Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. Barcelona, primera ciutat a senyalitzar tot el metro i els autobusos amb etiquetes intel·ligents
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.04.2021
Premsa TMB

Barcelona, primera ciutat a senyalitzar tot el metro i els autobusos amb etiquetes intel·ligents

Com a eina d'accessibilitat, els 9.100 codis multicolors implantats a les xarxes de TMB ajuden les persones amb discapacitat visual a orientar-se mitjançant el telèfon mòbil

Imatge
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha completat la implantació d’etiquetes intel·ligents o ddTags en les 161 estacions de metro i més de 2.600 parades d’autobusos perquè serveixin com a referència per distribuir una àmplia gamma de continguts i millorar alhora l’accessibilitat de les persones amb discapacitat visual. D’aquesta manera Barcelona s’ha convertit en la primera ciutat del món a disposar d’aquest sistema per interactuar digitalment amb els usuaris mitjançant qualsevol telèfon mòbil connectat a internet.

Després d’un procés que ha inclòs una fase de proves, la fabricació, la implantació i la validació, actualment les etiquetes intel·ligents o ddTags, semblants a codis QR de colors, ja són a tots els punts d’accés de les xarxes de transport de TMB: es poden localitzar en els cartells identificatius de les línies i en els panells d'informació de les parades d'autobús, als accessos a les estacions de metro, vestíbuls, zones de venda, validadores de bitllets, escales, ascensors i andanes.

Amb l'aplicació NaviLens, un telèfon mòbil pot capturar de manera molt eficient les etiquetes, sense que calgui saber on són exactament. Així, mitjançant l’assistent de veu, les persones amb discapacitat visual poden llegir la senyalètica de les xarxes de transport públic, tant en les parades d'autobús com a les estacions de metro, rebre avisos i altres orientacions precises per moure's amb seguretat.

En una parada de bus, l'aplicació NaviLens informa l'usuari del nom i el codi de la parada, les línies que hi passen, la destinació de cadascuna, el temps previst d'arribada i les possibles alteracions del servei. En una estació de metro, cada espai està etiquetat amb la seva descripció (accés, vestíbul, zona de venda, línia de peatge, escala, ascensor, andana, intèrfon, punt d'embarcament...), però a més l'aplicació relaciona els elements entre ells i calcula distàncies respecte de l'usuari per permetre la navegació autònoma de les persones amb discapacitat visual.

Un cop generalitzat el sistema, TMB ha iniciat un cicle de sessions informatives amb les entitats i els col·lectius de persones amb discapacitat visual, per donar als seus membres indicacions pràctiques sobre com poden treure el màxim partit de NaviLens.

El sistema de marcadors interactius per a l’accessibilitat, desenvolupat per la firma tecnològica Neosistec, ha obtingut diversos premis. TMB va guanyar el 2019 el de l'Associació Llatinoamericana de Metros i Subterranis (Alamys) com a promotor del millor projecte comunitari.

Continguts exclusius de cultura i actualitat

Les etiquetes intel·ligents beneficien a més tots els usuaris, gràcies a la funció Go integrada en l’última versió de l’aplicació TMB App. TMB Go neix amb la voluntat de facilitar i enriquir l’experiència de viatge dels usuaris incorporant nous continguts geolocalitzats i actualitzats, que contenen els més de 9.100 marcadors ddTag repartits per les xarxes de TMB, 4.227 col·locats a la xarxa de bus i 4.881 a la de metro.

N’hi ha prou de descarregar TMB Go, clicar el nou botó Go de l’aplicació de TMB i escanejar l’etiqueta més pròxima per tenir accés a l'instant a informació en temps real sobre propers autobusos i trens, incidències en el servei i els nivells d'ocupació, a més de llegir titulars i notícies d'actualitat, distreure’s amb audiollibres, l’agenda de la ciutat, practicar anglès, recordar fets històrics, rebre promocions i recompenses del programa de punts JoTMBé, i moltes més sorpreses.

El botó Go incorpora també els serveis d'informació d'actualitat sobre el districte o el municipi on es trobi l’usuari; permet compartir els continguts favorits, gaudir de serveis personalitzats a través del JoTMBé per valorar i guardar els continguts preferits, o donar idees de millora a través de les seccions del menú “Contacta amb nosaltres” i “Dona'ns la teva opinió”. El funcionament està resumit en aquest vídeo.

La implantació de la tecnologia d’etiquetes intel·ligents forma part de l’estratègia de digitalització de les xarxes de transport públic de TMB i va en la línia de potenciar la innovació en benefici dels usuaris i de la ciutadania en general.

Imatge
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Lectura d'un codi al metro amb l'aplicació NaviLens / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Tema
Innovació
  • Altres temesCultura i OciSocietatConceptesAccessibilitatCulturalInnovacióInfraestructuraEstacióParadaInstitucionsTMBServeiBusMetroAnys2021
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (28.5 KB)
Nota de premsa en PDF (ca)
Descarrega l’arxiu (182.69 KB)
Nota de prensa en PDF (es)
Descarrega l’arxiu (70.84 KB)
Press release PDF (en)
Descarrega l’arxiu (69.86 KB)
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un mòbil escaneja una etiqueta intel·ligent ubicada al metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Descarrega l’arxiu (28.5 KB)

També et pot interessar...

  • Estacions i parades s'estan equipant amb les etiquetes intel·ligents de NaviLens

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons