Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Transport
  3. Sis coses que potser ni t'imaginaves sobre els ponts del metro
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
04.09.2017
Oriol Pàmies

Sis coses que potser ni t'imaginaves sobre els ponts del metro

Imatge
Pont de la línia 1 sobre el carrer de la Riera de Tena / Foto: TMB
Pont de la línia 1 sobre el carrer de la Riera de Tena / Foto: TMB
< >Pont de la línia 1 sobre el carrer de la Riera de Tena / Foto: TMB
Pont de la línia 1 sobre el carrer de la Riera de Tena / Foto: TMB

Hi ha ponts que surten a les enciclopèdies i a les guies turístiques: el del Golden Gate, el de Brooklyn, el del Diable, el de Calatrava… Els que tenim sota terra són força menys coneguts, però igualment útils.

Al metro de Barcelona no només hi ha túnels, andanes, passadissos, escales i pous: també hi ha un bon nombre de ponts, és a dir, estructures construïdes específicament per franquejar altres línies de metro, línies de tren o vials subterranis. Si continues llegint en sabràs algunes coses curioses.

1. Quants n'hi ha? Segons el cens de la Unitat de Projectes d'infraestructura de Metro, que s'ocupa de controlar-ne el bon estat i fer-hi actuacions de manteniment si cal, a les cinc línies convencionals hi ha 33 ponts de diverses mides, finalitats i sistemes constructius. A la línia 9/10 hi ha una dotzena d'estructures de creuament de vies a diferent nivell, més cinc trams que sumen uns 12 quilòmetres en què el túnel està dividit en dos nivells per una llosa de formigó i que es podrien equiparar amb viaductes pel que fa a l'atenció que s'hi ha de prestar. I a banda hi ha el viaducte més pròpiament dit del carrer A, de moment sense servei de passatgers, que sobrevola aquest vial de la Zona Franca al llarg de 3,9 quilòmetres.

2. On són? N'hi ha en totes les línies, menys a la línia 11. Però no sempre són visibles, perquè solen estar integrats als túnels o bé tapats pels revestiments de les estacions. Un cas diferent és el del doble pont de la línia 1 construït el 2009 sobre la Riera de Tena, entre Santa Eulàlia i Mercat Nou, com a part del calaix de les vies de Sants: es pot admirar perfectament des del carrer la seva estructura de bigues de formigó pretesat.

3. De què són? Sobretot metàl·lics, de formigó i mixtos —de bigues d'acer i formigó, per exemple.

4. Quin és el més llarg? A les línies convencionals, el que permet a la línia 4 de metro passar sota les vies d'Adif, entre Ciutadella / Vila Olímpica i Barceloneta, que té 40 metres de llum (distància lliure sota el pont).

5. Quin és el més antic? Dins del projecte del Gran Metro, als anys 20, ja hi havia un pont, com a part del disseny de la bifurcació a diferents nivells entre els ramals de la Rambla i de Correus. Es tracta d'una estructura metàl·lica de 30 metres de longitud i 4,2 metres d'amplada posada en servei el 1924 i que continua sent útil com a pas de maniobres entre les línies 3 i 4. Està situat entre les estacions de Catalunya i Passeig de Gràcia.

6. I el més emblemàtic? Segurament el que permet a les vies de la línia 1 i d'Adif salvar el túnel de la línia 3, a la sortida de Catalunya. De fet són dos ponts metàl·lics simètrics, cadascun de 12 metres de longitud i 10,9 metres d'amplada, que es van posar en servei el 1926 i per tant també són més que nonagenaris. El conjunt de l'estructura pesa unes 500 tones i va ser col·locada a cel obert sense suspendre el servei del Gran Metro ni el trànsit de tramvies en superfície. Una gesta de l'enginyeria de l'època que s'atribueix a Esteve Terradas, pare tecnològic del Transversal. L'estructura, recoberta de morter per la part de dalt, és visible des de l’extrem de l'andana de Rodalies més pròxim al passeig de Gràcia.

Hi ha més informació d'aquesta estructura al web del Gran Metro.

 

Imatge
Pont sobre la Riera Blanca, exemple d'estructura mixta de formigó i acer / Foto: TMB

El monumental pont metàl·lic sobre la línia 3, entre Catalunya i Passeig de Gràcia / Foto: TMB

Darrera modificació
04.09.2017
Tema
Transport
  • ConceptesCuriositatsHistòricInfraestructuraTúnelViesInstitucionsTMBServeiMetroAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Més curiositats del Transversal en el seu 90 aniversari

  • Per què en un tram de la línia 2 de metro els trens circulen per l’esquerra?

Contingut relacionat

Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert dels Guns N’ Roses a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Erreway al Palau Sant Jordi

Transport
Autobús de la línia D20 en direcció a Ernest Lluch / Foto: TMB

TMB reforçarà les línies de bus V29 i D20 durant l’estiu al tram de les platges

Transport
Imatge d'una edició anterior del festival / Foto: Web Primavera Sound

Transport públic per al festival Primavera Sound 2025

Transport

Últimes notícies

Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)

‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona

Cultura i Oci
Imatge
La Susana Álvarez (esquerra) i l'Ana Ferrer (dreta), en un moment de l'entrevista en una sala de la seu de TMB a Sagrera / Foto: TMB

Dues empleades de metro, protagonistes al programa 'Les dones i els dies' de Catalunya Ràdio

En xarxa
Third-party content
Usuaris esperant el tren a l'andana de l'estació d'Unviersitat de la L1 de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro i el bus de Barcelona registren el mes de maig amb més passatge de la seva història

Empresa
Imatge
Als extrems, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i la directora d'administració i finances de TMB, Lola Bravo; acompanyats de representants insulars i del Metro de Tenerife al 30ens Comitès Tècnics ALAMYS / Foto: ALAMYS

Destacada presència de TMB en la 30 edició dels Comitès Tècnics d'ALAMYS

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons