accessibles a persones amb mobilitat reduïda que circulen amb freqüències de 3 minuts i 5 minuts, respectivament, en les hores punta dels feiners. També fan un bon servei les línies V31 i V33 i 62, que s’han reforçat.
Dispositiu accessible
El conjunt del dispositiu de transport és majoritàriament accessible: ho són tots els autobusos de TMB, la línia 9/10 Nord i l’intercanviador de La Sagrera, però no l’estació Clot de la línia 1. Per garantir l’accés de les persones amb mobilitat reduïda s’ha posat en marxa un servei especial, amb dos autobusos i acompanyament, que enllaça les estacions de Glòries (dotada d’ascensors) i Clot.
En l’esforç continuat per atendre les necessitats de tots els usuaris afectats pel tall, TMB disposa de personal per fer l’acompanyament de persones invidents en els trajectes de sortida o entrada a les estacions de metro de Clot, La Sagrera i Fondo. També es pot sol·licitar aquest acompanyament mitjançant una trucada al telèfon 933 289 400.
Per als usuaris que fan servir títols socials vàlids a les xarxes de TMB, s’ha gestionat que puguin accedir als serveis de les línies R2, R3 i R4 de Rodalies a Barcelona mitjançant un títol anomenat Devolució Xpress monomodal.
Una setmana més d’informadors
L’abast i la complexitat de l’actuació han motivat que TMB desplegui des del 17 de juny passat una campanya d’informació que inclou cartells en estacions i trens, missatges de megafonia en tota la xarxa de metro i en trens de la línia 1, fullets, clips al sistema MouTV, enviament massiu de correus electrònics a través de JoTMBé, missatges en les pantalles dels autobusos i les parades, anuncis en mitjans de comunicació i missatges en xarxes socials. Des de la setmana passada s’hi han afegit informadors a les estacions afectades, els quals orienten els usuaris sobre la millor alternativa de què disposen durant el tall segons el desplaçament que hagin de fer. Vist el paper fonamental dels informadors, TMB ha decidit prolongar una setmana més el seu desplegament.
Planificar recorreguts amb el Vull Anar
La informació sobre els recorreguts alternatius es pot consultar a l’aplicació de TMB, al web corporatiu i amb més facilitat al Vull Anar, l’eina de planificació de recorreguts en transport públic, que proporciona el trajecte òptim per a cada necessitat. També els elements de senyalització estàtica situats en l’entorn de les estacions contenen informació sobre els transports alternatius disponibles en cada punt. Els ajuntaments de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet també faciliten informació a través dels seus canals.
TMB agraeix a tota la ciutadania l’esforç que està realitzant per trobar les millors rutes alternatives de transport i lamenta les molèsties que les obres de renovació integral de la infraestructura d’aquest sector de la línia 1 de metro estan ocasionant als usuaris.
- ConceptesInformació al clientObresOfertaServeiInstitucionsTMBLlocsBarcelonaSanta Coloma de GramenetServeiL1MetroAnys2019