A l’esdeveniment, celebrat el passat divendres al Recinte Modernista de Sant Pau, es van mostrar les millores i projectes de futur del bus, element clau de la mobilitat sostenible
La metròpoli de Barcelona té en marxa una gran transformació i el transport públic és un dels principals eixos vertebradors d’aquest canvi. Els darrers anys, la xarxa d’autobús de TMB ha experimentat grans transformacions com la reordenació de la xarxa convencional de bus i la implantació de la nova xarxa de bus o l’aposta pel bus a demanda. S’ha treballat per millorar de manera notable la sostenibilitat i s’han incorporat millores en la seguretat, l’accessibilitat i la informació a les persones usuàries. També s’han dut a terme millores importants a l’espai públic, com la semaforització específica, l’ampliació progressiva de la xarxa de carrils bus i mesures per garantir la prioritat de pas dels autobusos.
Amb l’objectiu d’analitzar tots aquests canvis i els que han de venir, abordant present i futur de l’autobús a Barcelona, TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) i l’Ajuntament de Barcelona, amb el suport de la UITP (Unió Internacional del Transport Públic) van celebrar al llarg del matí i migdia de divendres passat al Recinte Modernista de Sant Pau la jornada ‘El futur del bus a Barcelona’. La trobada, que a més de Ajuntament i TMB com a principal operador de bus va comptar amb la participació d’altres agents implicats en el sector, va centrar-se en la implementació de noves tecnologies i noves energies que continuïn fent del bus el mitjà segur, equitatiu, eficient i sostenible que ja és en el present i ho ha de ser més encara en el futur.
A l’obertura de la jornada, Laia Bonet, presidenta de TMB, tercera tinenta d’Alcaldia i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, va agrair la presència a la jornada de Dionisio González, director d’Advocacy & Outreach de la UITP, aprofitant per recordar que la primera setmana de juny del 2023 Barcelona acull el congrés internacional de la UITP, amb el lema “Bright light of the city”. Prenent el lema com a inici del seu discurs inaugural, Bonet ha afirmat que “la llum brillant de la ciutat no pot ser altra que el transport públic” i ja centrant-se en el bus ha donat una dada: “el 56% de barcelonins i barcelonines es mou en bus”. Un servei de bus que es puntua, en un recent estudi de valoració, amb un 8,04, “una data de percepció de la ciutadania de valoració, de millora, que va creixent i ens ajuda però no ens fa aturar, ens fa treballar, ens impulsa en anar avançant”, va destacar.
La presidenta de TMB també va recordar la celebració del centenari de la xarxa de bus el passat 2022: “cent anys que són un reflex de l’evolució de la ciutat; l’evolució del bus és la connexió més clara de la trama social de la ciutat”, i continuà: “Si volem que el bus sigui palanca de cohesió social hem de garantir el dret a la mobilitat, per la qual cosa el transport públic ha de ser assequible, ecològic, ràpid, accessible i territorialment inclusiu”. En el seu torn de paraula, Dionisio González va agrair la invitació a la jornada i va referir-se a TMB com “una gran companyia que dona el millor cada dia, de la que tots ens sentim orgullosos i que ha fet del transport públic de Barcelona un model a seguir a tot el món”. Per sustentar la seva afirmació va fer referència a les xifres d’un recent estudi de la Universitat Pompeu Fabra: TMB genera 2.400 milions annuals, un impacte econòmic que representa 6,5 vegades més del que rep com a aportacions de les administracions. González va finalitzar el seu discurs inaugural convidant als assistents al congrés internacional del juny, tot assegurant que “el congrés convertirà Barcelona en la gran capital mundial de la mobilitat urbana”.
Finalitzats els discursos inaugurals de Bonet i González, el programa de la jornada es va dividir en quatre ítems:
Així doncs va finalitzar una jornada en la què va quedar clar que "la Barcelona del bus" en paraules de la presidenta de TMB funciona i camina cap a un servei més sostenible i encara més eficient, i que una de les claus perquè segueixi aquesta evolució positiva passa per "un diàleg constant entre la ciutat, els usuaris i l'operador", tal com va explicar el director de la xarxa de Bus, Jacobo Kalitovics, un diàleg en el qual TMB seguirà jugant un paper clau.