Oriol Pàmies

Quan els autobusos agafaven el relleu dels tramvies a la línia 50

Sota l'influx del porciolisme, el canvi del 1970 es va considerar positiu per treure la infraestructura ferroviària de la Gran Via i reordenar el trànsit en una Barcelona malalta de congestió.

Fa mig segle Barcelona celebrava com un triomf cada pas que es feia en la desarticulació de la xarxa de tramvies. El dilluns 17 d'agost del 1970 a la nit hi va haver festa grossa: els tramvies de la línia 50 circulaven per última vegada entre la plaça d'Espanya i Via Júlia. L'endemà, dimarts 18, començava a funcionar la línia 50 d'autobusos, amb un recorregut pràcticament idèntic. La companyia va emetre bitllets commemoratius per a l'ocasió.

La supressió del tramvia 50, l'últim que circulava per la Gran Via, va anar seguida d'un canvi substancial en l'ordenació del trànsit a la ciutat: el tronc central de la Gran Via es va fer de sentit únic entre Entença i Aribau i entre Llúria i Girona. La mesura, pensada per agilitzar el flux d'automòbils, s'ha consolidat: ara el sentit únic va de la plaça d'Espanya al carrer Marina.

La premsa de l'època va destacar sobretot aquest canvi i d'altres que se'n van derivar, com el sentit únic als carrers Sepúlveda, Floridablanca i Tamarit, perquè l'agenda pública estava dominada aleshores pel problema de la congestió del trànsit, originat per la creixent motorització de les classes mitjanes i populars. La Vanguardia sintonitzava amb la política municipal del moment, dirigida per l'alcalde Porcioles: “Un imperativo primordial se ofrece a los rectores del tráfico: la presión ya insufrible que experimentan ciertas zonas y vías sólo puede ser aliviada multiplicando los circuitos, facilitando mayor fluidez a las rutas y repartiendo los excedentes de tráfico en áreas más extensas”. Per això es construïen el pas subterrani de la plaça Espanya i el de les Glòries, els cinturons de ronda i les autopistes.

El relleu sistemàtic dels tramvies per autobusos va continuar fins al març del 1971, quan es van retirar els últims, els de les línies 49 i 51.

Vincle amb Nou Barris

Pel que fa a la línia 50 d'autobús, ha tingut un paper important com a vincle entre Nou Barris i l'eix de la Gran Via, més encara des que el 1995 TMB en va allargar el recorregut fins a Trinitat Nova, no sense algunes tensions veïnals. En l'altre extrem, des del 1998 es va estendre fins al parc de Montjuïc.

Amb el projecte de la nova xarxa de bus, el 2012 van arribar nous canvis i una transformació total. Primerament, la línia 50 va deixar Montjuïc (des d'aleshores cobert per la 150) i va passar a l'eix de Creu Coberta - Sants, i posteriorment, el 2018, es va transformar en la línia diagonal D50 (Paral·lel - Ciutat Meridiana) complementada per la 52 (Collblanc - Pl. Catalunya).

Bitllets commemoratius de la supressió del tramvia i creació de la línia d’autobusos 50 / Foto: Arxiu TMB
Bitllets commemoratius de la supressió del tramvia i creació de la línia d’autobusos 50 / Foto: Arxiu TMB

Imatge del relleu del tramvia pel bus a la línia 50 / Foto: Arxiu TMB
Imatge del relleu del tramvia pel bus a la línia 50 / Foto: Arxiu TMB

Darrera modificació: 
18.08.2020
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies