Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Medi ambient
  3. Gas natural comprimit, 15 anys de la primera alternativa pràctica al dièsel
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
28.11.2016
Oriol Pàmies

Gas natural comprimit, 15 anys de la primera alternativa pràctica al dièsel

Imatge
Presentació d'autobusos de gas natural comprimit el 28 de novembre del 2001 / Foto: Pep Herrero (TMB)
Presentació d'autobusos de gas natural comprimit el 28 de novembre del 2001 / Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Presentació d'autobusos de gas natural comprimit el 28 de novembre del 2001 / Foto: Pep Herrero (TMB)
Presentació d'autobusos de gas natural comprimit el 28 de novembre del 2001 / Foto: Pep Herrero (TMB)

És un combustible fòssil, però crema de manera més neta que els derivats del petroli i emet menys contaminants. Per això els autobusos de Barcelona l'han utilitzat com a alternativa viable al gasoil.

La preocupació per la qualitat de l'aire i la recerca d'una propulsió neta per al transport de superfície a l’àrea de Barcelona comença fa més de dues dècades. I d'aquells experiments en va sortir una primera aposta pel gas natural comprimit (GNC), com un recurs viable i assequible per reduir les emissions de contaminants dels motors d'explosió.

Els avantatges del gas natural per a l'automoció són l'escassa producció de valors contaminants, ja que permet reduir en un 85% les emissions d'òxids de nitrogen, pràcticament la totalitat de partícules en suspensió i fins a un 20% les emissions de CO2. A més, els gasos d'escapament són pràcticament inodors i els motors fan menys soroll, sempre en comparació amb els dièsel. Per tot això en la classificació ambiental europea dels automòbils els de GNC tenen la consideració de vehicles ambientalment millorats (EEV en anglès) i aquests últims mesos estan rebent el distintiu Eco (el més favorable després del reservat a cotxes elèctrics) de la Prefectura de Trànsit.

Proves amb passatgers el 1995

TMB va començar les proves amb dos autobusos de gas natural comprimit el 1995, en col·laboració amb Gas Natural, Mercedes Benz i l'Institut Català de l'Energia. Un dels cotxes, de mida estàndard, va córrer a la línia 27, mentre que l'articulat va ser assignat a la 9 i a la 109. Amb els resultats operatius de la prova pilot i vista la bona acceptació entre els usuaris, es va passar a la fase de licitació i contractació en sèrie de cotxes de gas.

La primera compra significativa d'autobusos de gas natural comprimit per a Barcelona va ser el 2001: 35 cotxes estàndard (20 MAN i 15 Iveco) part dels quals es van presentar formalment el 28 de novembre a l'avinguda Maria Cristina. Llavors l'empresa va anunciar la intenció de continuar-ne incorporant fins arribar als 250, però en successives etapes es va superar de llarg la xifra, fins als més de 400 actuals, entre estàndards i articulats, el 38% de la flota activa.

Zona Franca, especialitzada en GNC

Al mateix temps va ser necessari construir una estació de recàrrega de gas natural dins la cotxera de la Zona Franca, centre que al cap dels anys ha acabat especialitzant-s’hi. Barcelona es convertia així en referència internacional en aquest combustible aplicat a flotes de transport públic.

En els 15 anys transcorreguts, TMB ha assajat altres propulsions amb l'objectiu d'impulsar la recerca en tecnologies més netes encara. Així, els anys 2003-2005 es va dur a terme l'experimentació amb tres autobusos de pila d'hidrogen dins del projecte europeu CUTE, una tecnologia que va demostrar falta de maduració per ser utilitzada comercialment.

Híbrids de gas natural i elèctrics

Més tard, el 2009, van començar les proves amb motoritzacions híbrides, que sí que han tingut èxit, com ho demostra la xifra actual de 159 cotxes d'aquest tipus, entre reconvertits i nous. A continuació va tenir lloc un altre projecte pioner, la transformació de 13 cotxes de GNC en híbrids, en associació amb Gas Natural Fenosa. I des del 2014 es desenvolupa el projecte europeu ZeEUS de promoció d'autobusos d'emissió zero, dins del qual Barcelona té a prova quatre cotxes 100% elèctrics.

L'electrificació és el futur. Amb tot, el gas natural no s'abandona i continua fent una aportació valuosa a l'objectiu d'un aire més net a l'àrea metropolitana. Els cotxes estrenats fa 15 anys, les sèries 13A, 15A i 17A, estan arribant al final de la seva vida útil d'acord amb els estàndards de TMB, i per rejovenir aquesta part de la flota s'han contractat 18 autobusos estàndard MAN de GNC que ja han començat a arribar.

Imatge
Autobús Iveco de GNC incorporat el 2009 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Prototip d'autobús híbrid de GNC / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Darrera modificació
28.11.2016
Tema
Medi ambient
  • ConceptesInnovacióMedi ambientInfraestructuraMaterial mòbilInstitucionsAltresTMBLlocsCotxeraZona FrancaServeiBusAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • TMB i Gas Natural Fenosa presenten un prototip d'autobús híbrid elèctric-gas

  • El primer bus de gas natural transformat en híbrid s'incorpora al servei amb passatgers

  • Els busos de gas natural augmenten a 376 unitats, el 35% de la flota de TMB

Contingut relacionat

Imatge
TMB aposta per l'hidrogen com a font d'energia per a la seva flota de bus / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB participa en una jornada dedicada a l'hidrogen al sector de l'automoció i la mobilitat sostenible

Medi ambient
Imatge
Nova electrolinera a Santa Coloma de Gramenet / Foto: TMB

Engega una nova electrolinera alimentada amb energia recuperada del metro

Medi ambient
Imatge
Imatge motxilla AMBici que s'obsequiarà als participants de La BaixCicletada / Font: AMBici

TMB col·labora amb la 21a edició de La BaixCicletada

Medi ambient
Imatge
Els vinils de la campanya llueix en una marquesina de les línies elèctriques 100% de TMB / Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB llança una campanya per donar a conèixer les seves línies de bus 100% elèctriques

Medi ambient

Últimes notícies

Les noves incorporacions com a personal de conducció de bus de TMB per aquest estiu 2025 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB incorpora avui 217 professionals de conducció per a bus

Empresa
El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons