Header Top menu
TMB inverteix 20 milions d’euros per renovar 9 km de vies de la línia 1 de metro aquest estiu
L’actuació és la més important realitzada per Metro en infraestructura i posarà al dia un sector de túnel de més de 50 anys d’antiguitat. Els usuaris del tram Clot - Fondo, que estarà tancat del 29 de juny al 30 d’agost, podran combinar altres transports existents i dos serveis especials d’autobús
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) executarà aquest estiu una obra de renovació integral de la infraestructura a la línia 1 de metro, amb la modernització de més de 9 quilòmetres de vies, aparells i instal·lacions en el tram que va de l’estació de Clot a la de Baró de Viver. Aquesta actuació de manteniment extraordinari, la més important mai realitzada a la xarxa, posarà al dia un sector de túnel, situat sota la Meridiana, que té 65 anys d’antiguitat, i la seva continuació sota el barri de Sant Andreu, posat en servei fa 51 anys.
L’obra consistirà principalment en la renovació completa de 9.150 metres lineals de via simple, que actualment està muntada sobre balast i passarà a muntar-se sobre placa de formigó per facilitar el manteniment, amb les fixacions i els drenatges corresponents. A més, se substituiran i ampliaran els aparells de via (dispositius que permeten les maniobres i canvis de sentit dels trens), es renovarà tota la senyalització ferroviària per accionar els aparells en les noves posicions i se’ls afegiran funcionalitats amb vista a futurs increments d’oferta. En un tram de via pròxim a Santa Coloma s’aplicaran mesures per reduir vibracions.
Addicionalment, s’executaran millores en les estacions com ara la renovació de cambres de baixa tensió, l’ampliació de cambres d’enclavament, la instal·lació de noves línies de peatge i la motorització de portes d’accés. El pressupost global ascendeix a 20 milions d’euros.
Treballs concentrats en dos mesos de tall
L’execució de tots aquests treballs és d’una elevada complexitat (comporta l’obertura de tres pous d’extracció i entrada de materials) i resulta incompatible amb la circulació de trens. Sospesades totes les opcions, s’ha escollit la de menys afectació: concentrar les obres en el mínim de temps, dos mesos, coincidint amb l’època de l’any amb menys mobilitat urbana. D’aquesta manera, el servei de metro a la línia 1 haurà de quedar suspès temporalment entre les estacions de Clot i Fondo (a Santa Coloma de Gramenet) entre el 29 de juny i el 30 d’agost, tots dos inclosos. La resta de la línia, entre Hospital de Bellvitge i Clot, funcionarà amb normalitat.
La interrupció parcial del servei de la línia 1 de metro suposa el tancament complet de nou estacions i el tancament parcial d’una altra, Clot, que es convertirà en terminal provisional. En aquest tram es registren unes 90.000 entrades els dies feiners del juliol, cosa que planteja un repte pel que fa al disseny de les alternatives de transport. Tant el volum de passatge com la configuració de la trama viària han obligat a descartar els autobusos llançadora com a alternativa principal i a recomanar en canvi l’aprofitament dels altres transports existents al districte de Sant Andreu de Barcelona i al municipi de Santa Coloma de Gramenet, especialment els ferroviaris.
Així, la línia 9 Nord de metro (La Sagrera - Can Zam) i els trens de Rodalies seran les alternatives principals durant el tall, aquests a través de les estacions de Sant Andreu Comtal (R2 / R2 Nord), Sant Andreu Arenal (R3 i R4), La Sagrera - Meridiana (R3 i R4) i El Clot - Aragó (R2 / R2 Nord), junt amb dos serveis especials d’autobús que habilitarà TMB amb la funció d’enllaçar aquests transports ferroviaris i les estacions tancades de la línia 1.
En els gràfics següents es representen els serveis de la línia 9 Nord i les línies de Rodalies R2/R2 Nord, R3 i R4 en relació amb el tram tallat de la línia 1 de metro, d’una banda, i el paper de les dues llançadores de bus per facilitar la utilització dels serveis ferroviaris esmentats.
Els dos serveis complementaris d’autobús (Especial L1 Clot - Fabra i Puig i Especial L1 Onze de Setembre - Fondo) estaran dotats amb vehicles articulats que circularan amb freqüències de 3 minuts i 5 minuts, respectivament, en les hores punta dels feiners. Les llançadores funcionaran amb els mateixos horaris de la xarxa de metro, incloses les nits de servei continuat. Per fer l’enllaç entre el metro i els autobusos especials a primera i última hora, convindrà consultar les primeres i últimes sortides al web de TMB.
L’intercanviador de la Sagrera, punt d’arribada i sortida de nombroses línies de bus interurbanes, es mantindrà en funcionament per a l’enllaç entre les línies 9 Nord, 10 Nord i 5 de metro (que també tindrà un paper rellevant durant el tall, com a segona línia transversal de la xarxa) i les línies R3 i R4 de Rodalies. Serà també un punt de parada de la llançadora de bus Clot - Fabra i Puig.
Àmplia campanya informativa
L’abast i la complexitat de l’actuació han motivat que TMB desplegui des d’avui una campanya d’informació prèvia que inclou cartells en estacions i trens, missatges de megafonia en tota la xarxa de metro i en trens de la línia 1, fullets, clips al sistema MouTV, enviament massiu de correus electrònics a través de JoTMBé, missatges en les pantalles dels autobusos i les parades, anuncis en mitjans de comunicació i missatges en xarxes socials. Les setmanes prèvia i posterior a l’inici dels treballs s’hi afegiran informadors a les estacions afectades, els quals orientaran els usuaris sobre la millor alternativa de què disposaran durant el tall segons el desplaçament que hagin de fer.
La informació sobre els recorreguts alternatius està detallada a la secció d’esdeveniments i avisos del web corporatiu de TMB, amb accés des de la portada. Una altra manera d’obtenir un suggeriment de trajecte recomanat és fer servir l’eina Vull Anar al mateix web i a la TMB App. També els elements de senyalització estàtica situats en l’entorn de les estacions contindran informació sobre els transports alternatius disponibles en cada punt.
Els ajuntaments de Barcelona i Santa Coloma de Gramenet també facilitaran informació a través dels seus canals.
Altres actuacions previstes
D’altra banda, aquest estiu el departament de Territori i Sostenibilitat executarà dues actuacions més en la infraestructura del metro de Barcelona que comportaran suspensions parcials del servei durant cinc setmanes: a la línia 2, entre Paral·lel i Sagrada Família, del 27 de juliol al 30 d’agost, per treballs de millora de les condicions mecàniques de la via, i a la línia 5, entre Can Vidalet i Collblanc, del 29 de juliol a l’1 de setembre, per obres relacionades amb la futura estació d’Ernest Lluch.
- ConceptesMantenimentObresServeiInfraestructuraInstal·lacióTúnelInstitucionsTMBLlocsBarcelonaSant AndreuSanta ColomaServeiL1MetroAnys2019