Header Top menu
TMB i Ajuntament, amb el suport de la UITP, aborden en una jornada el futur de l’autobús
A l’esdeveniment, celebrat el passat divendres al Recinte Modernista de Sant Pau, es van mostrar les millores i projectes de futur del bus, element clau de la mobilitat sostenible
La metròpoli de Barcelona té en marxa una gran transformació i el transport públic és un dels principals eixos vertebradors d’aquest canvi. Els darrers anys, la xarxa d’autobús de TMB ha experimentat grans transformacions com la reordenació de la xarxa convencional de bus i la implantació de la nova xarxa de bus o l’aposta pel bus a demanda. S’ha treballat per millorar de manera notable la sostenibilitat i s’han incorporat millores en la seguretat, l’accessibilitat i la informació a les persones usuàries. També s’han dut a terme millores importants a l’espai públic, com la semaforització específica, l’ampliació progressiva de la xarxa de carrils bus i mesures per garantir la prioritat de pas dels autobusos.
Amb l’objectiu d’analitzar tots aquests canvis i els que han de venir, abordant present i futur de l’autobús a Barcelona, TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) i l’Ajuntament de Barcelona, amb el suport de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic) van celebrar al llarg del matí i migdia de divendres passat al Recinte Modernista de Sant Pau la jornada ‘El futur del bus a Barcelona’. La trobada, que a més de Ajuntament i TMB com a principal operador de bus va comptar amb la participació d’altres agents implicats en el sector, va centrar-se en la implementació de noves tecnologies i noves energies que continuïn fent del bus el mitjà segur, equitatiu, eficient i sostenible que ja és en el present i ho ha de ser més encara en el futur.
A l’obertura de la jornada, Laia Bonet, presidenta de TMB, tercera tinenta d’Alcaldia i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, va agrair la presència a la jornada de Dionisio González, director d’Advocacy & Outreach de la UITP, aprofitant per recordar que la primera setmana de juny del 2023 Barcelona acull el congrés internacional de la UITP, amb el lema “Bright light of the city”. Prenent el lema com a inici del seu discurs inaugural, Bonet ha afirmat que “la llum brillant de la ciutat no pot ser altra que el transport públic” i ja centrant-se en el bus ha donat una dada: “el 56% de barcelonins i barcelonines es mou en bus”. Un servei de bus que es puntua, en un recent estudi de valoració, amb un 8,04, “una data de percepció de la ciutadania de valoració, de millora, que va creixent i ens ajuda però no ens fa aturar, ens fa treballar, ens impulsa en anar avançant”, va destacar.
La presidenta de TMB també va recordar la celebració del centenari de la xarxa de bus el passat 2022: “cent anys que són un reflex de l’evolució de la ciutat; l’evolució del bus és la connexió més clara de la trama social de la ciutat”, i continuà: “Si volem que el bus sigui palanca de cohesió social hem de garantir el dret a la mobilitat, per la qual cosa el transport públic ha de ser assequible, ecològic, ràpid, accessible i territorialment inclusiu”. En el seu torn de paraula, Dionisio González va agrair la invitació a la jornada i va referir-se a TMB com “una gran companyia que dona el millor cada dia, de la que tots ens sentim orgullosos i que ha fet del transport públic de Barcelona un model a seguir a tot el món”. Per sustentar la seva afirmació va fer referència a les xifres d’un recent estudi de la Universitat Pompeu Fabra: TMB genera 2.400 milions annuals, un impacte econòmic que representa 6,5 vegades més del que rep com a aportacions de les administracions. González va finalitzar el seu discurs inaugural convidant als assistents al congrés internacional del juny, tot assegurant que “el congrés convertirà Barcelona en la gran capital mundial de la mobilitat urbana”.
Finalitzats els discursos inaugurals de Bonet i González, el programa de la jornada es va dividir en quatre ítems:
- El bus interurbà, a càrrec de Manuel Valdés, gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona, que va destacar el rol del bus com “element indispensable per contenir i fer la migració del transport privat al transport públic”, i Joan Maria Bigues, director de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, que va destacar les línies bàsiques dels busos de l’AMB i que suposa “’esforç i coordinació amb moltes empreses i operadors, entre els quals la col·laboració de TMB és magnífica”.
- Projectes innovadors, on es van presentar els plans implementats els darrers anys que han suposat millores en l’accessibilitat, la informació a l’usuari o la sostenibilitat entre altres, amb les intervencions de Mario Canet Sabaté, responsable d’Innovació i Desenvolupament de Tecnologia de Bus de TMB per explicar el paper fonamental dels busos d’hidrogen verd i elèctrics en la descarbonització, tot introduint tanmateix una tercera via d’energia en estudi i implementació: el biometà. Canet va destacar la forta inversió que ha fet TMB no només en renovació dels seus vehicles sinó en infraestructures: carregadors, hidrogenera, adaptacions de cotxeres, contractacions, etc. per a arribar a una flota eco, destacant que “tota l’electricitat de TMB té certificació d’energia renovable, per tant de zero emissions”; José Manuel Morales, director de l’Àrea de Clients de TMB, per exposar els avenços en matèria d’accessibilitat, afirmant que “l’accessibilitat universal és l’evolució del transport públic cap a la millor mobilitat”, el que inclou l’anàlisi de l’accessibilitat des d’una perspectiva de gènere i des de les necessitats de les persones grans, per exemple; Agustín López, director de Projectes de Bus de TMB, que va parlar sobre videovigilància embarcada i el Sistema d’Informació a l’Usuari (SIU), projectes necessaris perquè “cal que l’usuari percebi el transport públic com un espai segur”; i Josep Mensión, director de Serveis Centrals de Bus de TMB, la intervenció del qual va versar sobre la línia de bus ràpid X1.
- Balanç i millores de la implementació de la Nova Xarxa de Bus i la transformació de la ciutat. Taula rodona i debat al voltant dels 10 anys de la Nova Xarxa de Bus i els canvis que ha comportat en clau de ciutat, amb la participació d’Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Jacobo Kalitovics, director de la Xarxa de Bus de TMB, que va explicar com ha anat evolucionant el servei de bus adaptant-se a les necessitats de la ciutadania, des de la xarxa de bus fins l'actual bus a demanda. Una adaptació que ha anat sumant i millorant la valoració dels usuaris sobre el servei de bus. Un representant de l’Entitat Promoció del Transport Públic (PTP) i, Cristina Jiménez, responsable de l’Àrea d’Estudis de Mobilitat de Barcelona Regional, van participar també en aquesta taula moderada per la periodista Mònica Peinado, cap d’Informatius de Ràdio Barcelona-Cadena SER.
- El futur del transport de bus urbà: tecnologia i noves energies. Debat amb els principals protagonistes de sectors d’autobusos: constructors, empreses d’energia, etc., amb la participació de Manuel Fraile Guinea, director Comercial de MAN, Ramón Fernández Montojo, responsable de Desenvolupament de Negoci eBus d’Endesa X, Javier Iglesias, responsable de l’Àrea de Concursos d’Evobus Ibérica S.A.U. (Daimler Buses); Íñigo Azcona, director Comercial d’Espanya i Portugal d’Irizar e-mobility, Ana Fernández Galán-Miera, cap de Producte de Mobilitat Urbana d’Iberdrola, Jorge Contijoch, representant de BYD, i amb Josep Maria Armengol Villa, director de Tecnologia de Bus de TMB com a moderador.
Així doncs va finalitzar una jornada en la què va quedar clar que "la Barcelona del bus" en paraules de la presidenta de TMB funciona i camina cap a un servei més sostenible i encara més eficient, i que una de les claus perquè segueixi aquesta evolució positiva passa per "un diàleg constant entre la ciutat, els usuaris i l'operador", tal com va explicar el director de la xarxa de Bus, Jacobo Kalitovics, un diàleg en el qual TMB seguirà jugant un paper clau.
- Altres temesInnovacióMedi ambientSocietatConceptesAccessibilitatInnovacióMedi ambientRelacions institucionalsSeguretatServeiInstitucionsAjuntamentAltresAltres operadorsTMBAnys2023