Gustau Lamadrid

L'empresa Urbas, a l'ombra de l'expansió del transport suburbà

Fa 75 anys es va crear l'empresa Urbanizaciones y Transportes, SA (Urbas), amb l'objectiu de connectar mitjançant un transport públic de superfície les noves zones de Barcelona i d'altres poblacions de l'entorn.

Amb un capital social de 25 milions de pessetes, el 20 d'octubre de 1944 es va constituir la societat Urbanizaciones y Transportes, SA (més coneguda amb l'acrònim Urbas), per realitzar el transport públic de superfície a les zones de nova urbanització residencial de Barcelona i el seu entorn, moltes de les quals serien promogudes per la mateixa companyia.

L'objecte social d'Urbas era l'adquisició de terrenys i béns immobles, la seva parcel·lació i venda, així com tota classe de negocis de transport, proveïments i construcció. La societat privada Tranvías de Barcelona, SA (TB), amb el 90% de les accions, és qui gestionarà els serveis de la nova companyia, convertida de fet en una filial.

Un auge lligat al desenvolupament urbanístic

Un  cop creada, TB va transferir a Urbas l'explotació de les seves línies suburbanes, totes les que unien Barcelona amb municipis dels voltants, com ara Badalona, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Mollet, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat i el Prat de Llobregat. Amb el temps, la nova companyia assumirà un paper molt actiu en el desenvolupament urbanístic de l'entorn metropolità de Barcelona, provocat per l'explosió demogràfica de la zona, amb l'arribada de la immigració des d'altres indrets d’Espanya. Prova d'això és la participació que tindrà en la construcció de nous barris com el de Lloreda (Badalona) o Sant Ildefons (Cornellà), entre d'altres.

Finalitzats els pitjors anys de la postguerra, quan la falta de carburants i subministraments feia difícil l'operació dels serveis públics, la creació i el creixement d'Urbas coincidirà en el temps amb una expansió de la xarxa de transport de superfície, diversificada entre tramvies, troleibusos i autobusos, ja que el metro, per les seves característiques, requeria molta inversió i reportava pocs beneficis entre els accionistes particulars (cal recordar que la municipalització dels transports públics no culminarà fins al 1958), la qual cosa va frenar la seva expansió durant aquells anys.

Inicialment, autobusos i troleibusos formaven una xarxa complementària a la dels tramvies, però a partir de la dècada dels 50 es comença a projectar la supressió de les línies de tramvia del centre de Barcelona i, com a conseqüència, es produeix el creixement dels autobusos i dels enllaços entre línies urbanes i suburbanes d'aquests serveis.

Són uns anys d'expansió en què els colors verd i crema, els corporatius dels autobusos i tramvies d'Urbas, van proliferant en el paisatge metropolità. I és que a mesura que avança el procés de municipalització del transport públic, l'Ajuntament de Barcelona va dissolent empreses, com Transportes Suburbanos de Barcelona, SA —hereva de les extintes Compañía General de Autobuses (CGA) i de Tranvías de Barcelona a San Andrés y extensiones, SA—, i aposta per Urbas, que finalment quedarà com l'única operadora de les línies interurbanes de Barcelona i de les urbanes d’altres poblacions de l'entorn.

La fi de l'activitat com a empresa de transport

No obstant això, la mateixa municipalització comportarà l'ocàs de l'activitat de la companyia en el sector del transport. Fora de la circulació els troleibusos, suprimits definitivament els tramvies i amb un nou pla de metros aprovat, l'any 1972 l'ajuntament de la Ciutat Comtal autoritzava la societat privada municipal Transports de Barcelona, SA (TB) a comprar l'empresa Urbas per 300 milions de pessetes, un preu que després es consideraria excessiu i per sobre del seu valor real.

L'operació va ser denunciada per alguns dels municipis metropolitans afectats davant les autoritats, en considerar que l'Ajuntament de Barcelona excedia les seves competències en fer-se càrrec, com a propietària de TB, de línies d'autobús que prestaven servei en altres poblacions, i també de forma molt especial per diverses empreses privades d'autobusos suburbans que aspiraven a obtenir la concessió de les línies d'Urbas. Finalment, res faria canviar aquesta decisió i, progressivament, TB s'aniria fent càrrec dels actius d'Urbas en matèria de transport.

Després de desvincular-se de les seves activitats de transport, Urbas va continuar amb els seus negocis immobiliaris, ja com a empresa completament privada, i el 1994 va traslladar la seva seu social de Barcelona a Madrid. Actualment, Urbas segueix dedicada a les promocions immobiliàries en diversos llocs d'Espanya.

Autobús Chausson d'Urbas preservat per la Fundació TMB / Foto: Arxiu TMB
Autobús Chausson d'Urbas preservat per la Fundació TMB / Foto: Arxiu TMB

Tramvia de la Línia 70 d'URBAS a la zona del Besòs (1964) / Foto: Fèlix Zurita
Tramvia de la Línia 70 d'Urbas a la zona del Besòs (1964) / Foto: Fèlix Zurita

Tramvia i bus d'URBAS al carrerr Pere IV, davant les cotxeres de Puigcerdà (1965) / Foto: Fèlix Zurita
Tramvia i bus d'Urbas al carrer Pere IV, davant les cotxeres de Puigcerdà (1965) / Foto: Fèlix Zurita

Bus de la Línia CO d'URBAS a la terminal del carrer Llansà / Foto: César Ariño
Bus de la Línia CO d'Urbas a la terminal del carrer Llansà / Foto: César Ariño

 

Darrera modificació: 
07.11.2019

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies