Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Quan els autobusos agafaven el relleu dels tramvies a la línia 50
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
18.08.2020
Oriol Pàmies

Quan els autobusos agafaven el relleu dels tramvies a la línia 50

Imatge
Autobús de la línia 50 a la plaça Tetuan el 2010 / Foto: Arxiu TMB
Autobús de la línia 50 a la plaça Tetuan el 2010 / Foto: Arxiu TMB

Autobús de la línia 50 a la plaça Tetuan el 2010 / Foto: Arxiu TMB

Autobús de la línia 50 a la plaça Tetuan el 2010 / Foto: Arxiu TMB

Sota l'influx del porciolisme, el canvi del 1970 es va considerar positiu per treure la infraestructura ferroviària de la Gran Via i reordenar el trànsit en una Barcelona malalta de congestió.

Fa mig segle Barcelona celebrava com un triomf cada pas que es feia en la desarticulació de la xarxa de tramvies. El dilluns 17 d'agost del 1970 a la nit hi va haver festa grossa: els tramvies de la línia 50 circulaven per última vegada entre la plaça d'Espanya i Via Júlia. L'endemà, dimarts 18, començava a funcionar la línia 50 d'autobusos, amb un recorregut pràcticament idèntic. La companyia va emetre bitllets commemoratius per a l'ocasió.

La supressió del tramvia 50, l'últim que circulava per la Gran Via, va anar seguida d'un canvi substancial en l'ordenació del trànsit a la ciutat: el tronc central de la Gran Via es va fer de sentit únic entre Entença i Aribau i entre Llúria i Girona. La mesura, pensada per agilitzar el flux d'automòbils, s'ha consolidat: ara el sentit únic va de la plaça d'Espanya al carrer Marina.

La premsa de l'època va destacar sobretot aquest canvi i d'altres que se'n van derivar, com el sentit únic als carrers Sepúlveda, Floridablanca i Tamarit, perquè l'agenda pública estava dominada aleshores pel problema de la congestió del trànsit, originat per la creixent motorització de les classes mitjanes i populars. La Vanguardia sintonitzava amb la política municipal del moment, dirigida per l'alcalde Porcioles: “Un imperativo primordial se ofrece a los rectores del tráfico: la presión ya insufrible que experimentan ciertas zonas y vías sólo puede ser aliviada multiplicando los circuitos, facilitando mayor fluidez a las rutas y repartiendo los excedentes de tráfico en áreas más extensas”. Per això es construïen el pas subterrani de la plaça Espanya i el de les Glòries, els cinturons de ronda i les autopistes.

El relleu sistemàtic dels tramvies per autobusos va continuar fins al març del 1971, quan es van retirar els últims, els de les línies 49 i 51.

Vincle amb Nou Barris

Pel que fa a la línia 50 d'autobús, ha tingut un paper important com a vincle entre Nou Barris i l'eix de la Gran Via, més encara des que el 1995 TMB en va allargar el recorregut fins a Trinitat Nova, no sense algunes tensions veïnals. En l'altre extrem, des del 1998 es va estendre fins al parc de Montjuïc.

Amb el projecte de la nova xarxa de bus, el 2012 van arribar nous canvis i una transformació total. Primerament, la línia 50 va deixar Montjuïc (des d'aleshores cobert per la 150) i va passar a l'eix de Creu Coberta - Sants, i posteriorment, el 2018, es va transformar en la línia diagonal D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana) complementada per la 52 (Collblanc - Pl. Catalunya).

Imatge
Bitllets commemoratius de la supressió del tramvia i creació de la línia d’autobusos 50 / Foto: Arxiu TMB

Imatge del relleu del tramvia pel bus a la línia 50 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació
18.08.2020
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaNou BarrisServeiBusTramviaAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • La històrica línia 50 d'autobús, a cavall de tres segles

Contingut relacionat

Imatge
L'estació Navas l'any 1957. Foto Puig Farran / Arxiu Fundació TMB

Setanta aniversari de l’estació Navas de la línia 1 de metro de Barcelona

Història
Imatge
Accés original a l'estació de Marina / Arxiu Fundació TMB (Foto Puigfarran)

L’estació de Marina arriba a nonagenària

Història
Imatge
Proves amb Videotext, Telebus i pantalles als autobusos / Fotos: Arxiu TMB

Més de 30 anys d’avenços fins al modern Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU) al bus

Història
Imatge
Andana original de l'estació Joanic als anys 70 / Arxiu Fundació TMB

50 anys de la creació de la línia 4 de metro de Barcelona

Història

Últimes notícies

Imatge
Estand TMB a UITP congrès. /FOTO: TMB

TMB es consolida en el taulell internacional del transport públic durant el congrés de la UITP

Empresa
Imatge
Santiago Torres durant la seva ponència / Foto:TMB

Els comitès tècnics i la 28a conferència d’Alamys es reuneixen a Barcelona

Empresa
Imatge de la Festa de la Bicicleta / Foto: web de l'Ajuntament de Barcelona

Afectacions a les línies d'autobús per la Festa de la Bici i la Bicicletada Barcelona 2023

Transport
La nova secretaria general d'ALAMYS i directora financera de TMB, Lola Bravo

TMB incrementa la seva presència internacional amb nous càrrecs a ATUC i ALAMYS

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons