Header Top menu
TMB i Gas Natural Fenosa presenten un prototip d'autobús híbrid elèctric-gas
TMB i Gas Natural Fenosa han presentat un nou prototip d’autobús híbrid amb motors elèctrics i de gas natural, un projecte pilot que s’emmarca en el conveni subscrit l’abril del 2010 entre TMB i Gas Natural Fenosa per reduir les emissions dels autobusos de l’àrea metropolitana, amb l’objectiu de millorar la qualitat de l’aire a Barcelona i l’entorn metropolità.
Aquest prototip s’incorporarà provisionalment a la flota de TMB, i Gas Natural Fenosa n’estudiarà els seus avantatges en termes de reducció del consum energètic i d’emissions, identificant la viabilitat de promoure’n l’ús en el futur.
Vehicle de màxima qualitat ambiental
Ambdues companyies han col·laborat en el desenvolupament del prototip, que s’ha construït sobre la base d’un autobús existent de gas natural comprimit de la flota de TMB per tal de contrastar les solucions tècniques adoptades, la reducció d’emissions i, en especial, l’estalvi en el consum de combustible que suposaria el nou model.
La combinació d’un motor de baixes emissions, com és el de gas natural comprimit, amb els motors elèctrics, eficients i sense emissions directes, ha de donar com a resultat un vehicle de la màxima qualitat ambiental. De fet, Gas Natural Fenosa estima que la tecnologia híbrida permetrà reduir entre un 20% un 30% el consum energètic i les emissions contaminants del vehicle, en comparació amb un autobús de les mateixes característiques sense hibridar.
Nous autobusos de gas natural comprimit
En el marc del mateix conveni, ambdues companyies han presentat recentment 31 nous autobusos propulsats amb motor de gas natural comprimit, amb els quals TMB va començar la renovació de la flota prevista per a l’any 2011, en què s’arribarà al 35% en la proporció de vehicles que utilitzen aquest combustible, menys contaminant que el gasoil.
La renovació de flota prevista per al 2011 és de 80 vehicles en total, tots de gas natural comprimit, en part estàndards i en part articulats. Al mateix temps, es retiraran 80 autobusos dièsel de 14 anys d’antiguitat, amb la qual cosa s’aconseguirà una reducció d’emissions de 346 tones de diòxids de nitrogen anuals. El conveni entre TMB i Gas Natural Fenosa preveu un creixement en l’horitzó del 2015 de la flota de gas natural comprimit en 204 unitats, fins a les 500, gairebé la meitat del total, que és de 1.080.
Avantatges dels combustibles alternatius
Amb la incorporació dels autobusos de gas natural, TMB referma la seva aposta pel gas natural comprimit (GNC) com a combustible alternatiu i més respectuós amb el medi ambient pel seu baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6, que entrarà en vigor el 2015. Per aquest motiu, els vehicles de GNC són considerats vehicles ambientalment millorats, EEV en la terminologia europea.
Els principals avantatges dels motors de GNC són:
- Redueixen en un 90% les emissions d’òxids de nitrogen, gairebé el 100% les de partícules i un 20% les de monòxid de carboni.
- Gasos d’escapament pràcticament inodors.
- Baix nivell d’emissió de soroll.
- No generen cendres ni residus sòlids.