Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. 50è aniversari de l’arribada del metro a Horta
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
05.10.2017
Gustau Lamadrid

50è aniversari de l’arribada del metro a Horta

Imatge
Pregunta històrica / Font: TMB
Pregunta històrica / Font: TMB

Pregunta històrica / Font: TMB

Pregunta històrica / Font: TMB

El 5 d’octubre del 1967 s’inaugurava l’estació de metro d’Horta, com a terminal de la prolongació de la que llavors era la línia II (avui línia 5), que s’havia construït des de Vilapicina.

La història de l'estació d'Horta està lligada al disseny i la construcció de la denominada línia II de metro, un eix mar-muntanya que havia d’anar del Poble-sec a la Teixonera passant per les rondes, la Gran Via, la Sagrada Família i la Sagrera.

El primer tram de la línia II, de la Sagrera a Vilapicina, s’havia posat en servei el 1959, i el ramal es va completar el 1967 amb l’arribada del metro a Horta. Els nombrosos problemes amb què topava la construcció d’aquesta línia, especialment pel centre de la ciutat, van ser el motiu que l’any 1970 es decidís integrar el tram la Sagrera - Horta a la línia V, anomenada també Transversal Alt, i que també hi fos incorporat el tram entre la Sagrera i Sagrada Família. Així es va configurar el que des del 1982 coneixem com a línia 5.

Un cul-de-sac fins que es va perllongar la línia 5

El projecte de la línia i la planificació de portar-la fins a Horta era el resultat del fort increment demogràfic que van experimentar els barris del nord de Barcelona durant aquells anys 50 i 60.

Malgrat el que va tardar a arribar a aquesta zona, així com les greus molèsties que van comportar les obres per als veïns, amb treballs a cel obert i la construcció afegida d’un gran col·lector per canalitzar l’antiga riera d’Horta, el metro va ser tot un èxit entre els hortencs, que per fi disposaven d’un mitjà de transport públic ràpid i eficaç per accedir al centre de la ciutat.

Durant molts anys, la línia 5 finalitzava a Horta, cosa que la convertia en una estació terminal, un cul-de-sac amb dues vies, una que es feia servir per a la maniobra dels trens i la segona que es destinava a l’estacionament nocturn de material mòbil. Finalment, l’any 2010 Horta deixava de ser l’estació terminal de la línia 5 amb la perllongació fins a Vall d’Hebron.

L’any 2008 es va remodelar l’estació i s'hi van instal·lar ascensors en un dels dos vestíbuls de què disposa, concretament el del carrer Lisboa. Cal destacar que l’estació d’Horta, situada a 10 metres de fondària, disposa de dos nivells; el superior acull dos vestíbuls, un amb dos accessos que donen al carrer Tajo i a la plaça Eivissa, respectivament, i un altre que dona al carrer Lisboa, amb un sol accés. Pel que respecta al nivell inferior, aquest consta d’una andana central.

Diverses activitats commemoraran aquest 50è aniversari de l’arribada del metro a Horta. Per començar, des d'avui es pot veure a la Biblioteca de Can Mariner l'exposició Horta, final de línia, comissariada per Joan Termes, que es complementa amb la titulada Quan Barcelona va pujar a Horta, que es pot veure des del dia 2 passat al Centre Cívic Matas i Ramis.

Imatge
Obres a cel obert del metro a Horta / Arxiu TMB

Exterior de l'estació d'Horta després de la remodelació de l'any 2008 / Foto: Pep Herrero (TMB)

Darrera modificació
12.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesAccessibilitatHistòricInfraestructuraEstacióInstitucionsAjuntamentTMBLlocsBarcelonaHortaServeiL5Anys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • L'autobús ACLO 410 participarà diumenge a la Festa Major d'Horta 2017

Contingut relacionat

Imatge
tren estacionat a Diagonal L5 / Foto: Pep Herrero (TMB)

L'origen del nom de les estacions de la xarxa del metro de Barcelona: la línia 5

Història
Imatge
Andana de l'estació Ciutadella / Vila Olímpica de la L4 de metro / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

L'origen del nom de les estacions de la xarxa del metro de Barcelona: la línia 4

Història
Imatge
Pati de les Escoles Comercials Montserrat l'any 1966 durant les festes de la patrona / Foto: Puig Ferran (Fundació TMB)

Les Escoles del Metro: 40 anys impartint l’ensenyament reglat entre generacions d’empleats

Història
Imatge
L'andana de l'estació de Badalona Pompeu Fabra de la L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

L'origen del nom de les estacions de la xarxa del metro de Barcelona: la línia 2

Història

Últimes notícies

Representants del Consell Assessor de la Gent Gran, Ajuntament i TMB posen davant del Chausson per celebrar el Dia Mundial de la Gent Gran / Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB participa en la celebració del Dia Mundial de la Gent Gran

Societat
Imatge
Nou sistema de metro lleuger a Lagos (Nigèria)./Foto: LAMATA

La ciutat de Lagos posa en marxa el segon sistema de metro lleuger de Nigèria

En xarxa
Vista del telefèric des de Montjuïc. /Foto: TMB

El telefèric de Montjuïc registra el seu rècord històric de passatgers

Transport
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al partit de futbol Barça-Sevilla i el concert de Joaquín Sabina de demà

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons