Header Top menu
TMB recomana els serveis ferroviaris com a alternativa al tall de la L1 de metro de l'estiu
La línia 9 Nord connecta Santa Coloma de Gramenet i Barcelona, i la línia 5 enllaça els intercanviadors de La Sagrera, Diagonal i Plaça de Sants
Amb motiu de la suspensió del servei de la línia 1 de metro entre les estacions de Clot i Fondo, del 29 de juny al 30 d’agost, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) recomana com a alternatives principals per als usuaris afectats la línia 9 Nord i la línia 5 de metro, per la seva freqüència i capacitat, que es reforçaran aquests dos mesos, així com diverses línies de Rodalies. A més, com a complement, hi haurà autobusos especials que faran el paper de distribuir usuaris entre les estacions tancades i les línies de metro i tren recomanades.
El motiu del tall és una obra de renovació integral de la infraestructura amb la modernització de més de 9 quilòmetres de vies, aparells de via i instal·lacions en un tram de la línia 1 de metro que té més de 50 anys d’antiguitat. L’obra s’ha concentrat en el mínim de temps, dos mesos, coincidint amb l’època de l’any amb menys mobilitat urbana, per reduir les molèsties als usuaris.
Un cop estudiats l’esquema viari de la zona i les necessitats de transport, TMB ha dissenyat un dispositiu alternatiu de transport que, a diferència d’altres talls, descarta la llançadora d’autobusos com a simple substitució del metro per aquests motius:
- L’elevat volum de passatge, unes 90.000 entrades els dies feiners de juliol en el tram afectat. De mitjana cada tren que circula entre La Sagrera i Clot transporta unes 500 persones. Perquè poguessin transbordar a autobusos caldria que en passés un cada 30 segons.
- Les característiques i la regulació del trànsit dels carrers i avingudes en el tram de metro tallat, que les fan no aptes per a la circulació continuada d’autobusos articulats, en especial la rambla Onze de Setembre.
En aquestes condicions, un servei d’alta freqüència en superfície amb capacitat semblant al metro entre Clot i Fondo seria una caravana contínua d’uns 80 autobusos articulats que col·lapsaria el trànsit i hi quedaria atrapada sense poder avançar, cosa que la faria inoperant.
Per això l’alternativa principal al tram de metro tallat és l’aprofitament dels altres transports existents al districte de Sant Andreu de Barcelona i al municipi de Santa Coloma de Gramenet, especialment els ferroviaris, que tenen més capacitat i són independents del trànsit rodat.
Així, la línia 9 Nord de metro (La Sagrera - Can Zam) fa el trajecte entre Santa Coloma de Gramenet (on té sis estacions) i Barcelona en un màxim de 13 minuts, entre Fondo i La Sagrera. Els trens en aquesta línia circulen cada 6-7 minuts. Des de l’intercanviador de La Sagrera es recomana continuar el trajecte per Barcelona amb la línia 5 de metro o bé les línies R3 i R4 de Rodalies. La mateixa combinació és vàlida per al trajecte invers.
La línia 5 de metro és també una alternativa a la línia 1 pel seu traçat transversal entre La Sagrera i Plaça de Sants, passant pels intercanviadors de Sagrada Família, Verdaguer, Diagonal i Sants Estació. El juliol mantindrà l’oferta habitual de trens cada 2’55” en hora punta.
Altres sistemes ferroviaris a considerar en els recorreguts alternatius són els de Rodalies de Catalunya, a través de les estacions de Sant Andreu Comtal (R2 / R2 Nord), Sant Andreu Arenal (R3 i R4), La Sagrera - Meridiana (R3 i R4) i El Clot - Aragó (R2 / R2 Nord). Els usuaris que portin títols socials vàlids a TMB també podran accedir als transports de Renfe. L’operativa consistirà a mostrar el títol social al personal de Rodalies que entregarà, de forma gratuïta, un títol anomenat “ Devolució Xpress monomodal”. Aquest títol permetrà l’accés i sortida a les estacions de les línies R2 i R3/R4 a Barcelona.
Esquema dels transports recomanats
Els dos serveis especials d’autobús que habilitarà TMB tindran la funció d’enllaçar aquests transports ferroviaris i les estacions tancades de la línia 1. Només són la primera opció per als viatges amb origen o destinació a les estacions de Torras i Bages, Trinitat Vella i Baró de Viver. Hi ha altres combinacions possibles amb els autobusos regulars de TMB, que es reforçaran, i altres operadors metropolitans.
El servei complementari d’autobús Especial L1 Clot - Fabra i Puig transcorre per la Meridiana per connectar el Clot amb l’intercanviador de la Sagrera i l’estació de Sant Andreu Arenal. El servei complementari Especial L1 Onze de Setembre - Fondo ressegueix el traçat de la línia 1 de metro des de Fondo a Sant Andreu (a prop de l’estació de trens de Sant Andreu Comtal) i continua fins a Onze de Setembre (metro L9 Nord i L10 Nord).
Aquestes llançadores estaran dotades amb vehicles articulats que circularan amb freqüències de 3 minuts i 5 minuts, respectivament, en les hores punta dels feiners.
Tanmateix, les línies V31 i V33 reforçaran la seva oferta respecte a l’estiu de l’any passat, i es controlarà permanentment la demanda per modular les necessitats del passatge.
Per garantir l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda es posarà en marxa un servei especial, amb dos autobusos que enllaçaran les estacions de Glòries i Clot.
Àmplia campanya informativa
L’abast i la complexitat de l’actuació han motivat que TMB desplegui des de la setmana passada una campanya d’informació prèvia que inclou cartells en estacions i trens, missatges de megafonia en tota la xarxa de metro i en trens de la línia 1, fullets, clips al sistema MouTV, enviament massiu de correus electrònics a través de JoTMBé, missatges en les pantalles dels autobusos i les parades, anuncis en mitjans de comunicació i missatges en xarxes socials. Aquesta setmana i la vinent s’han afegit informadors a les estacions afectades, els quals orienten els usuaris sobre la millor alternativa de què disposaran durant el tall segons el desplaçament que hagin de fer.
La informació sobre els recorreguts alternatius es pot consultar a l’aplicació de TMB i al Vull Anar i està detallada a la secció d’esdeveniments i avisos del web corporatiu de TMB, amb accés des de la portada. També els elements de senyalització estàtica situats en l’entorn de les estacions contenen informació sobre els transports alternatius disponibles en cada punt. Els ajuntaments de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet també faciliten informació a través dels seus canals.
Els dos serveis especials d’autobús que habilitarà TMB tindran la funció d’enllaçar aquests transports ferroviaris i les estacions tancades de la línia 1. Només són la primera opció per als viatges amb origen o destinació a les estacions de Torras i Bages, Trinitat Vella i Baró de Viver. Hi ha altres combinacions possibles amb els autobusos regulars de TMB, que es reforçaran, i altres operadors metropolitans.
El servei complementari d’autobús Especial L1 Clot - Fabra i Puig transcorre per la Meridiana per connectar el Clot amb l’intercanviador de la Sagrera i l’estació de Sant Andreu Arenal. El servei complementari Especial L1 Onze de Setembre - Fondo ressegueix el traçat de la línia 1 de metro des del Fondo a Sant Andreu (a prop de l’estació de trens de Sant Andreu Comtal) i continua fins a Onze de Setembre (metro 9 Nord i 10 Nord).
Aquestes llançadores estaran dotades amb vehicles articulats que circularan amb freqüències de 3 minuts i 5 minuts, respectivament, en les hores punta dels feiners.
Tanmateix, les línies V31 i V33 reforçaran la seva oferta, respecte l’estiu de l’any passat, i es controlarà permanentment la demanda per modular les necessitats del passatge.
Per garantir l’accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda es posarà en marxa un servei especial, amb dos autobusos que enllaçaran les estacions de Glòries i Clot.
Àmplia campanya informativa
L’abast i la complexitat de l’actuació han motivat que TMB desplegui des de la setmana passada una campanya d’informació prèvia que inclou cartells en estacions i trens, missatges de megafonia en tota la xarxa de metro i en trens de la línia 1, fullets, clips al sistema MouTV, enviament massiu de correus electrònics a través de JoTMBé, missatges en les pantalles dels autobusos i les parades, anuncis en mitjans de comunicació i missatges en xarxes socials. Aquesta setmana i la vinent s’han afegit informadors a les estacions afectades, els quals orienten els usuaris sobre la millor alternativa de què disposaran durant el tall segons el desplaçament que hagin de fer.
La informació sobre els recorreguts alternatius es pot consultar a l’aplicació de TMB i al Vull Anar i està detallada a la secció d’esdeveniments i avisos del web corporatiu de TMB, amb accés des de la portada. També els elements de senyalització estàtica situats en l’entorn de les estacions contenen informació sobre els transports alternatius disponibles en cada punt. Els ajuntaments de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet també faciliten informació a través dels seus canals.