Header Top menu
Empreses i experts debaten estratègies, projectes i realitats d’innovació d’autobusos
Destacats exponents del sector del transport públic de superfície i l'energia aporten la seva visió i debaten les tendències de la mobilitat sostenible a les ciutats i el paper que hi ha de tenir l’autobús
Compartir la visió més complerta i integradora del rol del bus en l'escenari de la mobilitat present i futura; amb aquesta premissa van prendre part activa diverses firmes, patrocinadors i especialistes del sector a la jornada que, amb el lema “El futur del bus a Barcelona”, Ajuntament i TMB van organitzar, amb el suport de la UITP, divendres passat al Recinte Modernista de Sant Pau.
Després dels discursos inaugurals a càrrec de Laia Bonet, presidenta de TMB, tercera tinenta d’Alcaldia i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, i de Dionisio González, director d’Advocacy & Outreach de la UITP, ponències vàries sobre el bus interurbà i els projectes innovadors als autobusos de TMB van donar pas a dues taules rodones. La primera va estar centrada en el balanç i millores de la implementació de la Nova Xarxa de Bus i la transformació de la ciutat; s’hi van debatre els 10 anys de la Nova Xarxa de Bus i els canvis que ha comportat en clau de ciutat, amb la participació d’Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Jacobo Kalitovics, director de la Xarxa de Bus de TMB, Dolors Clavell, vicepresidenta de l’Entitat Promoció del Transport Públic (PTP), Cristina Jiménez, responsable de l’Àrea d’Estudis de Mobilitat de Barcelona Regional, i amb Mònica Peinado, cap d’Informatius de Ràdio Barcelona-Cadena Ser com a moderadora.
La segona taula rodona va comptar amb Josep Maria Armengol Villa, director de Tecnologia de Bus de TMB, com a moderador. Hi van prendre part els que a dia d’avui poden ser considerades les companyies protagonistes del camí cap a la descarbonització de la mobilitat: fabricants del sector, empreses d’energia, experts diversos que van aportar els seus projectes de futur, casos d’èxit i realitats d’innovació en el debat: el futur del transport de bus urbà: tecnologia i noves energies.
En el seu torn de paraula, Manuel Fraile Guinea, director Comercial de MAN, va fer una aposta ferma per l’electrificació de les flotes de bus per a la descarbonització del transport públic de superfície, destacant que, en breu,"MAN obrirà a Barcelona una planta de servei post-venda i reparació de bateries que abastirà el sud d’Europa".
Ramón Fernández Montojo, responsable de Desenvolupament de Negoci eBus d’Endesa X, va coincidir amb el representant de MAN en com és d’important l’electrificació i en que “l’element clau és l’acompanyament als clients en el procés d’electrificació per eliminar les barreres existents”, remarcant que “Endesa X col·labora en la inversió de les diferents infraestructures necessàries per a l’amortització del producte”.
En la mateixa línia, Javier Iglesias, responsable de l’Àrea de Concursos d’Evobus Ibérica S.A.U. (Daimler Buses), creu que “és important cercar les millors opcions a través de diferents estudis de camp adaptant-se a les necessitats del client”; amb aquesta premissa va obrir la porta cap a una barreja de tecnologies de propulsió mitjançant bateries recarregables i pila d’hidrogen.
Per la seva part Íñigo Azcona, director Comercial d’Espanya i Portugal d’ Irizar e-mobility, va destacar la primera col·laboració amb TMB a l’any 2014: el projecte ZeEUS, que va suposar tot un laboratori de proves de busos elèctrics a l’àmbit europeu. En clau de present, Azcona veu “molt marge de millora en l’autonomia dels vehicles gràcies a la constant evolució de les bateries”.
Ana Fernández Galán-Miera, cap de Producte de Mobilitat Urbana d’ Iberdrola, va reprendre justament el tema de les bateries tot assegurant que “està per arribar una revolució tecnològica en l’autonomia de les bateries”, un nou sistema de recàrrega al qual hi treballa la seva companyia; sense deixar de banda que “tots remem cap a la descarbonització”, va remarcar l’altra solució cap a una mobilitat ecològica i sostenible: l’hidrogen verd, on Iberdrola té un paper destacat en la creació, amb la participació de TMB en la primera hidrogenera de l’Estat espanyol a la Zona Franca.
Jorge Contijoch, representant de BYD Europe, va apostar per la sostenibilitat a partir de l’electricitat, presumint que “BYD va inventar el bus elèctric”. El representat de la firma xinesa va defensar la gran fiabilitat dels vehicles elèctrics ja que “són autobusos molt provats, el cost operatiu dels quals és menor en la majoria dels casos fent la comparativa amb els vehicles de combustió fòssil”.
- Altres temesInnovacióMedi ambientConceptesEnergiaInnovacióMedi ambientMobilitatTecnologiaInstitucionsAjuntamentAltresTMBServeiBusAnys2023