Header Top menu
Els busos de gas natural augmenten a 376 unitats, el 35% de la flota de TMB
El nombre d'autobusos de gas natural comprimit (GNC) ha arribat aquest mes a les 376 unitats, el 35% del total de vehicles de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que donen servei a les línies de la ciutat i deu municipis de l'entorn. Ha culminat així la incorporació dels 80 cotxes moguts per aquest combustible, més net que el gasoil, prevista per aquest any d'acord amb el conveni entre TMB i Gas Natural Fenosa per reduir les emissions del transport públic de superfície i millorar la qualitat de l'aire a l'àrea metropolitana.
Amb la incorporació dels 80 cotxes, TMB referma la seva aposta, iniciada el 2001, pel GNC com a combustible alternatiu i més respectuós amb el medi ambient pel seu baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6, que entrarà en vigor el 2015. Per aquest motiu, els vehicles de GNC són considerats vehicles ambientalment millorats, EEV en la terminologia europea.
52 estàndards i 28 articulats
L'entrada dels 80 autobusos s'ha produït de manera progressiva, en compliment dels diversos contractes de fabricació. Al febrer van arribar 31 estàndards Iveco, 21 dels quals carrossats per Castrosua i 10 per Tata Hispano. Pels volts de l'estiu es van posar en servei 28 articulats, 16 de la firma MAN carrossats per Castrosua i 12 Evobus del model Citaro. I més recentment s'han incorporat 21 estàndards MAN carrossats per Noge. Tots tenen base a la cotxera de la Zona Franca, especialitzada en GNC.
Al mateix temps, s'han retirat 80 autobusos dièsel de 14 anys d’antiguitat, amb la qual cosa s’ha aconseguit una reducció d’emissions de 346 tones de diòxids de nitrogen anuals. Aquest era un dels objectius del conveni subscrit l’abril del 2010 per TMB i Gas Natural Fenosa, per a la millora de la qualitat de l’aire a Barcelona i l’entorn metropolità. El conveni preveu un creixement en l’horitzó del 2015 de la flota de gas natural comprimit en 204 unitats més, fins a les 500, gairebé la meitat del total de la flota, que és de 1.080.
Prototip de bus híbrid en proves
En el marc del mateix conveni, Gas Natural Fenosa i TMB estan desenvolupant un projecte pioner de recerca per hibridar autobusos de gas natural, amb la incorporació de motors elèctrics de tracció. La presumpció és que la combinació d’un motor de baixes emissions, com és el de GNC, amb els motors elèctrics, eficients i sense emissions directes, ha de donar com a resultat un vehicle de la màxima qualitat ambiental.
El prototip, construït sobre la base d’un bus existent, està en proves per contrastar les solucions tècniques adoptades, la reducció d’emissions i, en especial, l’estalvi en el consum de combustible. Al final d'aquest període de proves, que s'allargarà fins a principis del 2012, es valorarà la viabilitat de promoure’n la fabricació en sèrie.
D’altra banda, també s’està executant l’acord per introduir filtres d’alta eficiència de retenció de contaminants als tubs d’escapament a 460 autobusos dièsel de la flota per reduir-ne les emissions. Fins ara els filtres s’han instal·lat en 340 unitats. Amb aquesta mesura, es redueixen prop de 200 tones d’emissions anuals de NOx.