Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. La CGA, l'avantpassada de TB, desapareixia fa 75 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.12.2015
Gustau Lamadrid

La CGA, l'avantpassada de TB, desapareixia fa 75 anys

Imatge
Bitllet de la CGA / Arxiu TMB
Bitllet de la CGA / Arxiu TMB
< >Bitllet de la CGA / Arxiu TMB
Bitllet de la CGA / Arxiu TMB

El 23 de desembre de 1940 es dissolia la Companyia General d'Autobusos, SA (CGA), una empresa cabdal en la implantació del servei d'autobusos a la capital catalana i antecessora de l'actual Transports de Barcelona.

Durant molt de temps, la irrupció dels autobusos a Barcelona va trobar una forta oposició en les empreses tramviàries, especialment per part de la companyia més important, Tramvies de Barcelona (TB), que contemplaven la seva implantació com una amenaça als seus interessos.

Curiosament va ser la ciutat comtal la primera de l'estat espanyol a veure circular els autobusos, l'any 1906, de la mà de La Catalana, l'empresa explotadora de ripperts de Barcelona, que, veient com els tramvies s'electrificaven i que els seus òmnibus arrossegats per cavalls tenien els dies comptats, va decidir substituir-los pels primers autobusos.

Els esforços de La Catalana per implantar l'autobús es van veure boicotejats una vegada i una altra, i finalment l'empresa va fer fallida. Això va desplaçar els autobusos durant uns anys, però finalment aquests van començar a donar un servei interurbà a les poblacions del voltant de Barcelona i l'any 1918 l'ajuntament de la ciutat va aprovar unes noves bases per a la concessió de noves línies de bus. Llavors els tramvies anaven col·lapsats i no donaven a l'abast, les autoritats van pensar en un servei substitutori i es van recordar dels autobusos. Tramvies de Barcelona, de la mà del seu propietari, el marquès de Foronda, va seguir inicialment la seva lluita opositora, fins que finalment es va adonar que la irrupció d'aquest servei d'autobusos era imparable.

Catorze anys després, irromp la CGA

En aquest context, i amb la finalitat d'explotar 4 línies de servei en monopoli, es va crear la CGA el 22 de març de 1922, 14 anys després d'haver-se clausurat els autobusos de La Catalana. El seus fundadors, Alfred Arruga, empresari automobilístic, i Lluís Puig de la Bellacasa, membre i diputat de la Lliga Regionalista i tinent d'alcalde, inicialment van importar els vehicles que necessitaven d'Anglaterra, motiu pel qual aquests circularien pintats de color vermell fent contrast amb el groc fosc dels tramvies.

El primer servei que van posar en funcionament el 14 d'octubre de 1922 va ser una línia de circumval·lació, que passava per l'Estació de França i la Via Laietana i estava vetada a la circulació de tramvies. L'any següent posarien en marxa les altres 3 línies, que connectaven amb zones obreres de Barcelona molt poblades i amb necessitat de transport públic.
Mentrestant, TB havia sol·licitat i aconseguit també algunes concessions per operar amb autobusos. Mariano de Foronda, amo i senyor dels tramvies, havia canviat d'estratègia i s'havia passat al modern negoci de la competència que tan bé havia estat rebut pels barcelonins. Fruit d'aquesta decisió, en menys de dos anys compraria la majoria de les accions de la CGA i passaria a tenir-ne el control.

El fet de compartir propietari fa que TB cedeixi els seus vehicles a la CGA, així com l'explotació dels seus serveis, en un pacte en virtut del qual les línies de bus no incidirien en els trajectes de les línies de tramvies. A partir d'aquest moment, tot i l'existència d'altres empreses d'autobusos que donaven servei als barris més allunyats i a les poblacions perifèriques de Barcelona, comença la gran expansió de la CGA, que concentra l'explotació de la majoria de les línies cèntriques de la ciutat. Només les obres del metro suposen un obstacle per a la companyia, ja que contínuament l'obliguen a realitzar canvis en els seus recorreguts.

L'Exposició del 29 impulsa el transport

L'Exposició Internacional de 1929 va ajudar també a l'impuls dels transports públics de la ciutat. Es modernitzen els tramvies, es construeix el metro i els autobusos es consoliden, especialment els de la CGA, que aprofiten per introduir millores tècniques i de seguretat. Durant la fira, la companyia posarà en marxa nous serveis per connectar els diferents espais de la muntanya de Montjuïc amb la plaça d'Espanya i unes línies per visitar els llocs més emblemàtics de Barcelona com a reclam turístic.

TB cada vegada es més propietària de la CGA i durant els anys 30 passa a gestionar-la directament, fins que esclata la Guerra Civil i es paralitzen tots els serveis. L'empresa és incautada per un comitè d'obrers i es desvincula dels tramvies.

Més endavant es crearia una nova companyia denominada Autobusos de Barcelona, amb els actius de la CGA, fins que va cessar l'activitat completament amb motiu dels esdeveniments de la guerra. Finalitzada la conflagració, la CGA no torna a l'activitat, i el desembre de 1940, per acord d'una junta general extraordinària, es decideix la seva dissolució i que el material i instal·lacions passin directament a TB. Tot i això, la liquidació definitiva i total de la companyia no es produeix fins 23 anys més tard, el 10 de desembre del 1963.

Imatge
Inauguració de la primera línia de la CGA (any 1922) / Arxiu TMB

Darrera modificació
04.01.2016
Tema
Història
  • ConceptesHistòricInstitucionsAltresLlocsBarcelonaServeiBusAnys2015
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons